kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yavuz Semerci @ SABAH
 

Bayram otomobilde geçti

İnsan yaşamı çok kısa. Bu dünyada bir kişi ortalama olarak 500 bin ile 600 bin saat arasında nefes alıp verebiliyor. Sonrası ölüm. Sorun, geriye doğru işleyen zamanı hangi kalitede yaşadığımızda düğümleniyor.
Daha az çalışmak, daha çok üretmek ve kendine, sevdiklerine, hobilerine daha fazla zaman ayırmak, herkesin ideali. Ama İstanbul'da yaşıyorsanız işiniz çok zor. Bir İstanbullu 20 yıl çalışması durumunda ömrünün neredeyse yüzde 2'sini (işev) trafikte geçiriyor.
Toplu taşıma araçları bakımından dünya metropolleri arasında en fakir birkaç şehirden birisidir İstanbul.
Plansızlık, yatırımsızlık ve işbilmezlikle ortaya çıkan tablo, artık sokağa çıkmayı işkence haline getirdi.
Bayramı pek çok insan gibi ben de otomobilde geçirdim! Ziyaretler kısa, trafikte geçen süre ise çok uzundu.
Bu vesile ile, İstanbul'un iki yakasını birleştiren ve yükü çeken iki çevre yoluna (E-5 ve TEM) dikkatinizi çekmek istiyorum. Bu iki çevreyolu ve üzerindeki iki köprünün kapasitesi (24 saat 2 yönlü ve bir aracın 100 kilometre ortalama hızla seyretmesi dikkate alınarak) 250 bin araç/gün'e göre dizayn edilmiş.
Detay isteyenlere bilgi vereyim: Şerit başına bir saatte 1.500 ile 2.000 bin araç düşüyor..
Köprülere odaklanırsak, birinci köprü (Boğaziçi) 110 bin, ikinci köprü ise 140 bin araç kapasitesine uygun. Yani iki köprünün dünya standartlarına göre araç kapasitesi toplam 250 bin araç.
Peki şu anda kaç araç geçiyor? Günlük ortalama 420 bin araç (Hafta içi 440 bine çıkıyor). Geçiyor demek doğru değil, geçmeye çalışıyor. Zaman zaman araç hızı saatte 5 kilometreye düşüyor.
Yani iki çevre yoluna (bir önceki güne göre artan sayısı da) hesaplanandan 150 bin daha fazla araç giriyor.
Sonuç: Yaşamdan çalınan saatler. Araç sahiplerine "İstanbul'u terk et" denmeyeceğine göre, İstanbul çok acil yeni bir çevreyoluna ve üçüncü köprüye kavuşmak zorunda.
Bayrama gelirsek...
Dün Karayolları Genel Müdürlüğü yetkilileri ile konuştum. Aslında iş günlerine uygun bir araç trafiği olmuş. Peki buna rağmen niye daha fazla trafikte vakit geçirdik? Cevabı çok basit. Köprülerde otomatik geçiş yapan araç sayısı azalmış, manuel geçiş yapan araç sayısı artmış. Bu yüzden trafikteki akışkanlık hızı daha da düşmüş.
Bir ara gündeme getirmiştim: İşin teknik kısmıyla ilgilenenler, Göztepe-Vaniköy-Arnavutköy-Kağıthane-Hasdal-İkitelli güzergâhına yapılacak yeni bir çevreyolu ve köprü fazla trafiğin emilmesi için zorunlu görünüyor. Ankara ise İstanbul'un daha kuzeyine (ormanları talan etme pahasına ve var olan şişkinliği almayacağını bile bile) bir köprü yapmaktan bahsediyor.
Elbette İstanbul gibi büyük şehirlerin sorunu çevre yolları yapmakla bitmiyor. Temel amaç, Londra, Paris gibi büyük şehirlerde olduğu gibi günlük yolculuk edenlerin en az yüzde 40'nı toplu taşıma araçlarına yönlendirmek olmalı. Bunun için de raylı sistemlerin oluşturulması lazım.
İstanbul için vizyon belli de, vizyonu sahiplenen kim, o belli değil.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Suçlu Toroğlu değil ki!   / 16-11-2004
 Futbol ekonomisinde eşitlik nasıl olur?   / 12-11-2004
 Özilhan doğru olanı yaptı   / 11-11-2004
 Tüpraş kararı, kapalı zarf yöntemini bitirdi!   / 10-11-2004
 Tüpraş'ın satışı ne oldu?   / 09-11-2004
 4 büyük 20 milyon $ kaybı göze alır mı?   / 06-11-2004
 Fenerbahçe'ye 53, Gaziantep'e ise 14 milyon dolar verecek, sonra "rekabet et" diyeceksiniz!   / 05-11-2004
 Büyük takımlardan ne zaman kurtulacağız?..   / 04-11-2004
 Çaresizliğin ilanı   / 03-11-2004
 Çin, AB'de Türkler'in rakibi   / 02-11-2004
YAVUZ SEMERCİ
Bayram otomobilde geçti
İnsan yaşamı çok kısa. Bu...
İLKER SARIER
Televizyonların işi RTÜK'ü üzmek mi?
atv'yi çok...
SERVET YILDIRIM
Kritik 5 hafta
Bayram tatilinin hemen ardından 17...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Hükümetin iki yılı, tartışmaları bitirdi: Yüksek büyüme tek...
Yedi yaşında ölüme iki kez çalım attı
Bir yıldır böbrek bekleyen Cenk'e müjde bayramın üçüncü günü geldi.
Azrail peşini bırakmadı
İki yolcu otobüsünün çarpıştığı kazadan sağ çıkan doktor, diğer...
Onlar bunu hep yapıyor
Onlar bunu hep yapıyor
İskeçe'de camiye çıplak girerek olay çıkartan TV dizi film...
'Adli kolluk'ta top hükümette
TBMM'de 17 Aralık'a kadar yeni CMUK tasarısını geçirmeyi...
IMKB
E: 22,566 D:% 2.09
DOLAR
S: 1,450,000 D:% -0.48
EURO
S: 1,891,000 D:% 0.27
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.