kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Uçaklar buzu sevmiyor
Uçaklar buzu sevmiyor


İstanbul'u son iki yıldır etkileyen kar sebebiyle, havaalanlarında ciddi sıkıntılar yaşanıyor. Özellikle soğuk havalarda uçaklarda meydana gelen buzlanma hem havayollarını hem de demir kuşları olumsuz etkiliyor.

Soğuk havalarda uçaklarda meydana gelen buzlanma, uçuş güvenliğini tehdit eden risk faktörlerinin en başında geliyor. Öyle ki, buzlanma yüzünden benzin deposu donup, uçağın motoru bile durabiliyor. Havayolları uçaklardaki buzlanmayı önlemek için deicing/antiicing denen sıvılar kullanıyor. Bu uygulama ciddi bir maliyet getirdiğinden havayolu şirketleri de kış aylarını sevmiyor. Buzlanma havacıların karşılaştığı en büyük tehlikelerden biri. Çünkü buzlanma nedeni ile uçağın ağırlığı artar, kontrol mekanizmalarının donmasına neden olur ve hatta karbüratörde birikerek motorların durmasına sebep olabilir. Uçaklarda şeffaf buzlanma, kar şeklinde buzlanma, açık hava buzlanması, karbüratör buzlanması ve benzin buzlanması olmak üzere beş çeşit buzlanma yaşanır.

BENZİN DEPOSU BİLE DONUYOR
Uçağın motor gücünü azalttığı için karbüratör buzlanması ve motora benzin gitmesini önlediği için benzin buzlanması en tehlikeliler arasında yer alıyor. Uçaklar yüksek seviyelerde uçarken ve uçuşun uzun süre devam etmesi durumunda, çok düşük sıcaklıklar uçak yüzeyi vasıtasıyla benzinin bünyesine intikal ediyor. Sıcaklığın düşmesiyle benzinin su tutma özelliği azaldığından bir miktar su açığa çıkıyor. Açığa çıkan su donarak buz oluyor. Bu buzlanma akaryakıt kanallarını kapatıp motora benzin gelmesini önlüyor. Fuel Freezing Freezing de denilen benzin buzlanması yüzünden 2002 yılında ülkesinden havalanarak Londra'ya gitmekte olan Bangladesh Havayolları'na ait A310 uçağı 190 yolcusu ile birlikte Ankara Esenboğa Havalimanı'na teknik iniş yapmıştı. Havayolları böyle bir tehlike yaşamamak için her gece yakıt tanklarındaki suyu boşaltıyor.

HAVAYOLLARINA EK MALİYET
Uluslararası havacılık otoritelerinin belirlediği bazı tedbirlerin alınmasıyla uçuş emniyetinde hiçbir sıkıntı yaşanmadan havayolları operasyonlarını sürdürebiliyor. Kurallar gereği bir uçağın kanatlarında, pervanelerinde ve kontrol satıhlarında donma, kar ve buzlar giderilmeden kalkması yasak. Zira kanatlar üzerindeki donma, buz ve kar, hava akışını bozarak uçağın kaldırma kuvvetini azaltıyor. Uçağın maksimum yükle, yüksek performansla havalanması gerektiğinden kalkışlar büyük önem arz ediyor. Günümüzde özellikle uçuşlarda buz oluşumunu önlemek ve gidermek için bir çok yöntem uygulanıyor. Bunlar uçak modeline ve yapısına göre farklılıklar gösteriyor. Ağır buz ve kar tortuları, buz çözücü sıvı (etilen, glikol ve isopropil alkol vb.) kullanılmasıyla kaldırılıyor. Uçak yüzeylerinin kar, don ve buzdan temizlenmesi işlemine de-icing, buzlanmayı önlemek için yapılan işleme ise anti-icing adı veriliyor. Bu kimyasal maddeler yüzeylerde kayganlık oluşturarak buzun tutunmasını engelliyor. Bir uçağa bu işlemin uygulanmasının maliyeti ise yaklaşık 1000 doları buluyor.
DİĞER HOBİ HABERLERİ
 Klasiklerin sonuncusu modernlerin birincisi
 Helikopter-uçak geliyor
 Modern sanatın miladı
 Tekne bizim evimiz
 Nazi karargahı otel oldu
 Tekerleri A380'i taşıyamadı
 Paslanmayan kadın
 Atasay'ın tasarım danışmanı Süer
 Yeniden doğuyor
 Çocukları 'Akıllı İşaretler' koruyacak
 Ersöz'ün imza günü
 Ekonomide uçan patron
 Yeni Boeing 777 dünyayı küçültecek
 Falcon 7X 2006'da göklerde
 Kısa...kısa...kısa...
 En çok bagaj kaybedenler
 Rock'ın yeni savaşçıları
 İsviçre'nin masal vadilerinde gezi
 Hayali NASA'da çalışmaktı
    Aktüel Pazar Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
GÜNTAY ŞİMŞEK
Amerika ile yollarımız neden ayrı?
Son iki yılda...
BELKIS KILIÇKAYA
Barış İntifadası!
30 yıldır Hafız Esad'la dost olan...
YASEMİN TAŞKIN
Türkiye'ye Gelmek
Uzun süre yurtdışında kalmak algılama...
STELYO BERBERAKİS
Yunanistan'ın Gündemi
Kilise skandalı, İsmail Cem ile...
Tiroid vücudun orkestra şefi
Tiroid vücudun orkestra şefi
Türkiye'de tiroid sorunu olan milyonlarca insan var. Daha çok...
Tam bir anne kuzusuyum
Ata Demirer nereden nerelere geldi? Bu yolculukta yanında kimler...
Seksi herkes farklı yaşıyor
Yeni Zelanda'lılar orgazmı uluslararası bir gün olarak kutluyor, Japonya'da...
Kızılay'ı küllerinden yaratacağız
Gönüllü usulüyle çalışan ve bağışlarla ayakta kalan Kızılay'ın 13 aydır...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.