|
|
İşte yeni tebliğin getirdiği yeni ilkeler
1- YENI Tebliğ ile muafiyete konu anlaşmaların kapsamı genişletilmiştir. 1998/3 sayılı Tebliğ; yeni Motorlu Taşıtlar ile yedek parçalarının satışı ve servis anlaşmalarını kapsamaktaydı. Sadece, yedek parça satışına ilişkin veya sadece servise ilişkin anlaşmaları grup muafiyeti tebliği dışında bırakmaktaydı. Otomotiv dağıtımı, tamir, bakım ve yedek parça satışı ile ilgili bir dikey anlaşma olmasına rağmen bu anlaşmalar 1998/3 sayılı tebliğ yerine 2002/2 sayılı tebliğ kapsamına girmekteydi. Dolayısıyla yeni tebliğ; Yeni motorlu taşıtların, bunların yedek parçalarının ya da tamir ve bakım hizmetlerinin alımı, satımı veya yeniden satımı anlaşmalarını Rekabetin Korunması Hakkındaki Kanunun 4. maddesindeki yasaklamadan grup olarak muaf tutmaktadır.
2- MÜNHASIR dağıtım sistemi ile seçici dağıtım sistemi birlikte uygulanamayacaktır. Sağlayıcılar, münhasır veya seçici dağıtım sistemi arasında bir tercihte bulunmak durumundadır. Münhasır Dağıtım Sistemi; sağlayıcının, anlaşma konusu mal veya hizmeti, belirlenmiş bir bölgede sadece bir dağıtıcı veya servis satmayı taahhüt ettiği dağıtım sistemidir. Seçici Dağıtım Sistemi; sağlayıcının anlaşma konusu malları veya hizmetleri, sadece belirlenmiş kriterlere dayanarak seçtiği dağıtıcılara veya yetkili servislere satmayı taahhüt ettiği dağıtım sistemidir.
3- YETKİLİ satıcılar ve/veya servisler çok marka bulundurabilecektir. 1998/3 sayılı Tebliğde yetkili satıcı, farklı markalı yeni taşıt araçlarını ancak, ayrı satış yeri, ayrı yönetim ve ayrı bir yasal varlık koşuluyla satabilmekteydi. Yeni Tebliğde bu koşul aranmamaktadır. Sağlayıcı; maliyetini karşılamak suretiyle markaya özgü ayrı satış personeli istihdamını isteyebilir. Ayrıca markalar arası karışıklıktan kaçınmak için başka marka motorlu araçlarının teşhir yerinin ayrı bölümlerinde satılması yükümlülüğü getirebilir.
4- MUAFİYETTEN yararlanabilmek için; belirlenen pazar paylarının aşılmaması gerekmektedir. Münhasır sistemde; sağlayıcının motorlu taşıt veya yedek parça ya da bakım ve onarım hizmeti sağladığı ilgili pazardaki payı yüzde 30' u geçmemelidir. Motorlu taşıtların dağıtımı için niceliksel seçici sistemde; Pazar payının % 40' ı geçmemesi koşulu aranmaktadır.
5- NİCELİKSEL seçici sistemi oluşturan anlaşmalarda ise Pazar payı eşiği bulunmamaktadır. Dağıtıcı veya yetkili servisler, anlaşmadan doğan hak ve yükümlülüklerini, dağıtım sisteminde bulunan ve kendileri tarafından seçilen başka bir dağıtıcı veya yetkili servise aktarabilirler.
6-MOTORLU taşıtların satışı ile birlikte bakım-onarım (servis) hizmetlerinin verilmesi zorunluluğu kaldırılmıştır. Yetkili servis, faaliyetlerini bakım onarım hizmetleri ve yedek parça dağıtımı ile sınırlı tutabilecektir. Dağıtıcılar, bakım onarım hizmetlerine ilişkin yükümlülüklerini, alt anlaşmalarla, yetkili servislere devredebilecektir. Bu durumda, sağlayıcı, dağıtıcının, satıştan önce son kullanıcılara söz konusu yetkili servislerin ad ve adresleri ile ne kadar uzaklıkta olduğunu bildirmesini zorunlu kılabilmektedir.
7- SEÇİCİ dağıtım sistemindeki dağıtıcı veya yetkili servisler, motorlu taşıtların yedek parçalarını, özel servislere satabilecektir.
8- DAĞITICI veya yetkili servisler, orijinal yedek parçaları veya eşdeğer kalitedeki yedek parçaları kendi tercih ettiği 3. kişilerden alabilir ve bunları araçların bakım onarımında kullanabilirler. Ancak, sağlayıcı, garanti kapsamında yapılan tamir, ücretsiz bakım ve araç geri çağırma işlerinde, kendisinin sağladığı orijinal parçaların kullanılmasını zorunlu kılabilecektir. 9- BAĞIMSIZ teşebbüslere; motorlu araçların bakım ve onarımının yapılması ya da çevre koruma ölçütlerinin uygulanabilmesi için; teknik bilgi, teşhis cihaz ve ekipman, gerekli yazılım ya da eğitime erişim imkanı getirilmiştir.
10- SEÇİCİ dağıtım sisteminde hafif ticari araç ve otomobil dağıtıcıları, seçici dağıtım sisteminin uygulandığı başka bölgelerde satış veya teslimat yerleri açabilecektir.
|