kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Hostesler yaşlanır mı?

Yurtdışı seyahatlerimi yabancı havayollarıyla yaptığımda, kabin personelinin davranışına, yaşına ve bazı olaylar karşısında gösterdiği tepkiye özellikle dikkat ederim. Gerçekten de hostes ve pilotların hadiselere yaklaşımları, problem çözümleri ve hizmetleri havayollarına, Doğulu ve Batılı olmalarına göre fark edebiliyor. Henüz bu işin standardı da yok.

TECRÜBELİSİ MAKBUL
Ama ortak bir gözlemim var. Türk Hava Yolları (THY) veya özel hava yolları yolcularının sandığının aksine yabancı şirketlerde tahmin edilen oranda veya bizdeki gibi genç host ve hostese rastlamak mümkün değil. Çoğunluğu yaşlı, gençler ise azınlıkta. Türkiye'de ise durum tersine. Hatta bazı uçaklarda tecrübeli hostes bulmak neredeyse imkansız. Yetkililere sorarsanız gerekçeleri hazır. Sektör büyüyor, yeni uçaklar geliyor, tecrübeli kabin personeli maalesef yok. Yeniden yetiştiriyoruz. Peki, bir hostes ne kadar zamanda tecrübeli hale gelir? Hangi zaman dilimi onlar için yaşlılık ifade eder? Bu sorulara, özel hava yollarını bilmem, ama çok sayıda tecrübeli hostesi olan THY yönetiminin cevap bulması gerekir. Çünkü, en fazla tecrübeli hostes THY'de var. En iyi hizmet eden, hizmetiyle fark oluşturan ve rekabet gücünü artıran kabin personeline de milli havayolunun ihtiyacı bulunuyor. Bu sebeple, bir hostesin kıymetli ve tecrübeli hale gelebilmesi için görevinde 10 yılı doldurması gerekiyor. Zaten 10 yılını doldurmuşlara tecrübeli sıfatı kullanılırsa doğru olur. Ancak, 10-15 yıllık hostesin THY gibi havayollarına maliyeti, yeni başlamış dört toy hostese eşit gelmektedir. Durum böyle olunca para için tecrübeden vaz geçmek kolay olabiliyor. Ama uçaklarda genç hostes sayısının artmasıyla yolcudan gelen şikayetlerde ciddi kıpırdanmalar olacaktır. Böylece kalite düşecek, ilk önce sürekli uçan, şirkete para kazandıran yolcular havayolunu terk edecektir. Geçen yıl THY'- nin bir havayolundan kiraladığı uçaklarda görev yapan genç hostesler yüzünden çok sayıda şikayetler olmuştu. Yolcu şikayetleri ve adetleri de bu anlamda tahlil edilebilir. Özel hava yollarında da bu sorun had safhada olduğu için azami dikkat gerektiriyor. Türkiye gibi ülkelerde verilen hizmetin kalitesinden ziyade, hizmet edenlerin fiziki görüntüsü (yolcular için önemli sanılıyor) ve maliyetiyle (havayolu şirketi için dikkate değer bulunuyor) ilgilenilmesi maalesef söz konusu. Durum böyle olunca, yaşlanan hostesin itibarı artacakken düşüyor. Doğal olarak hostesler tecrübe kazandıkça yaşlanıyor ve maliyetler artıyor. Fakat uçaklarda kabin personeli kaynaklı şikayetler de neredeyse sıfıra iniyor. Hizmet kalitesi artıyor. Uzak Doğu uçuşlarında Singapur, Emirates, Ctahay Pacific gibi havayollarındaki Uzak Doğulu, iyi hizmet eden hostesler kimseyi yanıltmasın. Onlar yaşını göstermiyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Uçmanın keyfini çıkarın   / 09-10-2005
 'Ayol her şeyden şikayet etmeyin!'   / 02-10-2005
 Uçak yolculuğu kabusu   / 25-09-2005
 Slot çorbası   / 18-09-2005
 Havada kapışma günlerine doğru   / 11-09-2005
 Havaalanı hastane olur mu?   / 04-09-2005
 THY'nin imajı   / 28-08-2005
 Havalılar ve havacılar   / 21-08-2005
 Havada karizmalar çiziliyor   / 14-08-2005
 Havalarla beraber havacılık da ısındı   / 07-08-2005
    Aktüel Pazar Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
GÜNTAY ŞİMŞEK
Hostesler yaşlanır mı?
Yurtdışı seyahatlerimi yabancı...
TURGAY NOYAN
Çam sakızı kaptan armağanı
Türk denizciliği geçtiğimiz...
Pozitif düşünce Pollyannacılık oynamak değil
Pozitif düşünce Pollyannacılık oynamak değil
Gerçekleri olduğundan daha pozitif gösterip kendini kandırmaya...
Hazmetme politik bir sorun
Mehmet Uğur Greenwich Üniversitesi Ekonomi Bölümü'nde Jean Monnet...
Filmin son halini bizim dışımızda herkes gördü
Türkiye'de oyuncu dendiğinde ilk akla gelen isimlerden Metin Akpınar...
Üzerine denizaltı kokusu sinen yaşamlar
Gölcük Donanma Komutanlığı'nın 12 denizaltısından biri olan Sakarya kapılarını...
Atlara şiir okuyan şeyh
"Daha hızlı, daha yüksek, daha güçlü"... Şeyh Muhammed Bin Raşid El- Maktum,...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.