kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
  » Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yabancıların gözü Türk medyasında

Uluslararası yatırım bankası Morgan Stanley, reklam gelirleri açısından cazip bir geleceğe sahip Türk medya sanayisine, artan oranda yabancı ilgisi bulunduğunu bildirdi. Morgan Stanley, TBMM'de kabul edilen ve TMSF'nin elindeki mal ve iştiraklerin satışını kolaylaştıran ve yabancıların Türkiye'de televizyon sahibi olmalarına olanak sağlayan yasa çerçevesinde, Türk Medya sanayisine ilişkin genel değerlendirme raporu hazırladı.

AB sürecinde Türk medyasına, daha çok yabancı sermaye girişi gerçekleşecek. Türk medyasının, reklamların Gayri Safi Yurt İçi Hasıla'ya (GSYİH) oranı itibarıyla, dünyadaki en düşük paya sahip olduğu belirtilen raporda, buna karşılık reklamların medyadaki payının, gelecek 10 yılda çok hızlı şekilde yükseleceği kaydedildi.

Türkiye'deki medyanın, reklam gelirle açısından dünyada en az paya sahip olduğu vurgulanan rapora göre, Türkiye'de medyadaki reklam harcamalarının GSYİH'ye oranı yüzde 0.4 düzeyinde iken, bu oran Macaristan'da yüzde 2, Polonya'da yüzde 1.4, Bulgaristan'da yüzde 1.2, Tayland'da yüzde 1.3, Endonezya'da yüzde 1.22, Malezya'da yüzde 1.1, Arjantin'de yüzde 0.64, Brezilya'da yüzde 0.76 ve Venezüella'da yüzde 1.82 düzeyinde bulunuyor.

Ekonomik büyüme ve AB sürecindeki doğrudan yabancı sermaye girişinin artmasıyla bu oran, gelecek 10 yıl içinde hızlı artış gösterecek ve artan GSYİH ile birlikte yüzde 0.8'e çıkarak yükselmeye devam edecek.

REKLAMDA ASLAN PAYI TELEVİZYONUN

Ayrıca Türkiye'de televizyonların, medyaya giden reklam harcamalarının yüzde 54'üne sahip olduğu belirtilen raporda, gazetelerin payı ise yüzde 31.7 olarak ifade edildi. Televizyon reklamlarındaki bu oran birçok ülkeye göre yüksek olmasına karşın, Macaristan'da yüzde 65, Polonya'da yüzde 58,
Brezilya'da yüzde 60, Venezüella'da ise yüzde 73 düzeyinde bulunuyor.

Rapora göre Türkiye'de televizyon ve gazete dışındaki medya araçları olan radyo, internet ve dergilerin reklamlardan aldığı pay, diğer ülkelere kıyasla oldukça düşük. Buna göre geçen yıl itibarıyla radyolar 38 milyon dolar, dergiler 33 milyon dolar, internet reklamcılığı ise sadece 3 milyon dolarlık pay alabildi.

AB SÜRECİNDE GİRECEK OLAN YABANCI SERMAYE

Rapor uyarınca, doğrudan yabancı sermaye girişinin artması, sadece basındaki reklam harcamalarının artması değil, medyadaki yatırımların da artmasına da katkıda bulunacak. Türkiye'deki medyanın daha çok reklam geliri elde ederek, daha çok yatırım yapması ve büyümesi, ekonomideki enflasyonun düşmeye devam etmesi, Doğrudan Yabancı Sermaye girişindeki artış ve ekonomik büyümenin devam etmesi gibi unsurlara paralel gerçekleşecek.

Morgan Stanley raporunda, ''AB sürecinde, enflasyondaki düşüş ve ekonomik büyümenin sürdürülmesi, daha çok yabancı yatırımcı çekecek
olan medyanın gelişmesini sağlayacak'' denildi. Raporda, medyaya daha çok yabancı sermaye girişinin, şimdi AB üyesi olan Polonya, Çek Cumhuriyeti, Macaristan ile yakında üye olması beklenen Bulgaristan'da da görüldüğü belirtilirken, doğrudan yabancı sermaye girişinden en çok kar elde edecek sektörlerin başında medyanın geldiği ifade ediliyor.

