Havada, denizde... İşadamı Hamdi Akın üç havalimanından sonra Mersin Limanı ihalesini de 755 milyon dolara kazandı....
'Limanlar yabancılara kaptırılmamalı..." Bu görüşün sahibi Akfen Holding'in sahibi Hamdi Akın... Dediğini yapıyor... Önce, yarattığı TAV (Tepe-Akfen) markasıyla havalimanlarının işletme hakkını aldı...
REKOR FİYATI PEŞİN ÖDEYECEK Dünkü ihalede de Türkiye'nin en kritik limanlarından birini daha kaptı. Akfen Grubu Mersin Limanı'nı 36 yıl boyunca Singapurlu ortağıyla işletecek... Üstelik 755 milyon dolarlık fiyatı da peşin olarak ödeyecek.
KAMU İHALELERİ SAYESİNDE BÜYÜDÜ Akın,1984'te Ankara'da, inşaat malzemesi satıyordu. 90'lı yıllarda kamudan aldığı hastane, okul, lojman, havalimanı ihaleleriyle büyüdü. Adını, Fenerbahçe yöneticiliği ile duyurdu.
5 milyar dolara imza Atatürk Havalimanı 3 milyar dolar
Esenboğa Havalimanı 250 milyon dolar
Kahire Havalimanı 347 milyon dolar
Mersin Limanı 755 milyon dolar
Araç muayene istasyonları 614 milyon dolar
5 milyar dolara imza atan adam
Mersin Limanı'nın 36 yıl işletme hakkı ihalesini, Singapurlu ortağı ile 755 milyon dolar teklif veren Akfen Holding kazandı. İhale sonrası gözler Hamdi Akın'ın şirketine çevrildi. 1980'lerde inşaat malzemesi satıcılığı ile iş hayatına başlayan Akın, son dönemde Kahire Havalimanı da dahil 5 milyar dolarlık özelleştirmenin içerisinde oldu.
Devlet Demiryolları Mersin Limanı'nın 36 yıllık işletme hakkı ihalesini 755 milyon dolar teklif veren Akfen-Singapore Port Authority Grubu kazandı. Singapurlu ortağı ile en yakın rakibine 5 milyon dolar fark atarak işletme hakkını alan Akfen'in son dönemdeki hızlı büyüme grafiği de merak uyandırdı. Akfen'in temellerini 1976 yılında atan Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, 1984'te Ankara Rüzgârlı Sokak'ta inşaat malzemesi satıcılığı yaptı. O tarihlerde dikkati çeken şirketi Akın Makine Sanayii idi. 1980'li yıllarda Milli Savunma Bakanlığı İnşaat Emlak Dairesi'nden küçük çaplı işler alan Akın, 1990'larda kamu ihaleleriyle sermaye birikimini arttırdı.
AĞIRLIK KAMU İHALELERİNDE Akfen, 1988-2005 döneminde Çarşamba Havalimanı (42 milyon dolar), Isparta Havaalanı (10 milyon dolar), Fethiye Devlet Hastanesi (46 milyon dolar), Suşehri Devlet Hastanesi (15.5 milyon dolar), Erkilet Havaalanı (19 milyon dolar), Ziraat Bankası Kuşadası Tesisleri (4.3 milyon dolar), deprem konutları (8 milyon dolar), İzmir Mavişehir Konutları (46.5 milyon dolar), okul projeleri (13 milyon dolar), Bursa Kanalizasyon Projesi (11.6 milyon dolar), Aliağa Organize Sanayi (39.2 milyon dolar) ve Tüpraş İzmit Rafinerisi Kükürt Projesi'ni (233 milyon dolar) tamamladı.
DÖNÜM NOKTASI TAV OLDU İnşaat ve endüstriyel tesislerin yanısıra yatırım alanlarını farklılaştıran Hamdi Akın, 2002'de şekerleme-çikolata sanayiine de girdi ve Sindrella markası ile çikolata üretimine başladı. Akın, Uludağ ve Kuşadası'ndaki otelleriyle de turizm sektöründe boy gösterdi. 1998'den yeniden yapılanma sürecine giren Akfen, 'Holding'e dönüştü. Akfen'e sıçrama yaptıran süreç, 1997 yılında İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar İhalesi'ni kazanmasıyla başladı. İhaleyi 306 milyon dolarla kazanan Akfen- Tepe-VIE (TAV) ortaklığı Temmuz 2005'te 15 yıl için 3 milyar dolar verdi. 2004 sonunda araç muayene istasyonlarının özelleştirme ihalesine ise Doğuş ve Alman Tuv ile 613.5 milyon dolar veren Akın, Esenboğa ihalesini 250, Kahire Havalimanı ihalesini 347 milyon dolarla kazandı. Akfen, İzmir Havalimanı ihalesini kazanan Havaş'ı satın almıştı.