Çocuk oyunu sadece izlememeli katılmalı da
Fikret Terzi'nin 'Akıllı Soytarı' adlı oyunu Mitos Boyut Yayınları tarafından kitaplaştı. Terzi, çocuğun oyuna katılımının şart olduğunu söylüyor.
Çocuk tiyatrosunun önemli isimlerinden Fikret Terzi'nin, 'Akıllı Soytarı' adlı oyunu Mitos Boyut Yayınları tarafından kitaplaştı. Oyun, dünyanın bugün ulaştığı siyasal ve sosyal kirliliğin boyutunu gözler önüne seriyor. Kitapla ilgili olarak yazar, bu kirliliğe ancak çocukların engel olunabileceğini söylüyor. Bugünün çocuklarının seyirci değil yarının kurucuları olduğuna dikkat çeken Terzi oyunu sahnelerken "Çocuk tiyatroya seyretmek için değil, oynamak için gelir" düşüncesiyle yaklaştığını vurguluyor. 5-7 yaş döneminde çocuğun kendini ve dünyayı tanımak açısından temel adımları attığını söyleyen Terzi ile çocuk ve çocuk tiyatrosunun önemini konuştuk. İşte Fikret Terzi'nin çocuk tiyatrosuna dair yorumları:
* Kendimizde, çevremizde ve dünyayı yönetenlerde bugün insana yakışmayan, utanç veren çirkinlik ve kirlilikler görülüyorsa hiç kuşkusuz bunda çocukluğumuzda sanatla beslenmeyişimizin çok büyük payı var. Özellikle tiyatronun aydınlığından yoksun büyümek eksik insan olmaktır bir anlamda...
* Düşünen, bulucu, yaratıcı insanın, onu öteki canlılardan üstün kılan en belirgin iki özelliği; "Oynama ve oyun kurma yeteneği ile çocukluk denen olağanüstü bir süreçle beslenmesi"
5-7 YAŞ ÇOK ÖNEMLİ * Çocuk-tiyatro ilişkisinin, bebeklik dönemindeki öykünmelere, oyunlara dayanıyor. Bebeğin bakışlarıyla kopyaladıklarını mimik ve jestleriyle alıp onu oyuna dönüştürmesi, aynı zamanda bebeğin kendini ve çevresini keşfetmesi, duygularını ifade etmesinin de ilk adımı.
* Bu ilk adım; bebeğin yaşıyla birlikte gelişen ilgi ve algıları sonucu, çevresini genişletmesi, yeni oyun kişileri ve nesneleriyle tanışıp, yaşam deneyimlerini ve oyun dünyasını zenginleştirmesiyle mümkün. Bir anlamda bu dramayla, ilkel tiyatronun buluşmasının da ilk adımı.
* Bu ilk adımlar, 5-7 yaş döneminde çocuğun kendini ve dünyayı tanımasının da temel adımları oluyor. Tiyatronun önemi de işte tam burada başlıyor.
* Bence çocuk tiyatrosunun işlevi, geleceğin seyircisini yetiştirmek değil, 'Sanatsal estetik ve duyarlılık kazandırmanın yanında, yarının kurucuları olacak çocuklarda sorumluluk üstlenmelerini sağlamak'. Bu da ancak çağdaş, ilerici çocuk oyunlarıyla gerçekleştirilebilir, doğru çocuk tiyatrosuyla...
GENÇ YAŞTA TİYATRO * Çocuğun ruhsal, sosyal ve kişilik gelişimindeki vazgeçilmez rolü nedeniyle, en erken yaşta çocukların tiyatroyla tanışması gerekir. Çocuk yaş gruplarını 5-7, 7-12 ve 12-15 olarak belirlersek; özellikle 5-7 yaş grubu çocuğunun, "Dünyayı bazen basit düzlemde olduğu gibi, ama çoğu kez de olmasını dilediği gibi" algılandığını görüyoruz.
* Yaşama ilişkin deneyim dağarını ve geleceğe hazırlanmada öğrenme şansını sahnede izlediği oyunlar aracılığıyla zenginleştirebilen bu yaş çocuğu için ortada oynanan sahne ve çocuğun katılımcı kılındığı oyun biçimi ön koşuldur. Çünkü çocuklar tiyatroya sanıldığının aksine, seyretmek için değil oynamak için gelir! Bunu oyunla özdeşlik bağı kurup tinsel ve tensel katılımla yapmak isterler...
BEKLENTİLERİ DEĞİŞİK * Çocuğun gideceği tiyatro ve oyun seçiminde, en büyük sorumluluk ebeveynlere ve özellikle öğretmenlere düşüyor.
* Çocuğun bulunduğu yaş grubuna bağlı olarak algılama düzeyleri ve dikkat süreleri, ilgi alanları, beklentileri, gülmece gereksinmeleri, oyuna katılımda ve alımlamada yararsız ve itici olabilir. Bunların yanı sıra yaş düzeyi, genetik yapı, sosyo-ekonomik statü, karakter, kişilik oluşumu, biyolojik ve ruhsal olarak da farklılık gösterebilir.
* Çağdaş çocuk tiyatrosunun vazgeçilemez özgün koşullarını oluşturan ölçütler içinde en başta gelense; çocuğu seyirci değil, katılımcı kılan oyun biçimidir.
|