|
|
Reklam Kurulu'ndan film sanayisine çağdışı ceza
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'na bağlı " Reklam Kurulu " geçen sezonun iyi iş yapan filmlerinden ikisine ceza yağdırdı. Bunlardan biri G.O.R.A., diğeri ise Hırsız Var. Gerekçe bu filmlerde gizli reklam yapılmış olması. Anladığım kadarıyla, Reklam Kurulu'nun " Dünyadan haberi yok ." Çünkü gizli reklam konusunda Türkiye'den çok çok daha duyarlı olan ülkelerde bile bu iş yıllardır yapılıyor. Bunun adı " Brand placement " yani " Marka yerleştirme. "Firmalar film senaryosuna bakar ve burada kendi ürünlerinin kullanılması için para verirler. Bu aynı zamanda " Sinemayı teşvik " olarak görüldüğü için firmalar bu paralarını vergiden düşerler. Bir anlamda sosyal bir iş yapmış olarak kabul edilirler. Back to the Future filminde Nike, bazı filmlerde Coca-Cola, Pepsi Cola gibi markalar öne çıkarılır. Çünkü Coca-Cola, Columbia Pictures'la, Pepsi Cola ise Universal'la tüm filmleri için " Replacement " anlaşması yapmıştır. James Bond filmleri otomobil firmaları için lansman kampanyası gibidir. Hatta Tom Hanks'ın Cast Away filminde neredeyse filmin tamamı Fedex reklamı şeklindedir. Ama bunlar Batılı ülkelerde sinema endüstrisine katkı olarak görülür. Çünkü gizlisi saklısı yoktur. Bizde ise ilkel bir yaklaşımla buna ceza kesilir. Uyurken bile pek çok olumlu işe imza atan Kültür Bakanı Koç'un bu konuya kalıcı bir çözüm bulmak için adım atması lazım. Çünkü durum gerçekten " Saçmalık. "
|