kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Her uçuş ayrı bir hikaye

Orta Doğu'da birçok ülkeye seyahat ederken yolcuların enteresan şikayetleriyle karşılaşıyorum. Bazıları işi komplo teorilerini kadar uzatıp Türk Hava Yolları'nın (THY) o ülkeye neden sık sefer koymadığını farklı argümanlarla anlatabiliyor. Kimisi sefer saatini eleştiriyor, gece ve sabaha karşı yapılan tarifelerden duydukları rahatsızlıkları dile getiriyor. Özellikle komşu ülkelerle Türkiye arasındaki THY'nin seferleri, komşu ülkenin bayrak taşıyıcısı milli havayoluyla kıyaslanıyor. 'THY neden onlarla gibi rahat seyahat edebileceğimiz, zamanlarda seferler yapmıyor.' deniyor. Zannediyorum, birkaç yıl öncesine dayanan bir proje yolcuya iyi anlatılamadı. THY'nin İstanbul'u bir buluşma noktası, transit merkezi yapma düşüncesinden yerli yolcu habersiz. Ancak haberli olsa dahi bunun bir esprisi yok, çözüm gerekiyor. Çünkü, THY'nin gecenin bir vaktinde yola çıkıp, sabahın erken saatlerinde İstanbul'a gelen uçaklarında genellikle yabancı yolcular bulunuyor. Dalgalı tarife diye uygulamaya konan sistemle, uçaklar İstanbul'dan Batı'ya doğru havalanıyor. İçindeki yolcular ise Türkiye'den ve komşu ülkelerden, bağlantılı seferlerden sağlanıyor. Aynı sistem akşama doğru tersine işliyor. Batı'dan toplanan yolcular Türkiye'de çeşitli noktalara ve Doğu'ya doğru dağıtılıyor. Durum böyle olunca uçak seferleri, tek hatta yolculuk edecek kişilerin uygun saatine göre değil, getirilen yolcuların bağlantılı seferlere yetiştirilmesi üzerine planlanıyor. Komşu bir ülkeden gelen yolcu İstanbul üzerinden dünyanın herhangi bir noktasına gidebiliyor. Üstelik THY'nin transit yolcu oranı da olabildiğince yüksek, bu yolcuların kuruma sağladıkları gelir ise tartışılmaz. Ve artık her havayolunun bir transit merkezi bulunuyor. En son Beyrut'a Lübnan'nın milli havayolu Middle East Airways (MEA) ile gidip/ döndüm. Uçuşun böyle planlanmasının sebebi THY gibi gece yarılarında ya da sabahın erken saatlerinde yola düşmemekti. Baktım aynı şikayet Türkiye'den giden yolcularda da var. "Neden THY sabahın erken saatinde Beyrut'tan İstanbul'a uçuyor. Sabah saat 9'da uçsa daha iyi olur. Biz de onunla uçarız." Genel yaklaşım böyle... 50 yıl öncesinde insanların seyahat oranları ve ulaşım vasıtaları arasındaki tercihleriyle şimdiki rakamların çok farklılık arz ettiğini söylemeye gerek yok. İnsan hareketinde havayolunun yeri tartışılmaz. Giderek artan talep, modernleşen hava araçları, havacılık sektöründe faaliyet gösteren şirketlerinde daha profesyonelleşmesi yeni açılımları da beraberinde getiriyor. Geçen on yıla damgasını vuran havayolu ittifakları (alliance), bugün son sürat devam ediyor. Hatta tüm şirketleri kapsayacak düzeye geldi. Öyle ki, 5 milyon nüfuslu bir ülkenin havayolu dahi bir ittifaktan teklif alıp onun çatısı altına girebiliyor ya da girmek zorunda kalıyor. Bir süre sonra ülkelerini milli taşıyıcıları değil ittifak grupları gündemde olacak. Özetle THY'nin komşu ülkeleri Türkiye bağlama stratejisi güzel. Ancak, hizmette sınır olmaz. Sefer sayılarının artırılması, yolcu şikayetine fırsat vermeyecek saatlere uçuş konması, transit merkeze getirilen yolculara bir ya da 2 gece konaklamayla İstanbul'un gösterilmesi gibi projelerin de düşünülmesi gerekir.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 THY'de 2010 hesabı   / 03-10-2004
 'Nazarlarınıza Rahmet'   / 26-09-2004
 İzmir, Ankara, Antalya'dan direkt Avrupa   / 19-09-2004
 Her uçuş ayrı bir hikaye   / 12-09-2004
 Havayolu medyası   / 05-09-2004
 Şeyh uçmaz   / 29-08-2004
 Co-pilotluğumdan hayır yok   / 22-08-2004
 Hostesler ayrı yatabilir mi?   / 15-08-2004
 THY Vakfı'nın paraları ne oldu?   / 08-08-2004
 THY'nin kabini değişiyor   / 01-08-2004
    Aktüel Pazar Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
MEHMET ALTAN
Kars - Mardin hattı
Masamın üzerinde ince bezden...
ÖNCEL ÖZİÇER
Asabiyim doğuştan, nem kaparım bir bakıştan!
Böyle bir...
KAZIM KANAT
Ölümün kıyısında balık avı!
Denizin tam ortasında...
GÜNTAY ŞİMŞEK
THY arayışta
Özel havayolları, Türk Hava Yolları'nın...
FİKRET AYDEMİR
Yaz Bitti, Güz Oldu
AB'nin Türkiye'ye yaktığı "yeşil...
STELYO BERBERAKİS
Eskilerden Gelen Biri
Geçen hafta biri Ankara'dan biri...
YASEMİN TAŞKIN
İletişim Stratejimiz Hazır Mı?
Herkes Türkiye'yi...
TURGAY NOYAN
Mazeretim var denizdeydim
İki haftadır köşe yazılarımı...
Az yiyerek ömrünüzü uzatmak elinizde
Az yiyerek ömrünüzü uzatmak elinizde
Boy ve kilo oranına göre bulunan vücut kitle indeksinizin 24'ü...
Göğüs kanseri ilacı prostata umut oldu
Göğüs kanseri ilacı prostata umut oldu
Bilimadamları, göğüs kanserinde kullanılan bir ilacın, prostat...
Türkiye'de benden daha iyi sitcom çekebilen yok
Bir döneme damgasını vuran "Olacak O Kadar" ve "Bir Demet Tiyatro"nun...
Erotik filmlerden zevk aldım
Türk sinemasına damgasını vuran yönetmenlerden Aram Gülyüz,...
Bir ağaca bile oyuncu olmayı öğretebilirim
Kusturica, Balkanlardaki yaşamı dünyanın gerçek anlamda bilmediğini düşünüyor.
Bir sihir bir ödül
İstanbul Magic Club üyesi illüzyonistler 2004 Balkan Sihirbazlar...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.