kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
   Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
  » Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Maliyet arttı, Goodyear ithalata kaydı


42 yıllık geçmişiyle en eski yabancı yatırımlardan olan Goodyear, yüksek maliyet ve düşük kur kıskacına sıkışınca üretim yerine Doğu Avrupa'dan lastik ithaline başladı. Şirket 109 çalışanının da işine son verdi.

Türkiye'nin en eski doğrudan yabancı sermaye yatırımlarından biri olan ve 1963'ten bu yana İzmit tesislerinde ürettiği lastiğin yüzde 70'ini ihraç eden Goodyear, 42 yıl sonra şartlar yüzünden ithalatçı olmaya ve işçi azaltmaya karar verdi. Bu kararın arkasında Türk sanayicisinin de şikayetçi olduğu yüksek işgücü maliyetleri, düşük kur sorunu yatıyor. İthalata ağırlık vermeye başlayan Goodyear, yüksek işçilik maliyetleri ve düşük üretkenlik gerekçeleri ile Adapazarı ve İzmit'teki fabrikalarında yeniden yapılanıyor. Bu yapılanma ile Adapazarı'ndan 80, İzmit'ten 29 işçi olmak üzere toplam 109 işçinin işine son verildi. İşine son verilen işçilerin performans kriterlerine göre belirlendiği ve tazminatlarının yatırıldığını açıklandı. Halen Goodyear'ın İzmit fabrikasında 555, Adapazarı fabrikasında ise 890 kişi çalışıyor.

TÜRKİYE'NİN ZAYIF HALKALARI
Aslında Goodyear'ın bu kararı Türk ekonomisinin de en zayıf halkalarını göstermesi açısından önemli bir örnek oluşturuyor. Aşırı değerli YTL, ithalatı artırıp, işçilik maliyetlerini döviz bazında yükseltirken Türkiye'de üretimin cazibesini azaltıyor. Buna bir de işçi ücretleri üzerindeki yüksek vergi ve prim yükü de eklenince rakip olarak gösterilen Doğu Avrupa ülkelerine karşı ilgi artıyor. Öte yandan işten çıkarma ve üretimin azaltılarak ithalata kayılması kararının yabancı sermayeyi Türkiye'ye çekebilmek için geçen hafta yapılan toplantının hemen sonrasında gerçekleşmesi ilginç bir tesadüf oldu. Yabancı Sermaye Derneği'nin (YASED) düzenlediği toplantıda, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, dünya devlerinin başkanlarına Türkiye'nin cazip olduğu, yabancılara önemli imkanlar sunduğunu söylerken Ford Motor Avrupa Başkanı John Fleming de Türkiye'nin en büyük rakipleri olan Macaristan, Polonya ve Çek Cumhuriyeti'ndeki düşük maliyet avantajlarının bir tehdit oluşturduğunu söylemişti.

BİR İŞÇİNİN MALİYETİ 48 BİN 500 YTL
Türkiye'nin, daha önce yerli ve ihraç pazarları için düşük maliyetli bir üretim merkezi olarak yatırım için cazip bir konumda bulunduğunu söyleyen Goodyear Lastikleri sözcüsü ve Halkla İlişkiler Müdürü Nedret Türkkuşu da, yıllar içinde bu avantajın yitirildiğini belirtti.

İTHAL LASTİK UCUZ
Son aylarda Türkiye'de üretilen lastiklere olan talebin düşmeye başlaması sonucunda, şirketin üretimi azaltarak, yatırımlarını daha düşük maliyetli başka fabrikalara kaydırmaya başladığını kaydeden Türkkuşu, daha düşük maliyetli diğer fabrikalardan lastik ithal etmenin daha ucuza geldiğini anlattı. Türkkuşu, "Otomotiv üreticilerinin taleplerini karşılamak üzere, onlara rekabetçi düzeyde lastikler tedarik etmeliyiz. Ancak, bunu maliyet açısından daha cazip diğer Goodyear fabrikaları ile sağlayabiliyoruz" dedi. Goodyear'ın dış pazarlarda rekabet gücünü kaybettiğini söyleyen Türkkuşu, Türkiye'de bir işçinin maliyetinin yılda 48 bin 500 YTL olduğunu ve bu rakamın Doğu Avrupa'daki fabrikalardan daha yüksek olduğunu kaydetti. Türkkuşu, işçi azaltımının 109'la sınırlı kalıp kalmayacağına ilişkin soruyu "Yapılanma sonrasında nasıl gelişme olacağını göreceğiz. Şu anda bir şey söylemek mümkün değil" şeklinde cevapladı.

1967'DEN BERİ İHRACAT YAPIYOR
Goodyear, 1 Eylül 1961'de kuruldu. 1962'de İzmit'in Köseköy mevkisinde temeli atılan fabrikada üretim 1963'te başladı. İlk Türk malı Goodyear lastiğinin Avrupa'ya ihracatı ise 1967'de gerçekleşti. 1986'da Uniroyal Endüstri ile birleşen Goodyear, Uniroyal'in Adapazarı fabrikasını devraldı ve fabrika sayısı ikiye çıktı. Goodyear, binek, hafif ticari ve zirai araçlar, kamyon, otobüs ve iş makineleri için lastik üretiyor.
DİĞER OTOMOBİL HABERLERİ
 Yeni Civic'in Türkiye'ye gelişine reklam filmi freni
 50 yıllık SL efsanesine gençlik aşısı
 250 bin kişi 4x4 Passat'ı tercih etti
 Ticari araç, 40 bin Euro'ya kişisel keyif merkezi oluyor
 A6 allroad kasımda geliyor
 Yeni Fulda ile fren 4 metre kısalıyor
 Renault Clio ile küçük otoda liderliği hedefliyor
 'Hayalim Londra'dan İstanbul'a tek depoyla gitmek'
 Hyundai, Türkiye'nin gönlünü Matrix'le alacak
 Dünyanın otomobil şovu 77 yeni modelle başladı
 Renault'nun dünya eğitim üssü Bursa
 Grande Punto 10 günde bin sipariş aldı
 VW üretim için ikna olmadı
 Bugatti en pahalı unvanını korudu
 Pivo'nun araç kabini 360 derece dönüyor
 Yeni konsept otolar ilgi odağı oldu
 Mercedes'in CEO'su bisikleti tercih etti
 S-MAX Haziran'dan sonra Türkiye'de
 115 bin Euro'luk Audi için 180 Türk kuyruğa girdi
 Talep patladı 100 otodan 38'i dizel oldu
 Uzakdoğulu otolar dizeli sevdi
 Dizel yakıt benzinin tahtına oturdu
 Dizel otolar piste çıkıyor
 Peugeot'nun dizel hibrid aracı 2010'da yollarda
 Dizel Leon'a güç katıyor
 Tüketimde cimri performansta bonkör dizelleri çok sevdik
 Hyundai üretimi yüzde 40 artırdı
 Logan dizel motorla hedef büyüttü
 Kia'da dizel oranı yüzde 80'e çıktı
 Citroen'in HDi motoru yüzde 50 daha güçlü
 Bosch'dan dev otomotivcilere rekor ihracat
 Ticaride dört çeker dönemi
 Multijet'le tüketim yüzde 10 düşüyor
 Renault ailesi dizel zengini
 Dizel Ford'lar sessiz çalışıyor
 Dünyanın en güçlü dizeli Volkswagen'den
 Opel'de seçenekler çoğaldı
 Yılların 'twist'i Türkiye'de 30 bin dolara Suzuki şarkısı...
 Rüya otomobiller gerçek oluyor
 Spor otomobille arazi aracının karışımı
 Chrysler 300C'de dizel motor seçeneği
 Doğuş Oto'da servis hizmeti 12 taksitle
 Nissan Micra'larda telefon serbest
 Kia ticari araçlarda 700 YTL'lik indirim
 Yerli otomobilde çeşit artışı cari açığı çözer
 Dünyada sadece Türkiye için özel Audi Q7 üretilecek
 Yeni Mitsubishi L200 ağustosta Türkiye'de
 Corsa Silverline alana sis farı hediye
 "Renault'nun kârlılığında kilit Türkiye"
 'Clio station için tek aday Türkiye'
 Satışa sunulmadan ödül kazandı
 6 taksitle ralli pilotu olma şansı
 Renault Megane makyajlandı
 Subaru Impreza otoyola indi
 Yeni Renault Başkanı Ghosn'a ilk ödül Bursalı Clio'dan
 Bu otomobili satın almaya para yetmez
 BMW Z4 Coupe haziranda yollarda
 ExxonMobil, Avrupa'yı bir Türk'e emanet etti
 Fiat, ucuz Logan'la rekabet için Türkiye'de ucuz Albea...
 Ucuz Çin malı otolar geliyor
 VW Touareg'e King Kong gücü
 Ford Transit'e yeni yüz
 Voyager'a astronot koltuğu
 Ödüllü Doblo'dan satış rekoru
 Peugeot 207 vitrine çıktı
 Alfa 159, 5 yıldız aldı
 Fiat, yeni otomobile Türkçe isim arıyor
 2006'nın yeni otoları Amerika'dan yola çıktı
 Bursalı Clio'ya 'wagon' kardeş geliyor
 Ford Otosan'ın üretimi sivrilerle rekora uçuyor
 Ankara'nın Hyundai teklifi yolda
 İşin ustası olduk, Ruslar'a oto üretmeyi öğreteceğiz
 2006'da yıldızı parlayacak otolar
 Mavi kanlı bir spor otomobil
 Hyundai'deki arkadaşlar coşmuşlar
 Otomobil sevdasını konut da durduramadı
 BMC 600 milyon $'lık yatırımla ilk 10'a girecek
 Toyota'nın ihracatı 2 milyar dolara ulaştı
 Maliyet arttı, lastikçilere de Doğu Avrupa yolu göründü
 En devrimci Fransız otomobili
 Lüks otomobil satın almak rüya değil
 4x4 otoda fırsat
 Sağ şeritten sol şeride geçtiler yıldız oldular
 Arazinin kralları yollarda boy gösteriyor
 Ucuz oto fırsatı için son 10 gün
 Küçük otomobiller kadınların gözdesi
 Küçük otomobillerin büyük rekabeti
 Dizelde çok yol yapan kârlı
 Kasko şirketiniz otonuz gibi hızlı mı
 Kış bakımı yaptırın yolda kalmayın
 Land Rover Freelander/ Discovery/Range Rover
 Kış lastiği ile fren mesafesi kısalıyor
 En yeni modeller yola çıktı
 Kullanım maliyeti düşük ticari araçlar makbul
 Günak, 400 tasarımcıyla VW'i geleceğe hazırlıyor
 Citroen'in lüks otomobil yorumu
 40 bin Euro'ya Quattro Audi A3
 Grandis'e dizel motor seçeneği
 X Large tadında mini otomobil
 Fotoğraf çektirmek için değil! Gazlamak için ideal...
 Oto servislerinde indirim % 30'u buldu
 Nissan Patrol: Bir arazi efsanesi
 Ellerinizi cebinizden çekin
 S Class'a destek
 Öğrenci Ferrari'si
 Yarının otomobili Civic Ocak 2006'da yollarda
 Hyundai'nin sloganı değişti
 Cherooke sağlam bir seçenek
 Ferrari ne yapacak?
 İstanbul kanatlarımın altında
 Bursalı Clio Avrupa'nın en iyisi seçildi
 Standartları sınıfını zorluyor
 24 milyonuncu Golf yollara çıktı
 Toyota Yaris'e güvenlikte 5 yıldız
 Otomobiliniz kaplan mı, yengeç mi?
 Havayastığı uyumak için değil
 Radara yakalananlar
 Muhteşem bir otomobil
 Hep beraber dizelleşiyoruz
 Yeni Z4 görücüye çıkıyor
 Korkunç reklamlı Seat Leon
'Kafein'le büyüleyecek
'Kafein'le büyüleyecek
Türkiye'de de beğeniyle izlenen "Greys's Anatomy" ve "Roswel" adlı...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu