kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
  » Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Atina 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Pilotlarımız 'kelle koltukta mı' uçuyor?
1999'daki facianın sırrı ortaya çıktı
'Raporlu pilota uçacaksın denmez'
Kazaların yüzde 80'i insan hatası
Uykusuzluğa Dikkat

Pilotlarımız 'kelle koltukta mı' uçuyor?

Sivil Havacılık Sendikası, "Türk pilotlar, Avrupalılar'ın yarısı kadar dinleniyor. Biyolojik saatleri bozuluyor. Yorgunluk kazaya davetiye çıkarıyor" diyor. Avrupalı pilotların aylık uçuş saatleri süreleri şöyle: Alitalia: 75 İberai: 80 Lufthansa: 75 Türkiye: 110. Avrupalı pilotlar ayda 10 gün dinlenirken bizde süre 6 gün..

Demiryollarından sonra havayolları da 'Allah'a emanet.' Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün (SHGM) Mart ayında düzenlediği 'Uçucu Ekip Uçuş Görev ve Dinlenme Süreleri ile Uygulama Esasları Talimatı (SHT 6A-50)' , standartlara uygun değil. Biyolojik saat dikkate alınmadan hazırlanan talimat, pilotlarda yorgunluğa neden olurken, güvenliği de tehdit ediyor. Dünyanın önde gelen havayollarından Alitalia'da bir pilotun aylık uçuş süresi 75 saat boş gün sayısı 10, İberia'da aylık uçuş süresi 80 saat boş gün sayısı 10, Lufthansa'da aylık uçuş süresi 75 saat boş gün sayısı 10 olmasına karşın yeni talimatnameye göre THY ve diğer özel havayollarında aylık uçuş süresi 110 saat boş gün sayısı ise 6.

SHGM UÇUŞ EMNİYETİNİN ALTI
SHGM'nin uluslararası kuralları hiçe sayarak SHT 6A-50'yi Mart ayında revizyondan geçirdiğini belirten Hava-İş Türkiye Sivil Havacılık Sendikası Genel Sekreteri Mustafa Yağcı, "Bu talimatta Türkiye'deki uçuş ekiplerinin aylık, yıllık, haftalık uçuş saatleri, nasıl görevlendirileceği, nasıl dinlendirileceği belirtiliyor. Ancak dünyanın her yerindekiHava İş Genel Sekreteri Mustafa Yağcı havayolu şirketleri bu kriterleri, yıllardır uluslararası sivil havacılık otoritelerinin ve bilim kuruluşlarının yaptığı birtakım bilimsel tespitleri gözönünde bulundurarak hesaplarken, SHGM bilimsel verilerin hiçbirini dikkate almamıştır. Uçuş saatlerinin hesaplanmasında en önemli kriter gün tanımıdır. Gün tanımı, Avrupa'da takvim günü baz alınarak hesaplanır. Yani 00.00'dan başlayarak 23.59'a kadar olan zaman dilimidir. Ama SHGM, günü herhangi bir 24 saat olarak tanımlamıştır. Bu anlamda SHGM uçuş emniyetinin altına bomba koymuştur" diyor.

BİYOLOJİK SAAT BOZULURSA
Yağcı, pilot ve kabin ekiplerinin aylık uçuş programları çerçevesinde uçtuklarını belirterek, şunları söylüyor: "Ancak insanın bir biyolojik saati vardır. Ve vücut buna göre tepkiler verir ve çalışır. Gün tanımını insanın biyolojik saatine göre yapmaz, SHGM'nin talimatnamede belirttiği gibi günü, kafanıza göre belli bir saati alıp, 24 saati ayarlarsanız, insanların biyolojik saatini, vücut ritmini bozarsınız ve yorgunluğa neden olursunuz." SHGM'nin rekabet kaygısıyla uluslararası bütün bilimsel verileri alt üst eden bir düzenleme yaptığını belirten Sivil HavacılıkSendikası Genel Sekreteri Yağcı, şöyle devam ediyor: "Bu düzenlemenin uluslararası kurallara aykırı olduğuna ve kaldırılması gerektiğine dair yürütmenin durdurulması istemiyle Ankara Bölge İdare Mahkemesi'ne başvurduk. Mahkeme görevsizlik kararı vererek, davayı Danıştay'a sevk etti. Hala bir cevap verilmedi. Bu arada bir kaza olursa. 'Ne yapalım bizdeki hukuk süreci de böyle' diyecekler. Ayrıca Ulaştırma Bakanlığı'nı bağlı bulunduğu Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi Birliği'ne üst kuruluşumuz Avrupa Taşımacılık Federasyonu Sendikası vasıtasıyla şikayet ettik."

Biyolojik saatimizin işleyişi

24:00 Gece yarısı
02:00
En derin gece uykusu
04:30 Vücut sıcaklığı en düşük seviyeye ulaşıyor
06:45 Kan basıncında yükseliş başlıyor
07:30 Vücut saatini ayarlayan hormon
10:00 Dikkat en yüksek seviyeye ulaşıyor
12:00 Gün ortası
14:30 Koordinasyon yeteneği en yüksek seviyeye ulaşıyor
17:00
Kas gücü en yüksek seviyeye ulaşıyor
18:30 Kan basıncı en yüksek seviyeye ulaşıyor
19:00 Vücut sıcaklığı en yüksek seviyeye ulaşıyor
21:00 Melatonin salgısı başlıyor

Pınar ŞENGÜL- HABER MERKEZİ

DİĞER GÜNDEM HABERLERİ
 Karaman'a soruşturma
 THY'den yolcuya eziyet
 100 yaşına kadar yaşamanın 100 yolu
 Hakan'ın vasiyeti: Ölürsem dağda bırakın
 Topbaş: İstimlak çalışması başladı
 Süre doldu, tercüman yok
 Mail kardeşlerinden iyi dilek mesajları
 Yağmur dönüyor
 Gece karanlığında ev gezip erzak veriyorlar
REFİK DURBAŞ
Ömür biter yol bitmez
Marmara denizinin kuzey sahili...
ERGUN BABAHAN
SABAH'ın tavrı
SABAH Gazetesi olarak kamuoyuna ilan...
MEHMET ALTAN
Türkiye saydamlaşıyor...
Son zamanlardaki olayları...
'Mavi altının' anahtarı Türkiye'de
Fransa'da düzenlenen sempozyuma katılan yabancı uzmanlar, Türkiye'nin...
Metroseksüel Avrupa Maço ABD'ye karşı
Analist Paraf Khanna'ya göre askeri yollarla çözüm arayan Amerika,...
Elvan tarihe koşacak
Elvan tarihe koşacak
Atina'da 5 bin metre finali bu gece 22:00'de koşuluyor. Dünya...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.