kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
  » Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
11 Soruda yeni dönem

Liberalleşme henüz yansımadı.

1-Benzin fiyatları neden bu kadar çok değişiyor? Çünkü Tüpraş rafineri çıkış fiyatını İtalya'da oluşan petrol piyasasına göre belirliyor. İtalya'da fiyatlar Tüpraş'ın rafineri çıkış fiyatının yüzde 3 üzerinde artarsa, aynı oranda zam geliyor. Yine eğer Tüpraş'ın fiyatının yüzde 3'den fazla altına inerse, aynı oranda indirime gidiliyor. Bu sistem 1998 yılından bu yana uygulanıyor ve 'Otomatik Fiyat Mekanizması' olarak adlandırılıyor.

2-Tüpraş yurtdışındaki fiyat hareketlerini hemen yansıtıyor mu?
Tüpraş, İtalya'da oluşan son beş günlük fiyatların ortalamasını yansıtıyor. Bu nedenle beş gün içerisinde eğer yüzde 3'ün üzerinde bir oynama olursa, altıncı gün fiyatlarına bunu yansıtmak zorunda.

3-Tüpraş'ın fiyat indirimi neden aynı oranda pompaya yansımıyor?
Çünkü, devlet Tüpraş'ın fiyatı üzerinden 1.36 YTL Özel Tüketim Vergisi alıyor. Bunun üzerinden 1.13 kuruş bayi payı ekleniyor. Çıkan rakamın üzerinden yüzde 18 KDV kesiliyor. Bu rakam da fiyata eklenince pompa fiyatı buluyor. Örneğin şu anda kurşunsuz benzinin rafineri çıkış fiyatı 42.13 kuruş. Ancak benzin istasyonlarından bir litre benzinin satış fiyatı vergiler ve bayi payı ile 2,325 YTL'ye geliyor.

4-Daha önce fiyatlar neden bu kadar sık değişmiyordu?
Çünkü Maliye Bakanlığı Tüpraş rafineri çıkış fiyatını değiştirince, ona göre ÖTV miktarı ile oynuyor, fiyatları da sabit tutuyordu. Yılbaşından itibaren, Maliye ÖTV değişikliğine gitmeyince fiyat değişiklikleri aynen pompaya yansıyor.

5-Akaryakıt fiyatlarındaki sık değişim sürecek mi?
Maliye ÖTV'de ayarlamaya gitmezse bu değişim, dünya fiyatlarına göre değişebilir.

6-Dünyada benzin fiyatları neden bu kadar sık değişmiyor?
Çünkü, özellikle AB ülkelerinde dağıtım şirketlerinin kâr marjları yüksek. Avrupa ülkelerinde de rafinaj şirketleridünya fiyatlarına göre sıklıkla ayarlama yapıyor. Ancak dağıtım şirketleri kâr marjlarıyla oynayarak küçük oranlı artışları tüketiciye yansıtmadan faaliyetlerini sürdürüyor. Türkiye'de ise yüzde 2-2,5 seviyesindeki düşük kâr marjları böyle bir uygulamayı mümkün kılmıyor.

7- Dağıtım şirketleri Tüpraş dışında akaryakıt alabilir mi?
Alabilir. Ancak bu aşamada maliyetler devreye giriyor. Türkiye dışından herhangi bir rafineri ile anlaşırsa, bu rafinerinin depolama tesisine olan uzaklığı, uzun vadeli kontratlar maliyeti arttırıcı unsur olabiliyor. Ayrıca birçok dağıtım şirketinin yüksek maliyetli depolama tesisi yatırımı yapması gerekiyor.

8-Benzin fiyatları istasyonlara göre değişebilir mi?
Normalde yeni kanun bu uygulamaya izin veriyor. Dağıtım şirketleri bayilerine liberalleşme ile birlikte ürün satış tavan fiyatlarının listesini yolladı. Benzin istasyonları bu tavan içerisinde kalmak kaydıyla fiyatlarını değiştirebilirler. Ancak Türkiye'de kâr marjları çok düşük olduğu için böylesi bir uygulama hayata geçemiyor.

9- Serbest akaryakıt piyasası ne demek?
Hiçbir noktadan alım zorunluluğu yok. Dağıtıcı şirketler Tüpraş'ın fiyatı pahalı gelirse petrol ithal edebilir. Bayiler arasında bile fiyat rekabeti yaşanabilir.

10- Dağıtım şirketleri Tüpraş'ın fiyatlarına aldırmadan istediği fiyatı uygulayabilir mi?
Evet. Bir dağıtım şirketi zararına akaryakıt satabileceği gibi, istediği kâr marjını ekleyerek ürün satabilir. Tek şart var. Uygulayacağı tavan fiyatı bir gün önceden üst kurula bildirmek zorunda.

11- Benzin istasyonları, dağıtım şirketinin tavan fiyatını uygulamak zorunda mı?
Hayır. Tavan fiyatın üzerine çıkmamak kaydıyla, her benzin istasyonu kendi fiyatını uygulayabilir. Ancak kâr marjlarının çok düşük, rekabetin ise çok yüksek olması nedeniyle, şu ana kadar tüm Türkiye'de benzer akaryakıt fiyatı uygulanıyor.

CÜNEYT TOROS


1 2 3 4 5
 
DİĞER EKONOMİ HABERLERİ
 Benzin fiyatı başımızı daha çok döndürecek!
 Başkanlık tartışması TÜSİAD'ı rahatsız etti
 Çukurova, buz üzerinde yürüyor buz kırılırsa, grup suya...
 Carrefoursa ilk kez ciro açıkladı: 650 milyon Euro
 Boyner Rusya'da IKEA ile işbirliğine gidiyor
 Otomotiv, 2004'te rekorlarını üçledi
 Ayakkabı sektörünün ilgiye ihtiyacı var
 Zorlu Enerji Avrupa'da ilk 100 arasında
 Hazine, 1.5 milyar dolarlık Euro tahvil satışı yapıyor
 Borsada yeni zirve, 26 bin 493 puan
 Moody's: Not artırımı için daha süre var
 Fitch Ratings Türkiye'nin notunu artırdı
 Memura zam işçiye ikramiye
 Enerji içeceği kararını AB kriteri verecek
 Merkez müdahaleden uzak kalacak
 MÜSİAD'ın ekonomi ödülleri verildi
 Bayramda otoyollar ve köprü ücretsiz
İLKER SARIER
Trapez
Sosyal demokratları en kolay nasıl tanırsınız?...
AYDIN AYAYDIN
Rus bankacılık sistemi bir Türk'e emanet
Türk bankacılık...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
TÜSİAD'ın yeni misyonu sanayi stratejisi ve AB'ye...
GAZİ ERÇEL
İstihdam dostu büyüme
Türkiye'de tartışılan konuların...
Tekstilciye peşinat dayağı
Almaktan vazgeçtiği dükkân için verdiği peşinatın iadesini isteyen...
'Bir de oğluma sorun'
İngiliz eşinden boşandıktan sonra Türkiye'ye getirdiği oğlundan...
Ben olaya siyasi bakmak istiyorum, bayağılaşmasın
Ben olaya siyasi bakmak istiyorum, bayağılaşmasın
Afyon il başkanıyla anlaşamadığı için AKP'den istifa eden...
500 milyar için katliam
500 milyar için katliam
Sarıyer'de 7 kişinin katledilmesine intihar eden Hamza Karadeniz'in...
IMKB
E: 26.493 D:% 0,84
DOLAR
S: 1,356 D:% -0,514
EURO
S: 1,792 D:% -0,940
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu