'Yerli-yabancı ayrımı yok, bir mağaza için 100 kişi arıyor'
"Yerli-yabancı kavgası yok, alışveriş merkezleri yetmiyor" diyen Ece Türkiye Genel Müdürü Aydın Yurdum, her alışveriş merkezi kiralama sürecinde 'hatırlı' telefonların istilasına uğruyor.
Türkiye, faal durumdaki 104 alışveriş merkezine ait yaklaşık 1.5 milyon metrekare kiralanabilir alanın yanı sıra planlananlarla birlikte 2010'da yaklaşık 2 milyon metrekarelik alışveriş alanına sahip olacak. "Bu kadar alışveriş merkezi sürdürülebilir iş yapar mı?" tartışması bir yana, geçtiğimiz ay, kimi yerli markaların temsilcileri özellikle İstanbul'da alışveriş merkezlerinde mağaza bulamadıklarından, kiralamada yabancı markalara öncelik tanındığından yakınarak konuyu Birleşmiş Markalar Derneği'ne (BMD) taşımışlardı. BMD Başkanı Ali Murad Kızıltaş'ın "Konuyu Rekabet Kurulu'na taşıyacağız" açıklamasıyla alevlenen taaartışma sonrasında sorun ikili görüşmelerle noktalandı. Gerçekten böyle bir sorun yaşanıyor mu? Alışveriş merkezi kiralamasında hangi kriterler rol oynuyor? Şu anda 7 alışveriş merkezini yöneten Alman Ece Grup'un Türkiye Genel Müdürü Aydın Yurdum, "Heralışveriş merkezi kiralaması öncesi yüzlerce telefon geliyor. 'bizim arkadaşa bir dükkan' diye arayanları tahmin bile edemezsiniz" diyor. İçinde bulunduğumuz günlerde Ece'den ayrılıp kendi kurduğu şirketi avmpartners ile danışmanlık ve alışveriş merkezi yönetimi yapmaya hazırlanan Yurdum, Ece adına verdiği son röportajda sorularımızı yanıtladı.
* Alışveriş merkezlerini kiralarken yabancılara öncelik tanıyor musunuz? Ben Sabancı Grubu'nda Giysa'nın kurucu genel müdürü, ondan önce Bata'nın genel müdürüydüm. Yani masanın diğer tarafını iyi biliyorum. O dönemlerde bir alışveriş merkezine girerken ben de zorlandım, üstelik benim temsil ettiklerim de yabancı markalardı; ama burada asıl önemli olan nokta başka. Bugün Türkiye'deki alışveriş merkezi başına düşen ortalama kiralanabilir alan 30 bin metrekare düzeyinde. Toplam mağaza adedine baktığınızda maksimum 150 mağaza var. Böyle bir dünyada, sizin bu mağazaları 7- 8 kategoriye paylaştırmanız gerekiyor. Bunlardan bir tanesi departman store'lar, ki bunlar 3 bin 500 - 4 bin metrekare yer istiyor. Elektronik mağazacılığı bin metrekareden aşağı sığamıyor. Elinizde kalan metrekareyi de müşteri profilinize göre paylaştırmanız gerekiyor. Eldeki arz zaten Türkiye için yeterli bir metrekare değil. Mağazalar doğru seçilmezse sistem bozulur. Yoğunlaşan kategori alışveriş merkezini yan yatırabilir. Statikçi gibi hesap yaparız biz bu nedenle.
* Bu kadar mağaza iş yapıyor mu? Perakendede rekabet son 3-4 yıldır var. Kriz sonrası toparlanma süreci tamamlanıyor. Cirosu iyi olmayanlar bence kendilerini sorgulasın. Kârlılıktan serzenişte bulunuluyorsa haklıdırlar; ama biz zaten bugüne kadar perakendecilikte lale devri yaşıyorduk.
* En yüksek ciro hangi segmentte? Metrekare cirosu en yüksek mağazalar cep telefonu satıcıları. Bu yüzden bir alışveriş merkezinde telefon mağazası kiralamak çok zordur, yüzlerce kişi başvurur. Başarılı bir alışveriş merkezinde metrekare cirosu yıllık 5-6 bin doların üzerindedir.