kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yavuz Semerci @ SABAH
 

Neden satıyoruz?

Özelleştirme niçin yapılır? Devlet Hazinesi'ne gelir elde etmek için mi? Tüpraş'a bakalım. 3 yıl önce bu şirketin yüzde 31.5'i halka, 1 milyar 139 milyon lira bedelle satıldı. Tüpraş'ın yüzde 1'lik payı 36 milyon dolar ediyordu.
Geçen yıl, Zorlu-Tatneft konsorsiyumu, Tüpraş'ın yüzde 65.76'i için 1 milyar 302 milyon dolar vermişti. Yani yüzde 1'nin değeri 19.7 milyon dolar inmişti. Mahkeme bu satışı iptal etti.
Ardından birkaç ay önce Tüpraş'ın yüzde 14.76'sı Global Menkul Kıymetler aracılığıyla yurtdışı fonlara 446 milyon dolara satıldı. Tüpraş'ın yüzde 1'lik değeri bu kez 30 milyon dolara çıkmıştı.
Bugün aynı payın borsa değeri 33 milyon dolar ediyor.
Peki Tüpraş'ın satılacak yüzde 51 değeri ne olacak? Yukarıdaki verileri referans alırsanız, 1 ile 1.6 milyar dolar arasında bir gelir beklenebilir.
Bu para, her yıl yüzmilyarlarca dolar iç ve dış borç çeviren Türk Hazinesi'ni keser mi?


Tüpraş'a kimler talip? Yabancı firmalara baktığımızda sahiplerinin devlet olduğu anlaşılıyor. Onlardan birinin alması durumunda "Tüpraş devletleştirildi" denilemez mi?
Eylül ayında sonuçlandırılması hedeflenen ihalenin en güçlü alıcıları kim olacak? Bu sorunun yanıtını ararken, öne Zorlu ile OYAK grubu çıkıyor. Petrol Ofisi'nin şartname alması sizi yanıltmasın. POAŞ'ın ortağı İş Bankası'nda, Tüpraş'ın satın alınmasına yönelik bir eğilim pek yok. OYAK ise Ereğli ile Tüpraş arasında tercih yapacak. Zorlu hedefine kilitlenmiş görünüyor.


Özelleştirme İdaresi'nin eski yöneticilerinden Süleyman Yaşar'ın bir yazısı dikkatimi çekti. Yaşar, "Özelleştirmenin ölçütü, özelleştirme sonrasında tüketiciye sağlanacak toplam faydanın miktarıdır. Toplam faydanın ne olacağını 6 temel soru belirler: Özelleştirilen şirketlerin ürettiği ürünlerin fiyatı düşecek mi? Fayda dağılımı değişecek mi? Yüksek üretim elde edilecek mi? Çalışanlara, vergi mükelleflerine, ihracata, üreticilere özelleştirmenin etkisi ne olacak? Kalite ve çeşide ulaşılacak mı? Yenilik yapılacak mı? Eğer bu sorunun tümüne "evet" deniliyorsa, devlet şirketinin özelleştirilmesinde sorun yoktur."
Yaşar, başka bir kriter daha sunuyor: "Politikacı ile bağlantısı olan ticari faaliyet hiç bir zaman ekonomik açıdan etkin olamaz ve kamu yararı zedelenir."


Devlet mülkiyetinde olan her işletmede politikacı etkili olmak zorunda mı? Politikacı ile bağlantısı olmayan devlet işletmesi mümkün değil mi?
Eğer öyle ise, Avusturya veya İspanya'nın devlet şirketleri niye özelleşmiyor da, Türkiye'den Tüpraş'ı satın almaya gelebiliyor? Onların politikacılarını kim engelliyor? Sorun sadece mülkiyet yapısında değil anlaşılan


Tüpraş'ın özelleştirmesine karşı olduğum için değil, (pazarların yabancılaşmasına itirazım var) bu sorular kafama takıldığı için soruyorum. Hem özelleştirme karşıtlığına gerek yok. Özelleştirme İdaresi en büyük güvence sayılır!
Geçen yıl, ihalenin iptal gerekçelerinden biri, ÖİB'nin bir takım idari hatalarıydı. Şimdi ise satış için Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun kararı yok. Petrol-İş Sendikası bunu gerekçe göstererek, tekrarlanan ihalenin iptali için dava açtı bile. Mahkeme iptal kararı verebilir mi? Neden olmasın! Eğer Tüpraş ihalesi bir daha bu gerekçe ile iptal edilirse, ÖİB yöneticilerinin toplu istifasını vermesi gerekir.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Yıkın havuz sistemini her takım başının çaresine baksın!   / 05-06-2005
 4 büyük, 19 milyon dolar kaybedecekti   / 03-06-2005
 Anadolu takımları bu kez korkmuyor   / 02-06-2005
 TT'yi özerk yap, halka sat   / 29-05-2005
 Yabancı sermaye düşmanı mı oldun?   / 28-05-2005
 Çukurova ne yapacak?   / 26-05-2005
 Daha çok konuşuruz...   / 24-05-2005
 Taksi sistemi değişmeli   / 19-05-2005
 Taksiler ticari araç değil!   / 17-05-2005
 Sabah ve atv'yi Alman Bild satın alsaydı...   / 15-05-2005
YAVUZ SEMERCİ
Neden satıyoruz?
Özelleştirme niçin yapılır? Devlet...
GÜNTAY ŞİMŞEK
İş kadınlarının güç yarışı
Nilüfer Bulut...
GAZİ ERÇEL
Euro bazılarına büyük geliyor
Avrupa Birliği büyük bir...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Sıcak para Türkiye'de bağımlılık yarattı
Para Politikası...
Birisi hatalı ama kim?
Yazmayan gazete, görüntülemeyen televizyon kalmadı bu doğa kıyımını.
Bingöllüler rahat yüzü göremedi
Afet Konutları'nda oturan ve daha mart ayındaki depremin yaralarını...
Asıl anti-Amerikanizm CHP'de var
Asıl anti-Amerikanizm CHP'de var
Başbakan Türkiye'deki Amerika karşıtlığını CHP üzerinden yorumladı:...
Turuncu işbirliği
Turuncu işbirliği
Ukrayna'da Turuncu Devrim'in lideri Devlet Başkanı Viktor Yuşçenko...
IMKB
E: 25.509 D:% -0,09
DOLAR
S: 1,362 D:% -0,329
EURO
S: 1,672 D:% -0,328
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu