kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

İhalesiz işler güzel ancak...

Yıl 1999. Türkiye'de ekonomik anlamda işler yolunda ve Türk Hava Yolları (THY) uçak için gümrüksüz ürün satışı yapacak firma aramak için ihaleye çıkmış durumda. O dönemde bu alanda faaliyet gösteren Setur (Koç Grubu), Türksan (İstanbul Hava Yolları İHY iştiraki) ve Unifree (şu an Tepe-Akfen-Vie'nin (TAV) işlettiği Dış Hatlar Terminali gümrüksüz satış mağazaları ortak iştirakçisi) ihale için baş vurdu. Bu 3 şirket aynı zamanda dönemin dış hatlar terminalinde (şu anki iç hatlar) Duty Free mağazasına sahiplerdi.
THY'nin açmış olduğu ihale neticesinde Türksan en iyi teklifle ipi göğüsledi. Fakat, kısa süre sonra 2000 yılında İHY'nin sıkıntılı döneme girmesi, Türksan'ın THY'ye olan ödemesini ilgili ayın ilk üç gününde değil de 15 gün sonra yapması ipleri kopardı. Bunu bahane gösteren THY tarafı sözleşmeye dayalı olarak, tek taraflı fesih ilan etti. Ve iki ay boyunca THY uçaklarında ürün satışı olmadı.
Türksan, uçak içinde satılacak ürün cirosunun yüzde 29'unu THY'ye, yüzde 5'ini kabin personeline verilmek üzere teklif sunarken, Setur'un teklifi yüzde 27'de kalmıştı. Ancak, Türksan'la ilişkilerin bozulması üzerine THY, Setur'la yüzde 19 üzerinden anlaştı. Ve Türksan'dan da zararını tazmin etmek üzere dava açtı.. İki ay boş geçen süre için yolcu başına verilen garanti rakamını ve Türksan Setur arasındaki yüzde 10 farkı talep etti. Dava henüz halen ediyor. Bilirkişisi de Setur. Ancak, bu hadise üzerine Türksan kepenkleri indirdi. 2000'de yerine başka bir hükmü şahsiyetle İstanbul Duty Free (İDF) kuruldu.
Diğer yandan Başbakanlık Teftiş Kurulu da THY'yi Setur'a düşük rakamla iş verdiği için teftiş etti. Bu esnada Setur THY ilişkisi iyi sürdü. Oran yüzde 19'dan 27'ye çıktı. 15 Şubat 2005'te Setur'un sözleşmesi bitecek, THY yeniden ihaleye çıkacak diye bu alanda yapanlar beklenti içine girdiler. THY yetkilileri de ihale zamanı yaklaşınca piyasada bu işi yapacak şirketleri araştırdılar. Setur, İDF ve Onur Express Duty Free (Onur Air iştiraki) firmalarını tespit ettiler.
Bu esnada, İngiltere merkezli, yüzde yüz halk arz edilmiş dünyanın üç numaralı duty free ve catering firması Alpha Airports Group İDF'ye yüzde 60 ortak oldu. Diğer bir ifadeyle yabancı sermaye Türkiye'ye adım atmak için yola çıktı. Amaçları da THY'nin yapacağı kabin içi duty free işine teklif vermek, ikinci etapta ise USAŞ ve LSG Sancak Catering firmalarına rakip olmak. Ayrıca THY'nin 2006'da yapacağı catering ihalesine de hazırlanmak.
Fakat, İDF ve ortağı böyle düşünürken THY piyasadaki firmaların yeterli olmayacağını düşünerek ihale açmaktan vazgeçti. Setur da ihalesiz yeniden işi almak için gerekli çalışmaları yaparak, cazip teklif sundu. Cironun yüzde 30'unu THY'ye, yüzde 8'ini kabin ekibine vermeyi, yolcu başı garantiyi de 3 Euro'ya çıkarmayı telif etti.. THY Yönetim Kurulu da bu teklife evet dedi.
Şu anki THY yönetimi geçmişte yaşanan bu hadiselerden habersiz olarak, Setur'dan ihalesiz iyi bir teklif almış olabilir.
İhaleye çıkmış olsaydı, bundan daha iye teklifle de karşılaşabilirdi. Lakin, ihaleye çıkmayarak, üçüncü bir şirketin sektöre girmesinin önünü kesmiş olmadı mı? Daha önemlisi gelecekte daha uygun fiyata iş yaptırma şansını kaybetmedi mi? Görüştüğüm bir çok THY yetkilisi geçmişte olup bitenden doğal olarak habersizdi. Ama benimle de aynı fikri paylaştılar. Şimdi merak ettiğim bu yanlışlık nasıl tashih edilecek?

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 AB havası   / 22-12-2004
 TOBB Formula'ya el atıyor   / 20-12-2004
 Biz Avrupalı mıyız?   / 18-12-2004
 DHMİ-TAV ve tıraş olayı   / 15-12-2004
 Para koltuğun zamkı oldu   / 13-12-2004
 Formula'nın formülü   / 11-12-2004
 Formula'da yarış başlıyor   / 08-12-2004
 Putin gelmeden bizi bypass etti   / 06-12-2004
 Asıl kavga şimdi başlıyor   / 04-12-2004
 Putin bombayı bizde patlatacak   / 01-12-2004
GÜNTAY ŞİMŞEK
İhalesiz işler güzel ancak...
Yıl 1999. Türkiye'de...
GAZİ ERÇEL
Enflasyon hedeflemesinin 5 şartı
Merkez Bankasının, 2006...
Şofben yine can aldı
Nesrin Yetiz 2.5 yaşındaki oğlu Oğuz Kağan ile birlikte banyo yapmak...
Nurcan kendisi kaçmış
İstanbul Küçükcekmece'de dört gün önce kaçırıldığı öne sürülen 19...
'Pişman değilim yine yaparım'
'Pişman değilim yine yaparım'
Susurluk'un kilit ismi emekli Tuğgeneral Veli Küçük sekiz yıllık...
Armatör Sadıkoğlu fidye için kaçırıldı
Armatör Sadıkoğlu fidye için kaçırıldı
Basra'da batık gemi çıkaran Kahraman Sadıkoğlu, iki İngiliz...
IMKB
E: 24,430 D:% -0.08
DOLAR
S: 1,378,000 D:% -1.15
EURO
S: 1,855,000 D:% -0.48
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu