kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
  » Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Gemi siparişi öyle çok ki tersanelerde yer kalmadı!


Gemi inşaa sektörünün ilk kez 1 milyar dolarlık ihracatı aşacağını anlatan Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan, tersanelerde yer bulmanın mümkün olmadığını söyledi..

Denizcilik sektöründe tarih mi yazılıyor? 2004 yılı son iki buçuk yılın en iyi yılı olarak tarihe geçti. Dünyada da denizcilik çok iyi bir dönem geçiriyor. Gemiler değer kazandıkça, navlunlar arttıkça, türevleri de limanların gelişmesi yan sanayinin gelişmesi bütün sanayiye etki yapmaya başladı. Gerçekten çok çok iyi yıllar geçiriyoruz.

* Gemi siparişine yetişilemediği doğru mu? Sektör olarak tahminlerimizin çok üstündeyiz. 2004'te 10 milyar dolarlık gelirin üzerine çıktık. Gemi inşa sektörü tarihinde ilk kez bu yıl 1 milyar dolarlık ihracatın üzerine çıkacak. Şu anda 45'i mega yat olmak üzere 299 tane gemi inşaatı var. Bu gerçekten çok yüksek bir rakam. Tersanelerimizde yer bulmak son derece zor.

* Yani artık denizcilerin bir dönem ödeyemedikleri borçlarla bozulan imajları düzeldi mi ? Sektörde borcu olup da ödeyemeyen kimse kalmadı mı ? Borçluluk oranı çok aşağıya düşüyor. Borcu olup da mal varlığı çok yükselen denizcilik firmaları da var. Şu anda ödeme zorluğu çeken kimsenin olduğunu sanmıyorum, en azından bana ulaşan herhangi bir sorun yok. Bunu zaten şu günlerde bankaların bize gösterdiği ilgiden de görüyoruz.

* Bankalarla aranız düzeldi mi yani ? Firmaları batıran genelde borçlulukları değil, nakit akışındaki problemlerdir, ama çok şükür ki şu anda böyle bir durum yok. Denizcilik riskli sektör, buraya girilmez diye bakan bankaların hepsi bugün denizcilik şirketlerini karlı ve verimli olarak görüyor ve açtıkları kredileri artırıyor. Şükür Allah'a ki o günler geride kaldı. Sıkıntılar aşıldı. Şu anda dünyada özellikle gemi inşaa sanayi ender teşviksik, desteksiz çalışan ülkelerden bir tanesiyiz. Teşviksiz de başarılı olduğumuz bir alan. Rekabet edebileceğimiz bir alan.

* Sektör için geliştirdiğiniz projeler olduğundan sözediyorsunuz, denizcileri biraraya getiren bu projeler neler? Bir turizm şirketi kurduk ve Özelleştirme İdaresi'nden Ankara ve Samsun feribotlarını 5.3 milyon dolara satın aldık. Bu proje için elli grup ya da kişi biraraya geldi. Şimdi biz bu gemileri 14 milyon dolara yenileyeceğiz. Önümüzdeki yıl Şubat ayından itibaren İstanbul-İzmir arasında hergün sefere başlatacağız. Bir diğer projemiz de Ereğli Denizcilik adıyla kurduğumuz ve yaklaşık 225 kişi ya da şirketi biraraya getiren girişimimiz. 85 milyon dolara büyük bir gemi satın aldık, bugüne kadar Ereğli Demir Çelik'in yüklerinin yüzde 90'ını yabancı gemiler taşıyordu, şimdi Türkler Ereğli'nin yüklerini taşımaya başlayacak. Bizim amacımız gücümüzü birleştirmek ve tabana yaymak. Kurduğumuz şirkette kimsenin yüzde dördün üzerinde hissesi olmayacak, çok şeffaf ve yüzde ellisi öz kaynakla yapılan bir projedir bu. Ereğli Denizcilik'in herhangi bir grubun ya da şirketin eline geçmesine engel olmak için bir şart getirdik. Eğer ilerde herhangi bir hissedar hissesini satmak isterse, satış talebi yönetim kuruluna gelecek ve hissedarlara eşit olarak teklif edilecek. İlerde biz bir gemi daha satın alacağız. Gördüğünüz gibi denizciler güç birliği yapıyor amacımız bundan sonra ciddi markalar yaratmak.

1 2 3 4 5
 
DİĞER EKONOMİ HABERLERİ
 Türk Lirası eskisi kadar değer kazanamayacak
 Kamyonlara ısı ölçer taktık sıra market raflarına geldi!
 Sadık müşterisi olan krizden etkilenmez
 Yetki bende, ağzı olan konuşmayacak
 2 yılda 20 milyar dolar yabancı sermaye gelir
 112 milyar dolarlık evlilik çatırdıyor
 iPod, Apple'ı en yaratıcı şirket yaptı
 IMF: 2009'da enflasyon yüzde 3
 Eximbank sıkıntılı zamanda ihracatçıyı destekler'
 İhracatın % 63'ü kadar ithalat
 Terlik şirketinde karı koca kavgası
 Malezya Başbakanı Göcek'e tatile geldi
 176 kilometre yol hizmete alınacak
 GAP en çok AB'ye ihracat yaptı
 Kamerasız antrepo kalmayacak
 Zonguldak enerji üssü olacak
GÜNTAY ŞİMŞEK
Ağaların 28 Şubat bağlantısı
Türkiye'de yeni ve yıkılmaz...
OKAN MÜDERRİSOĞLU
Gizli kalmış IMF şifreleri
Bu yaz hayli sıcak geçecek.
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Emlaktaki canlılık öyle kolay bitmez
Gayrimenkul...
Rüyalarımızı Freud esaretten kurtardı
İlk bakışta rüya önemsiz bir konu gibi görünür. Halbuki tüm kültürler...
Asıl kazanan 'davul' oldu
Gülseren ve davulu, Türk müzisyenler tarafından 'yerel' hatta...
'Herkesi kucaklamalıyız'
'Herkesi kucaklamalıyız'
Devlet Bahçeli kan ve soy bağına bağlı bir yaklaşımla Türkiye'nin...
Atalarının izinden Diyarbakır'a geldiler
Atalarının izinden Diyarbakır'a geldiler
Diyarbakır'daki Meryem Ana Kadim Süryani Kilisesi'nin açılışına...
IMKB
E: 25.206 D:% 1,45
DOLAR
S: 1,371 D:% -0,109
EURO
S: 1,734 D:% -0,029
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu