Profilo CEO'su Göksen Körezlioğlu, "Türk elektronik ihracatçıları Avrupa pazarında birbirini hırpaladı, rekabeti savaşa dönüştürdü. Bu savaş hepimize zarar verdi" diyor.
Profilo Şirketler Grubu CEO'su Göksen Körezlioğlu, Avrupa elektronik pazarının yüzde 65'ini elinde bulunduran Türk firmalarının, rekabet boyutunu aşan ve savaş halini alan tavırlarla birbirlerini hırpaladıklarını belirterek, "Bu da pazardaki gücümüzü azalttı" dedi. "Avrupa'da hep birbirimizi hırpaladık. Aslında hırpaladığımız Türkiye'nin kaynaklarıydı" diyen Körezlioğlu sorularımızı yanıtladı...
* Elektroniğin grup içindeki payını yüzde 50'den yüzde 30'a düşürme nedeniniz nedir? Biz varlığımızı salt sürekli büyüyerek koruma yolunu seçmedik hiç. Çünkü büyümenin sonu yok. Buradaki sıkıntı herhangi bir daralma döneminde o kapasiteyi nasıl dolduracağınız. Bunun yerine de ürün farklılaştırması yolunda kendimize ayrı bir kulvar açmaya çalıştık. Çok büyümezseniz eğer, sektör dünyada yatay bir seyre girdiğinde diğerlerine göre çok daha kolay korunabilen bir kale halinde kalıyorsunuz. Ama yabancı ortaklığa tabii ki sıcak bakarız.
* İçerde bir konsolidasyon olabilir mi? Yani Türk firmalarından biriyle birleşebilir misiniz? Şu anda ortalıkta böyle bir şey yok, ama bana kalırsa da mantıklıdır. Çünkü yıllarca eleştirdiğim bir konu var. Türkiye'de çok büyük bir elektronik sektörü var, bu sektör başarılı da. Ve AB pazarında yüzde 65'lere varan pazar paylarına sahip. Bu sektör bugün neredeyse üretiminin yüzde 85'ini ihraç ediyor. Biz biraz daha akılcı yaklaşsaydık, bu pazar hakimiyetini hem ülkemiz hem de şirketlerimiz kârlılıkların şirketlerimiz lehine kullanabilirdik.
* Türk firmalarının dışarıdaki rekabetini mi eleştiriyorsunuz? Rekabet, rekabet sınırları içinde kalırsa faydalıdır. Ama o sınırları açıp savaş tanımına kaymamalı. Şimdi başka rakipler oluştu. Yıllar önce sadece Türk markaları vardı orada. Biz orada hep birbirimizi hırpaladık. Aslında hırpaladığımız şey Türkiye'nin kaynaklarıydı. Biz bu savaştan dolayı bu kaynağı iyi kullanamadık ve başkalarına da fırsat verdik. Şimdi de bu hepimizi zorluyor. Ben Türk elektronik sektörünün bu kadar büyümüş olmasını da sağlıklı bulmuyorum. Yurtdışından gelen bir satınalmacı kapı kapı hepimizi dolaşıp bizden aldığı fiyatı diğerine gösterip, onunkini bizimkine gösterip fiyat kırdırıyor.
* Türk elektronik sektörü AB'de pazar kaybetmeye başladı mı? Üretim adetlerinde düşüş görünüyor. Ama pazar kaybını göremiyoruz çünkü pazarın kendisi de küçülüyor. Buna bağlı olarak üretimde de düşüş var. Cirosal artış olur, çünkü birim fiyatları etkiler bunu. Ama adetsel olarak yüzde 15 civarında bir azalış var.