RİSK VE MORTGAGE SİSTEMİNİN GETİRİSİ

Raporda, Türkiye'de reklam piyasasının gelişmesinin önündeki en büyük riskin, ekonomik durgunluk ve yavaşlamanın olacağı belirtilirken, ancak AB sürecinde, kırılganlıkların azalacağı beklentisinin böyle bir beklenti ihtimalini zayıflattığı vurgulandı.

Morgan Stanley raporuna göre, uygun koşullu uzun vadeli konut finansmanı (Mortgage) sisteminin devreye girmesi bile, başlı başına Türk medyasının reklam gelirini önemli düzeyde arttırabilecek bir unsur olacak. Bu yıl içinde (yılın ikinci yarısında) bile, mortgage sistemi nedeniyle Türk medyasının faydalanabileceği toplam 15 milyon dolarlık reklam harcaması yapılacağı tahmin ediliyor.

BANKACILIK KRİZİNİN MEDYAYA ETKİSİ

Öte yandan raporda, bankacılık krizinin Türk medya sanayiinin gelişimini olumsuz etkilediği, bu kriz nedeniyle 'bankacılık varlığı olan medya gruplarının sıkıntıya düştüğü' ifade edildi. AB süreciyle birlikte gelirleri artan Türk medyasının, etkin bir kurumsal yönetim sistemine sahip olacağı da kaydedildi.

1 2 3 4 5
 
DİĞER EKONOMİ HABERLERİ
 Akaryakıta zam
 Sabancı'da görev değişimi
 Bankacılığın karlılığı azaldı
 Çukurova Turkcell hissesi satacak
 'Erdemir her türlü özelleştirmeye açıktır'
 'Cari açıkta yavaşlama sinyalleri var'
 AB Wolfowitz'i dinleyecek
 Borsayı teminat krizi vurdu
 'AB'ye uyumunuz 60 milyar Euro'ya çıkar'
 Kredi kartına taksit altı ayla sınırlansın
 The Economist: İşsizlik Güneydoğu'nun kamburu
 Yabancının YTL tahvil ihracını Hakan Bey başlatmış
 Davlumbaz ortada yok ama taksitler tek tek ödeniyor
 Vatandaşı fotokopiyle yormayın
 Bu yasalar desteklenmeli
 Trabzonspor, tüm kârını yatırımcıyla paylaşacak
 AB'ye uyum süreci, ikinci su savaşlarını başlatacak!
 Oyuncakçı Toys'R'Us 5.7 milyar $'a satıldı
 Sabancı, gıdada yeni yatırımlar planlıyor
 Petrol fiyatları 57 doları aştı OPEC yeni önlem arıyor
 Wolfowitz tercihi AB'yi ayağa kaldırdı
 'Borsa şirketlerinin % 30'u mali bilançosuyla oynuyor'
 İSO'da Tanıl Küçük'e şimdilik rakip çıkmadı
 Borusan hedeflerine 2 yıl önce ulaşacak
 Petkim'de talep süreci başlıyor
 Torbadan Meclis çalışanlarına kıyak
 Soba yasağı kaldırıldı!
 Garanti, ortak için Morgan Stanley'i görevlendirdi
İLKER SARIER
Abdül
90 yıl önce Gelibolu'da, tarihin en amansız...
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
Paranın değerini ne belirler?
Ülkemizde 2001 yılında...
GAZİ ERÇEL
Sıcak paraya vergi
Sıcak paraya vergi 35 yıldır...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Bu şirketi kim alırsa Türkiye'nin sanayi kralı olur
Mali...
ŞELALE KADAK
Borusan, Perili Köşk'ü ultra modern yapıp taşınacak
Ne...
Rambo'nun bomba atarını kullandılar
2 yıldır süren Sahra operasyonuyla yakalanan Sedat Şahin çetesinin...
Diyanet: O çocuklar bizim!
Büyük şehirlerde tinerci ve gaspçılara karşı güvenlik önlemleri...
Dublinliler Türkler'in ateşi ile biçildi
Dublinliler Türkler'in ateşi ile biçildi
Karşı Cephe Destanı Anlatıyor - Hanri Benazus...
Özkök: Tehlikeleri gençlere anlatmakta zorluklar çekiyoruz
Özkök: Tehlikeleri gençlere anlatmakta zorluklar çekiyoruz
Genelkurmay Başkanı Orgeneral Hilmi Özkök, modern çağın...
IMKB
E: 25.145 D:% 2,73
DOLAR
S: 1,319 D:% 0,000
EURO
S: 1,750 D:% 0,000
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu