Alışveriş merkezlerinin marka seçerken kadına öncelik vermesi erkek markaları arasındaki rekabeti artırdı. 17 erkek giyim markası, maksimum 6 mağazalık kontenjandan pay kapmak için yarışıyor.
Hazır giyim sektöründe rekabetin en 'sert'i sanıldığı gibi yerli-yabancı markalar arasında değil, erkek giyim markaları arasında yaşanıyor. Geçtiğimiz aylarda bazı hazır giyim markalarının alışveriş merkezlerinde yerlilere yer bulunamadığı şeklindeki yakınmalarının ardından, erkekleri giydiren markalardan, "Bize de kadın markalarından sıra gelmiyor" sesleri yükseldi. Bunun nedeni, alışveriş merkezlerinde marka karması yapanların, ziyaretçilerin yüzde 70'inin kadınlardan oluşması yüzünden, kadın markalarına öncelik tanıması. Bu durum, sayıları 17'ye ulaşan erkek markalarını birbirine düşürüyor. Erkekleri giydiren markaların patronlarıyla konuştuk. Hemen hepsi, marka çokluğu yüzünden yaşanan sıkışıklıktan yakındı ve bu yüzden yurtdışına açılmak ya da farklı kategorilere girmek gibi yollara yöneldiklerini anlattı.
TOPLAMIN
YÜZDE 40'I Avva, Bisse, Cacharel, Damat-Tween-ADV, Dockers, Dufy, Edward's, Ermenegildo Zegna, Hatemoğlu, Kiğılı, KİP, Mithat Selection, Paul&Shark, Pierre Cardin, Ramsey, Sarar, Süvari, Türkiye'de sadece erkek giyimi üzerine çalışan markalar. Bunlardan Sarar ve Pierre Cardin yakın bir dönemde kadın giyimine de girdi. Beymen, Altınyıldız, Vakko başta olmak üzere pek çok marka da hem kadın hem erkek için üretim yapıyor ve alışveriş merkezlerinde mağaza bulmak konusunda sıkıntı yaşamıyor. Öte yandan toplam hazır giyim harcamasının yüzde 40'ını erkek giyimi oluşturuyor. Bu oran, harcama tutarında yüzde 40 iken miktarda çok daha düşük oranda gerçekleşiyor. Erkek giyiminde birim fiyatın kadına göre daha pahalı olması oranı yüzde 40'a çıkarıyor. Araştırma şirketi Retailing Institute+ HTP tarafından 4 yıldır düzenli olarak yapılan Türkiye Hazır Giyim Tüketim Endeksi raporuna göre, tüketici alışveriş harcaması bu yaz 4 milyar 600 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2005 yaz dönemine göre harcamalar dolar bazında yüzde 2.6 arttı, önceki kış sezonuna göre ise yüzde 24.8 düştü. Retailing Institute Başkanı Renan Burduroğlu'na göre hazır giyimde kadınlar alışverişin dinamosu. 2006 yaz dönemi verilerine göre 28 yaş üzeri kadınların hazır giyim ürün alışverişleri yaklaşık olarak yüzde n1, 28 yaş üzeri erkek tüketicilerin alışverişleri ise yüzde 21.2 pay alıyor. Yani, 28 yaş üzeri alımlar en yüksek payı oluşturuyor. Tüm hazır giyim harcamalarında erkek giyim ürünlerine harcanan değer ise 1 milyar 900 milyon dolar.