TMSFtarafındansatışaçıkarılanUzanGrubuçimentofabrikalarınatalepoldukçafazla.TMSF'yikutlamakgerekir . Çok iyi fiyatlarla satıyor. Nedense, ihalelerde en düşük teklifler sektör dışından, en yüksek teklif verip açık arttırmaya kalanlar ile ihaleyi alanlar sektörde faaliyet gösteren diğer çimento fabrikalarıdır. Çünkü onlar rekabet ihlali ile kazancın ne kadar yüksek olduğunu daha iyi biliyorlar da ondan. Türkiye'derekabetinençokihlaledildiğisektörlerinbaşındaçimentosektörügeliyor . Bu sektördeki rekabet ihlallerini görebilmek için RekabetKurulu' nun bu sektör ile ilgili soruşturma sonucu kararlarına göz atmak yeterli. Soruşturmakapsamındakitümfirmalarpazarıpaylaştığıvebirliktefiyattespitettikleriiçincezaalmışlar. Bunların arasında kimler yok ki. Danışıklıdöğüşmü? Rekabeti ihlal eden gruplardan biri l66 milyon 500 bin dolara Lalapaşa'yı alırken bir diğeri 185 milyon 500 bin dolara StandartÇimento'yu aldı. Dün ise sektörde küçük de olsa bir başkası BartınÇimento'yu satın aldı. Burnumuza gelen kokular doğru ise, gerikalançimentofabrikalardadaOyak,AlmanHeidelberg(Sabancılar'ınsektördekidiğerortakları),İtalyanlarvedeLafargeGrubuipigöğüsleyebilir. Peki bu manzara karşısında ne değişti? Daha önce pazar paylaşımı yaptıkları ve birlikte fiyat tespiti yaparak uyumlu eylemde bulundukları Rekabet Kurulu kararları ile ortaya konulan sektördeki bir elin parmakları kadar olan firmaların, birleşerek hakim duruma geldikleri çimento karteli, bugüne kadar kendileri ile anlaşma yapmayan UzanGrubu fabrikalarını da bünyelerine alarak çimento fiyatlarını biraz daha yükseltme gayreti içine girmezler mi? Çimentodakartel Bu çimento karteli de nereden çıktı demeyin? İşte size Rekabet Kurulu kararlarından birinin birinci paragrafı 'Soruşturmakapsamındakifirmalarınyıllıksatışmiktarlarınıbirliktetespitetmeksuretiylepazarpaylaşımınagittikleri,fabrikalarınbulunduğumerkezlerinveyakınçevresininyörefabrikasınaterkedilmesisuretiylepazarıcoğrafiolarakdapaylaştıkları,fiyatlarıpiyasakoşullarıdışındatespitettikleri,belirlenenfiyatdüzeyinikorumakamacıylakapasiteartışlarındankaynaklananveyıllıkolaraktespitedilensatıştonajlarınıaşanmiktardakiürünfazlalığınınzorunluolarakihracatatabitutmaksuretiylebirihracatkartelioluşturdukları,karşılıklıanlaşmalarsuretiylegerçekleştirdikleri .....' diye devam ediyor. LalapaşaveStandartçimentoyudaalanlarbuihlalleriyapangruplardır . Diğer alıcılar neden daha önce rekabet ihlal eden gruplardan olmasın? Peki bu bölge senin bu bölge benim diye pazarı bölenler, neden ihalede bu fabrika senin bu benim diye anlaşma yapmasın? Tatlıkâr Rekabeti ihlal ederek tatlı kâr elde eden çimento fabrikalarının Rekabet Kurulu soruşturma raporlarına yansıyan bazı ince detayları da sizlerle paylaşmak istiyorum. Çimento fabrikası iki ayrı renkte çimento torbasında satış yapıyor. Kırmızı çizgili torbalar fabrikanın bulunduğu merkezde satılacak, fiyatı daha yüksek. Mavi renkli torba ise, nakliye biraz daha pahalı olduğu için daha uzak sayılan yerde düşük fiyatla satılacak. Ancak düşük fiyatla satılan mavi renkli torba kırmızı renkli torbanın satıldığı yerde asla satılamayacak. Peki bu iki çimentonun maliyeti aynı değil mi? Neden farklı fiyatlarla satılıyor? Soruşturma kapsamındaki raporlarda neler yok ki? Telefon konuşmaları, ajanda notları, fakslar, hatta bir bölgeye girmemesi gereken bir kamyonun kurşunlanması gibi... Şimdi anladınız mı çimento fabrikalarına nasıl talep arttığını ve ihaleyi her gün farklı bir grubun aldığını? Sonuç mu? Önümüzdeki günlerde çimento fiyatları artacak.