kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Turgay Noyan @ SABAH
 

Lisans konusuna çare bulunmalı

Ege Rallisi 70 tekne ile sınırlanınca yedek beklemek zorunda kalanlar oldu. Bu yıl Deniz Kuvvetleri Kupası'na katılım yüzde 33 arttı. Gant Cup'a geçen yıl 33 tekne katılırken bu yıl 40 yat start aldı. Yukarıda saydıklarımın hepsi denize ve yelkene gönül verenlerin yüzünü güldüren somut göstergeler... Bu gelişmeler aynı zamanda umut verici de. Bu havayı kaçırmazsak önümüzdeki yıl yeni rekorlara imza atabiliriz... Bu tablo pek keyifli, biz de biraz yüksekten uçuyoruz da; bizim ülkede insanların böyle uzun boylu havaya girmesine pek müsaade etmiyorlar... Nitekim Büyük Yarış'ın kapanış töreninde bir yetkili kardeşimiz, eğlenip zıplayan yelkencilere bakıp, "Seneye bunların hepsini zapt-ı rapta alacağız" buyurmuşlar... Aslında bu "zapt-ı rapt işi" sezon başından bu yana ufak ufak yüzünü göstermeye başlamıştı. Önce Göcek Yarışı'nda lisans işi ile ilgili bazı sevimsizlikler yaşandı. En son Gant Cup'ın Yalıkavak etabında okunan eksik lisans listesi ve bununla ilgili bir gazetede çıkan haber bizleri bu güne kadar alışık olmadığımız gerilimlerle karşı karşıya bıraktı. Bu gidişle de yat yarışlarında lisans uygulaması yüzünden yelken camiasında gerginliklerin ardı arkası kesilmeyecek gibi görünüyor... Nedir bu lisans işi, dilimiz döndüğünce anlatalım.

SADECE FRANSA UYGULUYOR
Ülkemizde tüm spor karşılaşmaları bununla ilgili çıkarılmış bir kanun çerçevesinde yürütülüyor. Buna göre de her yarışmaya girecek kişinin lisansı olması gerekiyor. Güreş de yapsanız, ok da atsanız aynı şartlara tabisiniz... İşe detayına girmeden bakarsanız "Madem öyle yat ile yarışanlar da birer lisans alsınlar" diyebilirsiniz. Ama kazın ayağı öyle değil. Bir defa Fransa'nın dışında hemen hiç bir ülkede yat yarışlarında lisans uygulaması yok. Çünkü yat yarışlarına katılanlar diğer sporlardaki özellikleri taşımıyorlar. Bizde örneklerini gördüğümüz gibi 80 yaşında bir kişi de yat yarışına katılabiliyor, 8 yaşındaki de... Üstelik tamamen amatör olarak yapılan bu sporda insanlar büyük çoğunlukla düzenli bir ekip oluşturamıyorlar. Yarışlara katılan teknelerin ezici bir çoğunluğu gezi amacıyla da kullanılıyor ve eninde sonunda bir tanıdığı son anda bile olsa elinden tutup "Haydi gel birlikte yarışalım" diye denize çıkarabiliyorsunuz. Denize ilk kez bu şekilde çıkıp daha sonra yelkenci olanların sayısı ise azınsanamayacak kadar çok. Çünkü insanların denizle barıştırılmaları için öncelikle bir şekilde denize çıkarılmaları gerekiyor... Bir başka konu daha ülkemizde yarışların hemen hepsi uluslararası iştiraklere açık ve yabancılardan kendi ülkelerinde olmadığı için bu lisansı isteyemiyorsunuz. Bunun yerine pasaportların fotokopileri alınıyor. Yani yabancının kimliği yetiyor, Türk ise lisans almak zorunda. Üstelik bu kadarcık iş bile yabancıları son derece rahatsız ediyor.

ZORUNLULUK YARIŞI ÖLÜR
Hemen yeri gelmişken söyleyeyim, Yelken Federasyonu bu konuda elinden geldiğince yardımcı olmaya çalışıyor. Ama onun da eli kolu bağlı ve bir yerde uygulamaları yapanlara sonuna kadar hakim olabilmeleri mümkün değil. Şu anda herkes bir ikilem içinde. O da yetmezmiş gibi azınlıkta da olsa insanları zapt-ı rapta almaya kalkanlar da var... Sezon sonunda Bodrum Ahşap Tekne Yarışları yapılacak. Doğrusu ben bu yarışlarda nasıl hareket edileceğini pek merak ediyorum. Çünkü bu yarışların ana nedeni, sezon sonuna hareket getirip teknelere yolcu bulmak. Yani insanlar bu yarışa teknelerde paralı yolcu olarak katılıyorlar... Zaten zorlukla toparlanan insanlara bir de lisans zorunluluğu getirirseniz yıllardır büyük emekle ortaya çıkan bu yarışı öldürürsünüz. İşte bir ikilem daha... Lisans istemezseniz de bundan öncekiler haklı olarak "Benim ne günahım vardı?" diyebilirler... Galiba işin doğrusu yat yarışı yapan tüm kulüplerin bir araya gelerek bu konuda kanun değişikliği için başvuruda bulunmaları olacak. Yoksa önümüzdeki yıl, bu günleri de arayabiliriz...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Deniz ve sağlık   / 02-10-2005
 Gazeteciler yarıştı yelken dünyası karıştı   / 25-09-2005
 Tekne almadan önce iyi hesap yapmalı   / 18-09-2005
 Gönüllerin şampiyonu   / 11-09-2005
 Barınma sorunları   / 04-09-2005
 Bu bir denizci yazısıdır   / 28-08-2005
 Onlarda olan şeyleri biz neden yaşatamıyoruz?   / 21-08-2005
 Lisans konusuna çare bulunmalı   / 07-08-2005
 Denizciler el ele gönül gönüle   / 31-07-2005
 Denizlerde çoğalmalıyız   / 24-07-2005
    Aktüel Pazar Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
ÖNCEL ÖZİÇER
Kısa olsun iz bıraksın
Lily, 1921 Moskova doğumluydu.
GÜNTAY ŞİMŞEK
Uçmanın keyfini çıkarın
Havacılık sektörü, ölü sezona...
TURGAY NOYAN
İsteyince oluyormuş
Defalarca yazdım İstanbul...
18. yüzyılda Mantık 19.'da Aşk vardı, şimdi Seks ön planda
18. yüzyılda Mantık 19.'da Aşk vardı, şimdi Seks ön planda
Amerikalı evlilik uzmanı Stephanie Coontz "Evlilik Tarihi" adlı...
Hollywood zalimdir sizi hemen unutur
Kung Fu dizisiyle ünlenen David Carradine, Antalya'daki festivalin...
Sibel ile evliliğimin bedelini çok ağır ödedim
Bir zamanlar Türkiye'nin en medyatik evliliğinin...
Bir Türk markasıyla yeniden doğuyor
Moda dünyasında "efsane" olarak anılan top model Linda Evangelista yıllar sonra...
Karanlık dünyanın kahramanı
3 Ekim'de Lüksemburg'ta Türkiye'nin yoluna bir "hayalet" çıktı: Ante Gotovina.
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.