kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
  » Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Proje Vehbi Koç'un en büyük hayaliydi
Anadol efsanesini herkese anlatacaklar
Proje Vehbi Koç'un en büyük hayaliydi

Proje Vehbi Koç'un en büyük hayaliydi


Türkiye'de bir otomobil fabrikası kurulması yönünde çok istekli olan Vehbi Koç, fiber gövdeli otomobil üretmek için bu konuda deneyimli olan olan İngiliz Reliant firması ile irtibata geçti. 1964 mayısında Vehbi Koç, Rahmi Koç ve Bernar Nahum, Reliant'ın İngiltere'deki tesislerini ziyaret ettiler. Koç Grubu Reliant'la işbirliğine olumlu bakıyordu ancak MKE'nin teknik kadrosu, yeni bir üretim sistemiyle imal edilecek bir otomobili onaylamayacaklarını belirtti. Bir yıl sonra MKE'den onay çıkınca çalışmalar başladı. Anadol'un ilk modeli olan FW5 (Four Wheeler 5-Bizdeki adıyla A1)'i İngiliz tasarımcı Dr. Tom Karen ve ekibi dizayn etti. İlk Anadol'un tasarımında İngiliz yapımı Ford Cortina taslakları ve Ogle Design firmasının Reliant için tasarladığı yüksek performanslı Scimitar Coupe modeli baz alındı. Hazırlanan prototip, 1965 Aralık ayında İngiltere'den 63 saate İstanbul'a getirildi. Otomobili 22 Aralık 1965'te inceleyen ve deneme sürüşü yapan Sanayi Bakanlığı yetkilileri, üretimi 10 ayda gerçekleştirmeleri ve fiyatının 30 bin liranın altında olması şartıyla üretim izni vereceklerini açıkladılar. İsim için anket yapıldı. Ankete gelen 100 bini aşkın mektupta iki binden fazla isim önerisi vardı. Bunlar içinde en beğenilen Veko (Vehbi Koç), Anadolu, Anadol, Otosan gibi teklifler olmuştu. Divan Oteli'nde yapılan dört ayrı toplantı sonunda yeni otomobil için "Anadol" ismi uygun görüldü. Planlandığı gibi 19 Aralık 1966'da ilk yerli otomobil olan Anadol üretim bandından indi. Otomobilin satış fiyatı 26 bin 800 liraydı. İki kapılı Anadol A1'de 1.2 litrelik (1198 ccm) Ford motoru vardı. Anadol ülkede büyük ilgi ve beğeniyle karşılandı. Satış rakamları, 1967 yılında 1760 adetle başlayıp sonraki yıllarda 8 bin adede kadar ulaştı. Seriye 1971'de 4 kapılı Anadol da katıldı 1973 de Anadol
STC 16 ve aynı yılın sonunda Anadol SV 1600 (Dünyanın fiberglasdan yapılan ilk 5 kapılı SW otomobili), 1975'de Böcek üretildi. Bunlardan STC-16 ve Böcek çok nitelikli çalışmalardı. Ancak o günkü şartlarda bu otomobillerin kullanım amaçlarının dönem koşullarına kıyasla lüks görülmesi üretimlerinin durmasına sebep oldu. Anadol'un son kasası dört kapılı 16 serisi de 1981'de piyasaya sürüldü. Uzun süre güncel kalabileceği düşünülen bu model 4 yıl üretim hattında kaldı. Anadol otomobil bantlara veda ettiği 1984 yılına kadar toplam 62 bin 543 adet üretildi ve yerini Ford Taunus'a bıraktı. Anadol'un ilk modellerinin bir kaç örneği, şu anda İngiltere'de de bazı otomobil meraklılarının elinde bulunuyor.
DİĞER GÜNCEL HABERLERİ
 İstanbul'un en güzel balkonları
 Matematik değil hayal gücü
 Delbo'nun acısı ve yaşam aşkı
 Mudo'da rengarenk alışveriş
 Avrupa takvimine Türk kapak kızı
 Köpekler kanserli hastayı kokusundan tanıyabiliyor
 Kısa... Kısa...
 Çarşı Mağazaları adını değiştirdi imajını yeniledi
 Moda haftası kullanma kılavuzu
 Ücretsiz iftar için Fransız Sokağı'na
 Kürkleri sandıktan çıkarın
 Makyaj çantası
 Samsun'da bisiklet ordusu
 Petek şimdi yeni yuvasında
 Aynanın karşısına geçip de saçlarımı okşadığım çok oldu
 Üfleme tekniğiyle cama şekil veren en genç sanatçı
 'Sefirden Sefile' sergisi
 700 yıllık müzeye 'personel' kilidi
 21. yüzyıl kadınları için antikalar
    Cumartesi Yazarlar
  » Güncel
    Yaşama Dair
    Sinema
    Gurme
ŞAFAK KARAMAN
Seksapalite
Bazı albümler sahibinin sesi olur...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.