|
|
Dizel oto talebi 5 yılda 20 kat arttı
AVRUPA'DAKİ toplam otomobil satışlarının yaklaşık yüzde 50'sini oluşturan dizel motorlu araç satışları, özellikle son 3 yılda hızlı bir yükseliş gösterdi. 1999 yılında toplam binek otomobil satışları içinde yüzde 1.5 olan dizel araç payı bu tarihten itibaren sürekli yükselen bir grafik çizdi. 2000 yılında yüzde 2.4, 2001'de yüzde 2.8, 2002'de yüzde 11.9 seviyesinde olan dizel motorlu araç satış oranı 2003 yılında yüzde 19.4'e, 2004 yılında ise yüzde 21.2'ye yükseldi. Böylece, dizel araç satışlarının pazar payı son 5 yılda 20 kat artış gösterdi. 2004 yılında satılan her 5 otomobilden birinin dizel olduğu Türkiye pazarındaki dizel payının büyüme trendine devam etmesi bekleniyor. Dizel otomobil satışlarının payı yüzde 21'ler seviyesine ulaşmasına rağmen, bazı otomobil markalarında bu oran yüzde 70- 80'lere kadar çıkıyor.
YÜZDE 80'E ÇIKIYOR Toplam binek otomobil satışları içindeki dizel payı önemli oranda artış gösteren markaların başında Tofaş, Citroen, Land Rover ve Chrysler geliyor. 2003 yılında dizel otomobil satışlarının payı yüzde 11 olan Tofaş, bu oranı 2004'te yüzde 74'e yükseltti. Citroen'in 2003'te sattığı otomobillerin yüzde 63'ü dizel modellerden oluşurken, geçen yıl bu oran yüzde 73 olarak gerçekleşti. 2003'te toplam satışları içinde dizelin payı sıfır olan Land Rover'ın, 2004 yılında bu oranı yüzde 86'ya çıkarması dikkat çekti. Renault ve Peugeot'nun ise geçen yıl sattıkları her 3 binek otomobilden 1'i dizel oldu.
|