kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Türkiye'nin ilk otomobili Devrim
100 bin kişiye soruldu ismi Anadol oldu
Anadol'u keçiler mi yedi?

100 bin kişiye soruldu ismi Anadol oldu

1963 yılında yedek parça almak için gelen bir bayinin pikabı, Bernard Nahum'un (Dönemin Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı) ve Rahmi Koç'un dikkatini çekmiş. Sac malzemeden yapılmayan pikabın karoserinde fiberglas isimli yeni bir malzeme kulanıldığını görmüşler. Fiberglas, o dönemde farklı şekilli spor otomobiller ve deniz araçlarında kullanılmaya başlanan camla güçlendirilmiş plastik materyal ihtiva eden, çürümeye dayanıklı, darbe emici, hafif ve izolasyon özellikli bir malzeme olarak öne çıkıyordu. Bir takım aksiliklere ve zaman kaybına rağmen Vehbi Koç, İngiliz Reliant firmasına giderek bir prototip yaptırmak ve prototipi ilk fırsatta Ankara'daki yetkililere göstermek istiyordu. Prensip olarak prototipin iki kapılı olması, (Fiberglas araç üretimi o dönemde ancak iki kapılı yapılabiliyordu. Sonradan yapılan Anadol A2, dünyanın ilk dört kapılı fiberglas otomobiliydi) motor, vites kutusu ve diferansiyelin Ford'dan alınması kabul edildi. Aracın dizaynı küçük otomobillerle yüksek performanslı otomobillerin tasarımı konusunda uzman olan aynı zamanda da bir çok alanda tasarım yapan Ogle Design tarafından üstlenildi. Anadol'un ilk modeli olan FW5 (Four Wheeler 5) yani bizdeki adıyla A1'i bu firmanın tasarım şefi Dr. Tom Karen ve ekibi dizayn etti. İlk Anadol'un tasarımında İngiliz yapımı Ford Cortina taslakları ve Ogle Design firmasının Reliant için tasarladığı Scimitar Coupe modeli baz alındı.

CİLASI TRENDE YAPILDI
Reliant tarafından FW 5 olarak adlandırılan prototip, tam olarak hazır olmamasına rağmen 1965 Aralık ayında, Bernard Nahum yönetiminde yola çıkarıldı ve her türlü sürüş koşulları denenerek İngiltere'den İstanbul'a o dönem rekor sayılabilecek bir süre olan 63 saatte geldi. Otomobili 22 Aralık 1965'te inceleyen ve deneme sürüşü yapan Sanayi Bakanlığı yetkilileri, üretimi 10 ayda gerçekleştirmeleri ve fiyatının 30 bin liranın altında olması şartıyla üretim izni vereceklerini açıkladılar. Bu arada otomobile isim koymak için bir anket düzenlendi. Ankete gelen 100 bini aşkın mektupta iki binden fazla isim önerisi vardı. Bunların arasında Veko (Vehbi Koç), Anadolu, Anadol, Otosan gibi isimler vardı. Yapılan dört ayrı toplantı sonunda bu isimler arasından ''Anadol'' uygun görüldü. Planlandığı gibi 19 Aralık 1966'da ilk yerli otomobil olan Anadol üretim bandından indi. Otomobilin satış fiyatı 26 bin 800 liraydı ve bu rakam 1966'daki döviz kuruyla 2 bin 980 dolara eşitti. İlk üretilen iki kapılı Anadol A1'de 1.2 litrelik (1198 ccm Anglia motor) Ford motoru vardı, Anadol büyük ilgi ve beğeniyle karşılandı.Büyük reklam kampanyalarıyla desteklenen satış rakamları, 1967 yılında 1760 adetle başlayıp sonraki yıllarda 8 bin adede kadar ulaştı. Seriye 1971'de 4 kapılı nadol da katılırken iki kapılı modelin üretimi 1975 yılına kadar devam etti.

1 2 3 4 5
 
DİĞER OTOMOTİV HABERLERİ
 Otomobil aşkı hiç bitmiyor
 At arabasından otomobile
 Türk imzalı araçlara ödül
 Türk yöneticiler kapışılıyor
 Oto Fuarı'mız uluslararası oldu
 Aküden motor üretimine
 1.2 milyon ekmek yiyor
 Türkler otomobilde gri rengi tercih ediyor
 Yarışlardan alnımızın akıyla çıktık
 Dünya devlerinden Türkiye'ye övgü
 Teknolojimizi yarına hazırlayalım
 İhraç projelerinde yerlilik oranı istenilen seviyede değil
 Asyalıların ikinci Avrupa çıkarması
 Otomobile olan aşkımız bitmiyor
 Trafikteki araç sayısı arttı otoyollar 1900 km'ye uzadı
 En büyük rakibimiz Doğu Avrupa ülkeleri
 Otomobil satışında "showroom" dönemi
 Kamyonda Türk damgası
 Türk otobüscülerin Avrupa çıkarması
 Bursa, Fiat'ın üç üretim üssünden biri oldu
 Türkiye dünyanın hafif ticari aracını üretiyor
 Ticaride ihracat yüzde 22 arttı
 Son 5 yıllık ihracat 1 milyon adedi geçti
 Ticari araç pazarı KOBİ'lerle büyüdü
 Ticarilere rekor dayanmıyor
 Şirket imajını, kullandıkları aracın markasıyla...
 Türkiye sevdalısıyız, kriz zamanı bile yatırım yaparız
 Otomotiv Türkiye'nin teknoloji çıtasını yükseltti
 Üretim artışında dünya devlerini solladık
 Otomotivde yeni dönem 2006 Ocak'ta başlıyor
 Dünyada üretilen her 100 otonun 1'i Türk
 Montaj sanayinden %100 yerli otomobil üretimine
 Otomotiv ekonominin itici gücü
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu