kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Gelecekte evlerden çok otomobilde yaşayacağız
Gelecekte evlerden çok otomobilde yaşayacağız

Bilimadamları eğer özel araç talebi yavaşlatılmazsa İstanbul trafiğini hafifletmek için yapılan çalışmaların boşa gideceğini söylüyor. Trafiğin kilitlenmesi işten bile değil.

Trafik İstanbul'un en önemli sorunlarından biri. Özellikle okulların açılmasıyla birlikte başlayan ve 300 farklı noktada devam eden yol çalışmaları şehrin trafiğini felç etmiş durumda. Yetkililer İstanbul trafiğinin sıkıntıya girmesinin en önemli nedeninin yeni yol yapımları ve bunlar için kurulan şantiyeler olduğunu belirtse de uzmanlar gelecek yıllarda trafiğin daha kötüye gideceğini söylüyor. Geçmişte İstanbul Belediye Başkanlığı'na aday olan Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp "Böyle giderse, 10 yıl sonra arabamızda yaşayacağız, yiyip içip, yatacağız..." sözleriyle bir kabus senaryosu da çiziyor. Trafiğin yapılan yeni yollara ve kavşaklara rağmen daha da kötüye gittiğini söyleyen Alp, hergün 600 yeni aracın trafiğe çıktığını ve bir süre sonra mevcut yolların bu yükü kaldıramayacağını belirtiyor: "10 milyon İstanbullu, 2 bin 800 otobüs ve 7 bin minibüsle taşınmaya çalışılıyor. 2 milyon 400 bin araca karşı sadece 300 bin park alanı bulunuyor. Köprülerden hergün 300 bini aşkın araç geçiyor. Deniz yolu neredeyse hiç kullanılmıyor. Ulaşım için yüzde 90 karayolu, yüzde 7 raylı sistem yüzde 3 denizyolu kullanılıyor. Olimpiyatköy, Formula 1, büyük konut siteleri gibi yeni projelerle şehir dört yönde sürekli genişletiliyor. Doğa ve tarih kaybediliyor. İklim, ekolojik denge bozuldu. Yollar delik deşik, insanlar isyanda, ulaşım felç. Önümüzdeki yıllarda bu daha da kötüye gidecek." Yol yapım çalışmaları boyunca sıkıntı çekileceğini ancak bu inşaatlar bittikten sonra İstanbulluların rahata kavuşacağını belirten yetkililerin aksine bu konuda çalışma yapan bilim adamları oldukça umutsuz. Eğer İstanbul nüfusu bu seviyede kalır ve araç sayısı artmazsa bu yolların çözüm olacağını herkes söylüyor. Ancak herkesin bildiği gibi İstanbul sürekli göç alıyor, refah seviyesi arttıkça otomobil alımı artıyor. Bu da ne kadar yeni yol, kavşak ve otopark yapılsa da sorunun çözülmeyeceğine işaret ediyor. Uzmanlar, sorunun çözümünü toplu taşımadaki kalitenin artırılmasında görüyor. İstanbul Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Şehircilik ve Bölge Planlaması Bölümü Şehircilik Ana Bilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Mesture Aysan Buldurur, "Kamu ulaşım sistemleri yetersiz. Ulaşımın yüzde 80'i karayolu ile yapılıyor. Deniz yolu da yeterli kullanılmıyor. Trafikteki araçların yüzde 60'ını özel araçlar oluşturuyor. Üstelik bu araçların taşıdıkları yolcu sayısı ise sadece yüzde 20. Bu yüzden toplu taşımanın kalitesi artırılmalı. Raylı sisteme ağırlık verilmeli ve raylı sistemlerle deniz ve karayolu arasındaki aktarma noktaları çok iyi planlanmalı. Aktarma alanlarına geniş otoparklar yapılmalı ki insanlar araçlarını park edip toplu taşımadan yararlanabilsin." Aysan İstanbul trafiğinde şimdilerde büyük sorunlar yaşandığını ancak bunun geçmişten gelen bir birikimin sonucu olduğunu da belirtiyo ve eğer nüfus ve araç sayısı aynı kalırsa yapılan yeni çalışmaların İstanbul trafiğini rahatlatacağını da vurguluyor.

