kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
  » Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Rover iflasın eşiğinde
Rover iflasın eşiğinde

İngiliz otomobil üreticisi Rover'ın iflasın eşiğine gelmesi piyasadaki üretim kapasitesi fazlası yüzünden zor günler yaşayan diğer üreticilerce hevesle beklenirken, sektör uzmanları bu sektörden çıkmanın öyle kolay olmadığına dikkat çekiyor.

Otomotiv sektörünün istihdam alanı, vergi kaynağı ve diğer sektörleri ateşleyici ekonomik lokomotif rolü nedeniyle, bu alandaki şirketlerin hükümetlerce kolay vazgeçilmez değerler olduğuna dikkat çeken uzmanlar, Rover'ın yaşaması için bir son dakika formülünün bulunabileceğini belirtiyor.

Adının açıklanmaması koşuluyla konuşan bir bankacı, sektörde elini ovuşturarak Rover'ın iflasını bekleyenler olduğuna işaret ederken, tek başına iflasın diğer üreticilere bir şey kazandırmayacağına, ''rakiplerin ancak iflas sonucunda üretim tesisleri tamamen kapanması durumunda olaydan gerçek bir kazanç elde edebileceklerine'' işaret ediyor.

Uzmanlar, başka bir firmanın üretim tesislerini devir alarak üretimi sürdürebileceğini, böyle bir durumda Rover'ın sektörden çekilmesinin fazla kapasite baskısının azalmasına bir faydası olmayacağını vurguluyorlar.

Rover ile ilgilenirken mali konularda çıkan anlaşmazlık sonucu vazgeçen Çin'in Şanghay Otomotiv Sanayi Şirketinin (SAİC) son anda müdahale ederek kalan ne varsa kurtarmayı hala deneyebileceğini belirtiliyor.

Sektör uzmanları, Çinlilerin Rover'ın tesislerini alarak otomobil üretmek için ihtiyaç duydukları ''know how'' bilgisine sahip olmayı arzuladıklarını vurguluyor.

AŞIRI KAPASİTE

Otomotiv sanayiindeki aşırı kapasite yüzünden, toplam dünya otomobil arzı toplam talebi yüzde 25 aşmış bulunuyor. Rakiplerin hevesli bekleyişine rağmen, dünya pazarındaki payı düşünüldüğünde, Rover'da üretim durduğu takdirde küresel kapasite fazlası sorununa ancak çok küçük bir rahatlama getireceği görülüyor.

Ama sektörün durumu, bu kadarlık bir rahatlamaya bile önem kazandırıyor. Arz ve talep arasındaki bu dengesizlik, sektördeki bir çok şirketi ekonomik olarak hayatta kalamaz hale getirirken sektörün istihdam, vergi ve diğer iş kollarındaki talebi canlı tutmakta haiz olduğu hayati önem, devletleri çeşitli müdahaleler ve teşviklerle hiç olmazsa fabrikaları ayakta tutmaya zorluyor.

Bu nedenle, tam 13 milyon kişinin doğrudan ya da dolaylı olarak ''otomotiv sektöründen ekmek yediği'' Avrupa'da Saab, Volvo, Jaguar gibi mali gücünü yitiren bir çok şirketin GM ve Ford gibi sektör devlerince satın alınarak, fabrikaların kapanmaması sağlanmıştı.

Gözlemciler, yine de yerli otomotiv sektörünü tasfiyesine yıllar önce engel olmayan İngiltere'de Rover'ın üretim tesislerinin de kapanmasının mümkün olabileceğini vurguluyor.

Sanford C. Bernstein danışmanlık kuruluşunun analistlerinden Stephen Cheetham, ''Bir otomobil firmasının kapanması Fransa ve İtalya'da siyasi olarak düşünülemez bir şey, ama Britanya'da mümkün'' dedi.

İngiltere'de hükümet Rover'ın kapanmaması için şirketin 1990'lı yıllarda Alman BMW şirketince satın alınmasını desteklemişti.Ancak yıllarca çabaladıktan sonra kara geçirmeyi başaramayan Alman şirketi, Rover'ı 1 sterlin gibi sembolik bir fiyatla yeniden bir İngiliz grubuna devretmişti. Rover'ın kapanması durumunda, ayakta kalan son büyük İngiliz otomobil şirketi de tarihe karışmış olacak.

(AA)

1 2 3 4 5
 
DİĞER EKONOMİ HABERLERİ
 Türkiye'den küresel büyümeye katkı
 Kretschmer'den `siyasi istikrar' vurgusu
 Özilhan: Büyüme henüz topluma yansımadı
 Koç: Olumlu tablo alım gücüne yansımadı
 TEKEL'e teklif yok
 Esnaf kredi faizine af
 IMF'den petrol uyarısı
 Körfez sermayesinin gözü Türkiye'de
 Yabancı yatırımcı iyimser
 Sanayi üretimi Şubat'ta % 14.9 arttı
 'Keşke 17 Aralık'ı görseydi'
 Hükümet durgunluğu algılayamadı!
 Tapusuz binaya şartlı af geliyor
 Turkcell, 618 milyon YTL net kâr elde etti
 Akıllı evler 'akıllı' sahibini arıyor
 'Konukoğlu gemiyi batmadan hemen önce terk etti' iddiası
 Ülker'e verilen izin bize neden verilmedi?
 Polat İnşaat'tan 150 bin YTL'ye havuzlu daire
 3.5 milyar $ havaya uçuyor
 Maslak'ta plaza çalışanları için 3 bin konut yükselecek
 Cep abonesinden 1 YTL çevre payı kesilecek
 Doğuş-Orjin İstinye'de buluştu
 SPK Başkanı Cansızlar'a uluslararası başkanlık
 Ford Otosan 1 milyonuncu aracı üretti
 ABD, Çin ithalatına vergi getirecek
 THY'nin Avrupa seferlerinde damping
 3. köprü İstanbul'un kuzeyinden geçecek
 Tekstilcilerin vergi isyanı
 Tekel Sigara'da süre bugün doluyor
YAVUZ SEMERCİ
Karamehmet'e Turkcell'i ucuza sattırdılar!
Önce analiz...
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
Merkez Bankası nereye kadar bağımsız?
Merkez...
GAZİ ERÇEL
Brezilya IMF'den nasıl kurtuldu?
Brezilya, IMF ile yeni...
Şarkıları öksüz kaldı
Hababam Sınıfı müziklerinin de aralarında bulunduğu bir dönemin pek...
Şimdi okullu olduk 'sıraları' doldurduk
Depremde gördüğü hasar nedeniyle bir kreş binasına taşınan...
Hem dayak yediler hem tutuklandılar
Hem dayak yediler hem tutuklandılar
Trabzon'da bildiri dağıtmak isterken linç girişiminden son anda...
Liderler saygı duruşunda
Liderler saygı duruşunda
Farklı ülkelerden 200 üst düzey yetkili cenaze için Vatikan'a...
IMKB
E: 25.786 D:% -0,17
DOLAR
S: 1,351 D:% 0,633
EURO
S: 1,735 D:% 0,029
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu