kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Kalibrasyon bahane uçak şahane

'Tarifli Bir İhale Daha' başlıklı yazıma Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Mahmut Tekin'den, ihale kriterlerini izaha çalışan bir açıklama geldi. Ancak, cevap kamuoyunu tatminden çok uzak. Soru önergeleriyle TBMM gündemine de taşınan kalibrasyon uçağı ihalesiyle ilgili Tekin'in cevabını aynen aktarıyorum:
'Bu ihaleye girecek firmaların uçakları 5000 ft uzunluğundaki piste kalkış/iniş yapabilmeli, kabin basıncı 9-10 psi olmalı ve kabin yüksekliği de 1.65 m'nin altına düşmemeli" denilmektedir.
5000 ft isteği; Türkiye'de TC AIP'sinde yer alan Sinop, Siirt ve Tokat gibi illerde en kısa piste sahip havaalanları bulunmaktadır. Kalkış uzunluğu (takeoff field length), uçağın pistte kalkış amacıyla freni serbest bırakılıp, herhangi bir acil durumda olayın pilot tarafından farkına varılarak kalkış hızına (V1) karar vermesi gibi zorunlu hallerde yetecek uzunluk hayati önem arz etmektedir. Türkiye'de bazı havaalanlarının rakımları deniz seviyesinden 1800 ft ile 2000 ft yukardadır.
Uçuş kontrol uçağı azami ağırlıkla kalkmak ve acil durumlarda da böylesi havaalanlarına inmek zorundadır. Ayrıca, soğuk/sıcak, hava yoğunluğu, acil haller vb gibi koşullar dikkate alınmıştır.
Kabin basıncı 9-10 psi isteği; Hava Seyrüsefer Cihazları kesintisiz hizmet vermek zorundadır. 3-4 saatlik uzun uçuşlarda orajlı hava koşullarını rahatça aşabilmek hava aracı yapısının dayanıklılığı ile de doğru orantılıdır.
Kabin yüksekliği 1.65 m isteği; gerek uçuş kontrolde doküman alışverişi, gerekse sürekli yapılan avionik ve uçuş kontrol sistemlerinin kalibrasyonu ve uçak bakımı ve bazı cihazların veya uçuş kontrol sisteminin sökülüp takılması/taşınması sırasında uçucu elektronik teknisyenlerine ve uçak bakım teknisyenlerine yeterli çalışma ortamı sağlayabilmek, bu işlemler sırasında özellikle türbülanslı koşullarda kabin içinde çarpmayı asgariye indirmek amacıyla konulmuştur.
Sonuç olarak istenen teknik özelliklerin saptanmasında ihtiyacın karşılanması ve uçuş kontrol hizmetinin en üst düzeyde hızlı, güvenli, ekonomik ve etkin bir biçimde gerçekleştirilmesine yönelik kriterler esas alınmıştır.
Yazınızda belirtildiği gibi "Tarifli bir ihale" iddiasının bilgi yetersizliği ya da yanlış yönlendirmeden kaynaklandığı kanaatindeyiz. Bahsi geçen ihale şartnamesindeki kriterleri karşılayan birçok uçak modeli bulunmaktadır.'
Cevap böyle.
Ancak bu köşenin yazarı, yönlendirmeye maruz kalacak biri değildir. Bilgi ve donanımını Sayın Tekin gayet iyi bilmektedir. Verdiği cevaptan da bunu anlamak mümkün. Zira tek bir eksik ya da yanlış yazılmış paragraf yoktur.
Yorum ve yaklaşım farklılıklarına gelince. DHMİ tarafından ortaya konan kriterler, kalibrasyon uçağından ziyade bir VIP ya da özel kullanım jetini tarif etmektedir. Kabin yüksekliği de bunun delili.
İhale kriterlerinde yer alan bir madde de şöyle: 'İhaleye girecek uçaklarda yardımcı güç kaynağı (Auxiliary Power Unit APU) olmalı ve havada çalışmalıdır.' APU'lar uçaklar yerdeyken kullanılır. Havada uçak enerjiyi motorundan alır. Peki hangi uçak modelinde APU havada çalışmaktadır? Tarifi yapılan Citation Excel olabilir mi? Kriterlere uyan diğer modellerin fiyatı 20 milyon dolardan başlayıp yukarı doğru gidiyor. Bunların kalibrasyon uçağı olarak kullanılmasına da dünya güler. Amerika'da hâlâ piston motorlu Beech Baron'lar, hatta tek motorlu Bonanza'lar bile kalibrasyon uçağı olarak kullanılıyor. Dileyelim ki uçağın büyüklüğü, aletlerden ziyade başka şeyler taşımak için olmasın!
Ama benim bu ihalede favorim yine de Citation Excel...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Esnaf unutuldu, koltuk korundu   / 01-02-2006
 Tarifli bir ihale daha   / 30-01-2006
 Güvenlik sebebiyle soyunmaya son   / 27-01-2006
 Bankadaki siyasi hesaplar   / 25-01-2006
 Ülkenin esnafla imtihanı...   / 23-01-2006
 CHP, Berlusconi ve yolsuzluk   / 20-01-2006
 Pastörize yumurtanın kaymağı   / 18-01-2006
 Zor soruya Tüzmen'in cevabı   / 09-01-2006
 Sanayide ara eleman bilmecesi   / 06-01-2006
 Türkiye by pass ülkesi olmamalı   / 04-01-2006
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
İşte size kaostan çıkış yolu
TÜPRAŞ'ta iptal karmaşası...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Kalibrasyon bahane uçak şahane
'Tarifli...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Yerliler de, borsada uzun vadeli ve seçici olurlarsa...
Komşunun kulağı Unkapanı'nda
Eskiden Türk şarkıcılar, Yunanlılar'ın popüler şarkılarına Türkçe söz...
Uyuşturucu kuryesi yavru köpekler
Akla gelen her yolu deneyen zehir tacirleri sınır tanımıyor.
Bugün seçim yapılsa barajı iki parti geçiyor
Bugün seçim yapılsa barajı iki parti geçiyor
AK Parti yüzde 39.5 ile açık ara birinci. CHP'nin oy oranı yüzde...
Karanlık bir ortaklık
Karanlık bir ortaklık
Merkezi Trabzon olan Uzay Güvenlik Şirketi'nde ilginç ilişkiler...
IMKB
E: 44.841 D:% -0,91
DOLAR
S: 1,328 D:% 0,189
EURO
S: 1,603 D:% -0,156
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu