kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
  » Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Okura özlediği dergiyi hazırladık
Okurların eğlence peşinde koştukları söylemini reddediyoruz
Eski dergileri eve götüremiyordum!
Herkesi bağımlı kılacak yenilikler!

Okura özlediği dergiyi hazırladık


Okurun sadece eğlence peşinde koştuğu söylemini reddeden ve düşünen, tartışan bir okur kitlesi varlığını kabul ederek içeriğini baştan sona değiştiren Aktüel'in Yayın Direktörü Alper Görmüş, "Fiyatımızı da 1 YTL'ye çekince bir anda 60 bin satan dergi oluverdik" dedi.

Hangimiz gerçekten 1980'lerin ortalarında Nokta dergisini okurken aldığı hazzı unutabilir? Kendi adıma konuşacak olursam, daha ortaokul yıllarımda olmama rağmen, Nokta sürekli çıkmasını hasretle beklediğim bir dergi olmuştu. Sonra işte benim gibi pek çok dergi okuru, Nokta'nın ardından yeni çıkan diğer haftalık dergilere yöneldi. Ama tabii ilk başta umduğunu buldu gibi olsa da okurlar sonunda bu dergilerden bir bir vazgeçmeye ya da adet yerini bulsun diye sayfalarını karıştırıp, kenara koymaya başladı. İşte bu gidişata bir dergi 'dur' demek istedi. Aktüel, içeriğini baştan sona değiştirerek, lezzeti bol yazılarla, araştırmalarla, güçlü yazar kadrosuyla dergisine küsen okurları yeniden sayfalarına davet etmek için harekete geçti. Değişim başlarken Merkez Gazete Dergi Genel Müdürü Mehmet Demirel, Genel Yayın Koordinatörü Alev Er, Yayın Direktörü Alper Görmüş ve Genel Yayın Yönetmeni Mehmet Tez'in önderliğindeki ekip yeni bir dergicilik anlayışına geçmek için geceli gündüzlü sürecek hummalı çalışmalara başladı. En büyük mükafat da okur için hazırlandı. Bu müthiş içerik bir de son derece cazip bir fiyata, önceki fiyatın beşte birine, yani sadece 1 YTL'ye satılacaktı! Beklenen oldu. Daha ilk haftada rakipler de fiyat indirerek müthiş rekabete katıldı. Peki sonunda ne oldu? İşte dergicilikte yeni bir çığır açan değişimi, 5-6 binlik tirajları yeniden 60 binlere taşıyan gelişimi Aktüel'in Yayın Direktörü Alper Görmüş Misafir Odası'na anlattı.

* Geçmişin Nokta Dergisi, enfes yazı ve araştırmalarıyla dergicilikte dönüm noktası olmuştu. Siz de Nokta ekolünden gelen gazetecilerdensiniz değil mi?
1986 yılında Nokta'da başladım gazeteciliğe. Dergicilikten koptuğum bir dönemde oldu ama evet, 20 yıla yakın bir süredir bu sektörün içindeyim.

* 20 yıl içindeki gözlemlerinize bakacak olursanız, sizce dergi okuru, ekonomik krizin etkisiyle mi okumayı bıraktı?
Aslında 1990'ların sonuna kadar dergi okuma kültürü devam etti. Ama 1999'dan sonra yaşanan krizlerin de belki etkisiyle dergiler okunmamaya, satın alınmamaya başladı. En azından dergi tirajlarının düşmesinin krizle bir bağlantısı var. 1999'da haftalık iki büyük derginin toplam tirajı yıllık 2 milyonu buluyordu. Krizin ardından 1 milyon adete düşmüştü. Bir kriz yaşandı ama bu sadece fiyat krizi değil, aynı zamanda içerik kriziydi de.

ÖNCE MECMUALAR VARDI
* Lise yıllarımda; hatırlıyorum en büyük tutkum, Nokta Dergisi'ni beklemek ve satın alınca da büyük bir keyifle araştırmalarını okumaktı. Başka türlü bir lezzeti vardı Nokta'daki yazıların... Son 20 yılda Türkiye'de dergiciliğin nereden nereye geldiğini anlatabilir misiniz?
Nokta çıkana kadar Türkiye'de haftalık dergi deyince Hayat, Ses gibi mecmualar gelirdi akla. Sonra siyasi anlamda haber dergisi Yankı vardı. 12 Eylül'den sonra bir döneme Yankı damgasını vurdu. Ama siyasi dergiydi. Ankara dergisiydi. Dolayısıyla Nokta'ya kadar bu iş böyle gitti. Fakat Yankı topluma bakmayan bir dergiydi. O açıdan Nokta'nın açtığı çığır çok önemliydi. Nokta bu nedenle okunması hep çok lezzetli bir dergi oldu. Neden? Çünkü kuru bir dergi değildi. Hepimizin hayatına bakan bir dergiydi.

SEKTÖRE YENİ BİR HEYECAN GELDİ
* Ve sonra bir gün Nokta dönemi kapandı. Türkiye'de dergicilik sektörüne yeni bir heyecan geldi ve Aktüel'in başını çektiği dergiler yeni bir anlayış getirdi
Öyle bir dönem geldi ki, Nokta durmuştu. Donuklaşmıştı. Yeni bir şey yapamıyordu. Biçimsel olarak da öyleydi. Aktüel her şeyden önce büyük fotoğraflar, büyük boy kağıtla ön plana çıktı. Daha da önemlisi Aktüel, Nokta'nın topluma cesaretle baktığı dönemle kıyaslanacak şekilde cesur bir tutumla insanların konuşmaya çekindiği konulara çomak sokmaya başladı. Sorular sordu. Aykırı bir dergiOkuduğundan tad almak ister okur..... Dergilerin içi boş ama hoş bir hale geldiğini ve okurların bunu kendilerine bir hakaret olarak algıladığı için dergi satın almayı bıraktığını söyleyen Alper Görmüş, Okur küstü. Biz de dergilerimizle başbaşa kaldık. Şimdi bunu değiştirmeye geldik diyor.görünümündeydi. Yani görünüşü temiz, iyi aile çocuğuydu ama tabiri caizse aslında fırlama ve taciz eden, cevabı zor sorular soran bir dergi oldu. İnsanlardaki düşünce konforunu bozan bir dergi oldu. Bu tabii toplumdan cevap aldı. Çok sattı. İlk zamanlar 60 bin sattı, sonra uzun bir süre 45 bin sattı haftada. 1990'ların sonuna kadar iyi kötü gitti.

* Ama sonra sanki bu büyü bozuldu...
Sanırım toplumda bu dergilere karşı bir şey birikmeye başladı. Hem bir tür statü sembolü oldu bu dergileri elde tutmak, hem de öte yandan bu dergileri elde tutmanın utanılır bir hal aldığı dönem başladı. Niye? Çünkü kapaklarda neredeyse müstehcen sayılacak tercihler vardı. İçerde de sınırsız bir cinsellik kullanımı oldu. 1990'lar bitip özellikle 2000'lere girildiğinde bu dergiler iyice içeriksizleşti. Geyik muhabbeti yapan, içi boş ve hoş dergiler oldu. Bir sürü hoş kutucukları olan ama içinde ne olduğu önemli olmayan içerikler okuyucuyu mutsuz etti.

* Okur bu dergileri istemeyince mi tirajlar da 5-6 binlere düştü?
Okur bunu bir anlamda kendi zekasına hakaret saydı ve haftalık dergi almamaya başladı. Sanırım hepimiz o dönemde okur eğilimlerini yanlış okuduk. Zannettik ki, zannettiler ki bu dergiler eğlence olsun, alalım çevirelim, hoşça vakit geçirelim için dizayn edildi. Tamam, öyle bir kitle var. Fakat, bunu istemeyen bayağı ciddi dergi okumak, bir şeyler öğrenmek isteyen ve öğrenme hazzını tatmak isteyen başka bir okur kitlesi de var ki bunlar esasen dergi isterler. İcabında gazetelerin cesaret edemediği aykırılıkta konular ele alınsın isterler. Dergi okuru böyle bir okurdur.

* Nasıldır dergi okuru?
Dünyanın her yerinde aynıdır bence dergi okuru. Daha seçicidir. Okuduğundan tad almak ister. Edebiyat tadı almak isteyenleri de kucaklar dergiler. Bu gerçekler unutulduğu için bir dönem sonra Türkiye'de bizler dergilerimizle baş başa kaldık, yani okurlarımız dergilerimizi terk etti. 5-6 bin satan dergilerin olduğu bir ortamdaydık artık.

* Türkiye'de toplam haftalık dergi tirajı ne kadardı?
Kendisine haftalık haber dergi diyen; Aktüel, Tempo, Haftalık Aksiyon ve Nokta var. En fazla satan Aksiyon'du bu grup içinde. Bütün hepsini katarsak dergilerin haftada yaklaşık 30-40 binlik bir satışı vardı.

* Tabii bir de dergilerin fiyatı önemli bir etkendi galiba... Bir yanda satın alma gücü çok düşük bir toplum, öte yanda 5 YTL civarındaki fiyatlar. Gelelim sizin dergicilikte bomba etkisi yaratan ve dergiciliği eski güzel günlerindeki tirajlara götüren yeni projelerinize. Rakiplerinizin de hemen arkanızdan takip etmek zorunda kaldığı 1 YTL'ye düşürdüğünüz yeni fiyatınıza...
Fiyatını 1 YTL'ye indiren bütün dergiler daha ilk haftalarında toplamda 200 bine yakın tiraj yaptı. 1 YTL'ye fiyatı indirmemizin de ilginç bir hikayesi var aslında. Bizi bir parça üzdü aslında. Biz esasen içerikte ciddi bir değişiklik yapıp, en sonunda da bunu tanıtarak, 'Aktüel değişiyor' deyip, okuru da mükafatlandırmak için 'İstediğiniz gibi bir dergi yapıyoruz. Üstelik de bu dergiye 1 YTL'ye sahip olacaksınız' diyecektik. Kampanyanın özü buydu. Tam içeriğe ilişkin kampanya başlayacakken, rakipler bizim 1 YTL'ye ineceğimizi duydu. Neden üzdü bizi? Bu, rakiplere sızmasaydı ne olacaktı? Rakipler ertesi hafta yine indirecekti fiyatını. O açık. Biz bir hafta çok satacaktık, sonra rekabet dengelenecekti. Bizi üzen şu oldu; biz Aktüel'in içeriğinin değiştiğini anlatamadan 1 YTL'yi öne çıkardık. Dolayısıyla insanlar belki de hala sadece fiyatı düştü sandı. Şimdi bunu anlatmaya çalışıyoruz. Çünkü herkes bu dergileri almaya başladı. Karşılaştıracaklar ve kararlarını verecekler.

1 2 3 4 5
 
DİĞER GÜNDEM HABERLERİ
 Seydişehir meydan savaşı
 Ağaoğlu şoku
 Gözyaşını içine akıttı
 'e-kulakta' dosya savaşı
 Times'tan Tuğcu'ya övgü
 ABD ile asker değişimi
 'Başkan bırakıldı' iddiası
 Diyanet sendikası tepkili
 Sudan kavgada 3 kişi öldü
ERDAL ŞAFAK
Devlet garantili Ek Protokol
Dolmabahçe...
UMUR TALU
Erkeğin kalbine giden yol kasıktır!
Bugün pazar ya...
Camilere elektronik göz
İngiliz polisi teröre destek veren din adamlarını belirlemek amacıyla...
Ya kim vurduya gidersek
Terörün Londra'yı vurması, ülkede yaşayan Türkler'de iki çeşit panik...
Devlere gözdağı
Devlere gözdağı
Şampiyonlar Ligi'nde de başarı hedefleyen Fenerbahçe, son hazırlık...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu