kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
   Yazarlar
   News in English
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Sabah Çocuk
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
  » Kültür Sanat
   Turizm Rehberi
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Çocuk oyunu sadece izlememeli katılmalı da
Çocuk oyunu sadece izlememeli katılmalı da

Fikret Terzi'nin 'Akıllı Soytarı' adlı oyunu Mitos Boyut Yayınları tarafından kitaplaştı. Terzi, çocuğun oyuna katılımının şart olduğunu söylüyor.

Çocuk tiyatrosunun önemli isimlerinden Fikret Terzi'nin, 'Akıllı Soytarı' adlı oyunu Mitos Boyut Yayınları tarafından kitaplaştı. Oyun, dünyanın bugün ulaştığı siyasal ve sosyal kirliliğin boyutunu gözler önüne seriyor. Kitapla ilgili olarak yazar, bu kirliliğe ancak çocukların engel olunabileceğini söylüyor. Bugünün çocuklarının seyirci değil yarının kurucuları olduğuna dikkat çeken Terzi oyunu sahnelerken "Çocuk tiyatroya seyretmek için değil, oynamak için gelir" düşüncesiyle yaklaştığını vurguluyor. 5-7 yaş döneminde çocuğun kendini ve dünyayı tanımak açısından temel adımları attığını söyleyen Terzi ile çocuk ve çocuk tiyatrosunun önemini konuştuk. İşte Fikret Terzi'nin çocuk tiyatrosuna dair yorumları:

* Kendimizde, çevremizde ve dünyayı yönetenlerde bugün insana yakışmayan, utanç veren çirkinlik ve kirlilikler görülüyorsa hiç kuşkusuz bunda çocukluğumuzda sanatla beslenmeyişimizin çok büyük payı var. Özellikle tiyatronun aydınlığından yoksun büyümek eksik insan olmaktır bir anlamda...

* Düşünen, bulucu, yaratıcı insanın, onu öteki canlılardan üstün kılan en belirgin iki özelliği; "Oynama ve oyun kurma yeteneği ile çocukluk denen olağanüstü bir süreçle beslenmesi"

5-7 YAŞ ÇOK ÖNEMLİ
*
Çocuk-tiyatro ilişkisinin, bebeklik dönemindeki öykünmelere, oyunlara dayanıyor. Bebeğin bakışlarıyla kopyaladıklarını mimik ve jestleriyle alıp onu oyuna dönüştürmesi, aynı zamanda bebeğin kendini ve çevresini keşfetmesi, duygularını ifade etmesinin de ilk adımı.

* Bu ilk adım; bebeğin yaşıyla birlikte gelişen ilgi ve algıları sonucu, çevresini genişletmesi, yeni oyun kişileri ve nesneleriyle tanışıp, yaşam deneyimlerini ve oyun dünyasını zenginleştirmesiyle mümkün. Bir anlamda bu dramayla, ilkel tiyatronun buluşmasının da ilk adımı.

* Bu ilk adımlar, 5-7 yaş döneminde çocuğun kendini ve dünyayı tanımasının da temel adımları oluyor. Tiyatronun önemi de işte tam burada başlıyor.

* Bence çocuk tiyatrosunun işlevi, geleceğin seyircisini yetiştirmek değil, 'Sanatsal estetik ve duyarlılık kazandırmanın yanında, yarının kurucuları olacak çocuklarda sorumluluk üstlenmelerini sağlamak'. Bu da ancak çağdaş, ilerici çocuk oyunlarıyla gerçekleştirilebilir, doğru çocuk tiyatrosuyla...

GENÇ YAŞTA TİYATRO
*
Çocuğun ruhsal, sosyal ve kişilik gelişimindeki vazgeçilmez rolü nedeniyle, en erken yaşta çocukların tiyatroyla tanışması gerekir. Çocuk yaş gruplarını 5-7, 7-12 ve 12-15 olarak belirlersek; özellikle 5-7 yaş grubu çocuğunun, "Dünyayı bazen basit düzlemde olduğu gibi, ama çoğu kez de olmasını dilediği gibi" algılandığını görüyoruz.

* Yaşama ilişkin deneyim dağarını ve geleceğe hazırlanmada öğrenme şansını sahnede izlediği oyunlar aracılığıyla zenginleştirebilen bu yaş çocuğu için ortada oynanan sahne ve çocuğun katılımcı kılındığı oyun biçimi ön koşuldur. Çünkü çocuklar tiyatroya sanıldığının aksine, seyretmek için değil oynamak için gelir! Bunu oyunla özdeşlik bağı kurup tinsel ve tensel katılımla yapmak isterler...

BEKLENTİLERİ DEĞİŞİK
*
Çocuğun gideceği tiyatro ve oyun seçiminde, en büyük sorumluluk ebeveynlere ve özellikle öğretmenlere düşüyor.

* Çocuğun bulunduğu yaş grubuna bağlı olarak algılama düzeyleri ve dikkat süreleri, ilgi alanları, beklentileri, gülmece gereksinmeleri, oyuna katılımda ve alımlamada yararsız ve itici olabilir. Bunların yanı sıra yaş düzeyi, genetik yapı, sosyo-ekonomik statü, karakter, kişilik oluşumu, biyolojik ve ruhsal olarak da farklılık gösterebilir.

* Çağdaş çocuk tiyatrosunun vazgeçilemez özgün koşullarını oluşturan ölçütler içinde en başta gelense; çocuğu seyirci değil, katılımcı kılan oyun biçimidir.
DİĞER KÜLTÜR SANAT HABERLERİ
 Konuşulamayanlar üzerine bir sergi
 Bregoviç bu gece Açıkhava'da
 Magusa Festivali'nin son konseri Sertab'tan
 Ferah fersah konserler sürüyor
 Engin Günaydın'dan stand up show
 Bugün gösterim
 Bugün konserler
 Duman Altınoluk Amfi Tiyatro'da
Bizimki masallardaki gibi bir aşk hikayesi
Bizimki masallardaki gibi bir aşk hikayesi
Genç sevgili modasına Nurseli İdiz de uydu! Kendinden 15 yaş küçük...
Kenter Tiyatrosu'nda hissedar kavgası
Kenter Tiyatrosu'nda hissedar kavgası
Kenter Tiyatrosu'nun 10 bin YTL olan sermayesinin 200 bin YTL'ye...
Uyuşturucu Dosyası
16 yaşındaki liseli Melis'in ölümü, gözleri yeniden uyuşturucu...
Tek umut ÖSS değil
ÖSS'de başarılı olamayanlar için SABAH'tan dev yazı dizisi Yurtdışı...
SABAH ile Serbest Ekonominin 20. yılı
SABAH ile Serbest Ekonominin 20. yılı eklerini görmek için ...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.