Nasıl bir öğretmen istiyorlar?
Öğrencilerle yapılan bir araştırmada, maddi durumu iyi olmayan ailelerin çocuklarının öğretmenlerinden ''sevgi, yönlendirme ve akademik destek'', özel okulda okuyanların ise ''fazla otoriter olmamasını'' beklediği belirlendi.
Ankara Üniversitesi (AÜ) Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Uzman Psikolog Ayda Büyükşahin ve Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Başkanı Yrd. Doç. Dr. Yasemin Alptekin, Ankara'da 100 öğrencinin katılımıyla ''Nasıl bir öğretmen istediklerine'' ilişkin araştırma
yaptı.
Araştırma, aralarında özellerin de bulunduğu 20 okulda dar, orta ve üst gelir grubundan 4 ve 8'inci sınıf öğrencileriyle gerçekleştirildi.
ÖĞRETMEN BENZERİ OLMAYAN SÖZLÜK GİBİ
Araştırmada, dar gelirli ailelerin oturduğu semtlerdeki okullarda öğrenim gören çocukların ''duygusal bağ kuracakları bir öğretmen'' istedikleri tespit edildi. Bu öğrenciler, öğretmenden beklentilerini öncelikle ''sevgi, yönlendirme ve akademik destek'' olarak sıraladı.
Öğretmeni ''otorite'' olarak kabul eden çocuklar, ''öğretmen haksız yere dövmesin, başkasına kızıp hepimize kızmasın'' gibi ifadeler kullandı. Öğrenciler ayrıca öğretmeni, ''öğretmen anne-baba gibidir, benzeri olmayan sözlük gibidir, arkadaştır, sırlarını anlatır, derdimizle ilgilenir, öğrenmeyi öğretir'' gibi ifadelerle tanımladı.
Orta halli ailelerin çocuklarının gittiği kent merkezli devlet okullarındaki öğrenciler de öğretmenin öncelikle ''iyi bir sosyal rehber olmasını'' istedi. Bu okullarda okuyan ailelerinin gelir düzeyi daha yüksek öğrenciler, öğretmeni ''tecrübelerini aktaran, sosyal rol modeli olan kişi'' olarak algıladığını kaydetti.
Özel okullarda okuyanlar ise öğretmenin ''fazla otoriter olmamasını'' beklediğini bildirdi. Bu gruptaki çocuklar, ''kendilerini daha bağımsız kılacak, yazı yazdırmayan, ayrımcı olmayan, oyun oynayan'' öğretmen istediğini ifade etti. Öğrencilerin, dayaktan hiç söz edilmediği halde sıkı disiplinli ve otoriter öğretmene karşı açık tavır sergilediği belirlendi.
Aynı araştırmada ayrıca, üç ayrı gruptaki öğrencilerin de öğretmenin öğretici ve geleceğe yardımcı olması isteğinin ön plana çıktığı saptandı.
|