|
|
100 bin kişiye soruldu ismi Anadol oldu
1963 yılında yedek parça almak için gelen bir bayinin pikabı, Bernard Nahum'un (Dönemin Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı) ve Rahmi Koç'un dikkatini çekmiş. Sac malzemeden yapılmayan pikabın karoserinde fiberglas isimli yeni bir malzeme kulanıldığını görmüşler. Fiberglas, o dönemde farklı şekilli spor otomobiller ve deniz araçlarında kullanılmaya başlanan camla güçlendirilmiş plastik materyal ihtiva eden, çürümeye dayanıklı, darbe emici, hafif ve izolasyon özellikli bir malzeme olarak öne çıkıyordu. Bir takım aksiliklere ve zaman kaybına rağmen Vehbi Koç, İngiliz Reliant firmasına giderek bir prototip yaptırmak ve prototipi ilk fırsatta Ankara'daki yetkililere göstermek istiyordu. Prensip olarak prototipin iki kapılı olması, (Fiberglas araç üretimi o dönemde ancak iki kapılı yapılabiliyordu. Sonradan yapılan Anadol A2, dünyanın ilk dört kapılı fiberglas otomobiliydi) motor, vites kutusu ve diferansiyelin Ford'dan alınması kabul edildi. Aracın dizaynı küçük otomobillerle yüksek performanslı otomobillerin tasarımı konusunda uzman olan aynı zamanda da bir çok alanda tasarım yapan Ogle Design tarafından üstlenildi. Anadol'un ilk modeli olan FW5 (Four Wheeler 5) yani bizdeki adıyla A1'i bu firmanın tasarım şefi Dr. Tom Karen ve ekibi dizayn etti. İlk Anadol'un tasarımında İngiliz yapımı Ford Cortina taslakları ve Ogle Design firmasının Reliant için tasarladığı Scimitar Coupe modeli baz alındı.
CİLASI TRENDE YAPILDI Reliant tarafından FW 5 olarak adlandırılan prototip, tam olarak hazır olmamasına rağmen 1965 Aralık ayında, Bernard Nahum yönetiminde yola çıkarıldı ve her türlü sürüş koşulları denenerek İngiltere'den İstanbul'a o dönem rekor sayılabilecek bir süre olan 63 saatte geldi. Otomobili 22 Aralık 1965'te inceleyen ve deneme sürüşü yapan Sanayi Bakanlığı yetkilileri, üretimi 10 ayda gerçekleştirmeleri ve fiyatının 30 bin liranın altında olması şartıyla üretim izni vereceklerini açıkladılar. Bu arada otomobile isim koymak için bir anket düzenlendi. Ankete gelen 100 bini aşkın mektupta iki binden fazla isim önerisi vardı. Bunların arasında Veko (Vehbi Koç), Anadolu, Anadol, Otosan gibi isimler vardı. Yapılan dört ayrı toplantı sonunda bu isimler arasından ''Anadol'' uygun görüldü. Planlandığı gibi 19 Aralık 1966'da ilk yerli otomobil olan Anadol üretim bandından indi. Otomobilin satış fiyatı 26 bin 800 liraydı ve bu rakam 1966'daki döviz kuruyla 2 bin 980 dolara eşitti. İlk üretilen iki kapılı Anadol A1'de 1.2 litrelik (1198 ccm Anglia motor) Ford motoru vardı, Anadol büyük ilgi ve beğeniyle karşılandı.Büyük reklam kampanyalarıyla desteklenen satış rakamları, 1967 yılında 1760 adetle başlayıp sonraki yıllarda 8 bin adede kadar ulaştı. Seriye 1971'de 4 kapılı nadol da katılırken iki kapılı modelin üretimi 1975 yılına kadar devam etti.
|