OTORİTE YOK!
İTÜ Şehir ve Bölge Planlama öğretim üyesi Prof. Dr. Tülay Kılıçarslan da sorunun nedenlerinden bir tanesinin çok başlılık oluduğunu vurguluyor: "Şu an İstanbul'da ulaşım kararlarını veren tanınmış kurumsal bir yapı yok. Dünya metropollerinde bağımsız bir ulaşım otoritesi karşınıza çıkıyor. Kararı alıyor, uygulamayı takip ediyor ve detaylandırıyor. Belediyenin bu uygulamadan haberi var ama hala eski yapısını sürdürüyor. Bu şekilde sistemin doğru işlemesini beklemek doğru değil." Ahmet Vefik Alp de aynı konuda şikayetçi. İstanbul Belediyesi'nin şehre bu anlamda sahip çıkmadığını belirten Alp çözümün toplu taşımanın kalitesinin artırılmasından geçtiğini söylüyor. Alp; "İstanbul'un genleriyle oynanıyor.Altyapısının kaldırabileceği yükün en az 4 katı daha fazla yüklü. Ulaşımda tek bir otorite yok. Çok başlılık var ve bunlar kendi aralarında koordine olamıyor. Faturası halka çıkıyor. Toplu taşımada raylı sisteme ağırlık verilmeli. Daha ucuz yöntemler kullanılmalı. Deniz ulaşımından daha fazla yararlanılmalı. Araç arzı yavaşlatılmalı. Park yeri göstermeyene plaka verilmemeli. Yoğun ve tarihi bölgelere ise hiç araç sokulmamalı" diyor. Alp Birleşmiş Milletler'in (BM) sağlıksız büyüyen kentleri insanlığa karşı tehdit olarak gördüğünü hatırlatıyor ve "İstanbul da bu kentlerin arasında. BM sorunların artarak yaşanacağını, salgınlar, etnik çatışmaların olabileceğini, felaketin beklendiğini haber veriyor." diyor.
DİĞER GÜNCEL HABERLERİ
 Bir Türk markasıyla yeniden doğuyor
 Karanlık dünyanın kahramanı
 İki cinayetin ardındaki sır
 Bir aslan evladınız olsun
 Antakya'da medeniyetler NASIL buluşamadı?
 Macahel'e bulutlararası yolculuk
 Dünyaya hangi mercekten bakıyorsunuz?
 1700 yıllık seramik fırını canlanıyor
 Kahkaha tufanı
 Ceza Yasası'nda Fidyeci boşluğu
 Ortaköy cinayetlerinin sırrı
 AB'de bir Atatürk hayranı
 Onlar İzmirli Hıristiyan Türkler
 Zamanı yakalamak zamana egemen olmak
 Antalya'da bir devrim yaşandı
 Yedikçe aptallaşıyor muyuz?
 Anadolu'yu fotoğraflamak isterim
 Artık bizim de şarap uzmanlarımız olacak
 Bu kitaplar hep olacak
    Aktüel Pazar Yazarlar
  » Güncel
    Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
BALÇİÇEK PAMİR
Çocuk yere düşen şekeri yerse ne olur?
Örneğin ben...
MEHMET ALTAN
Gençler kalın kitap okumaz mı?
Ramazan'ın başlamasıyla...
KAZIM KANAT
Başbakan Erdoğan hedefim başka demiş!
Kahveye geldim,...
REFİK DURBAŞ
Galataport'ta Assos taşları
Hakir ve fakir Evliya...
Şimdi uçma zamanı
Şimdi uçma zamanı
Yurtdışı ve yurtiçi seferleriyle yoğun geçen yaz sezonu sonrasında...
Öger'den özel lounge
Öger'den özel lounge
Öger Grup, Avrupa'da ve Türkiye'de benzeri olmayan bir uygulama...
18. yüzyılda Mantık 19.'da Aşk vardı, şimdi Seks ön planda
Amerikalı evlilik uzmanı Stephanie Coontz "Evlilik Tarihi" adlı...
Gaziantep yerel mutfakların başkenti
Güneydoğu'da öncelikle mutfak kültürünü araştıracak koruyacak bir enstitü...
Susamlı, çörekotlu sıcacık pideler
İftar saati yaklaştıkca ramazan pidesini sıcak sıcak alıp eve getirmek için...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.