kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Muharrem Sarikaya @ SABAH
 

Denizle barışmak

SABAH-Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Kupası için bir milim dahi nemi olmayan Çeşme'deyiz... Törenin yapıldığı alan tıklım tıklım dolu.
Yarışa 50 tekne ile 500'e yakın denizci katılmış.
Aralarında Deniz Harp Okulu öğrencileri de var.
Ortama, tam bir amatör ruh hakim. Herkes birbirini tebrik ediyor, kupalarını havaya kaldırıyorlar.
İstanbul'dan Çeşme'ye kadar olan güzergahta yaşadıklarını esprili bir şekilde aktarıp kahkahalar atıyorlar.
Aralarında bayan denizciler de var... "Etrafı denizlerle çevrili Türkiye'de, insanımız denize küs" söylemi Çeşme'deki kupa töreninde tekzip ediliyor.
Zaten son yıllarda Yatçı Lisansı ve Amatör Denizci Yeterlilik Belgesi alanların sayısındaki artış da bunu kanıtlıyor.
Sadece Ankara'da son yıllarda Amatör Denizci Yeterlilik Belgesi alanların sayısı 6 bin civarında.
Bozkırdan bu kadar çok kaptan çıkarken, kıyı şeridinde, özellikle de İstanbul, İzmir ve Antalya'da ehliyet alanların sayısında büyük patlama yaşanıyor.
Bunlar, bir asra yakın aradan sonra Türk insanının denize yüzünü tekrar döndüğünü gösteriyor.
Kıyı şeridinde yaşayıp da yüzme bilmeyen, "derya içinde olup da deryayı bilmeyen balık misali" olan insanımız denize sonunda hiç değilse ayağını sokma cesaretini göstermeye başlamış.

Yeni kurallar

Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığı'nın son dönemdeki çalışmaları da buna katkı yapmış.
Denizciler arasında özellikle Deniz Ulaştırma Genel Müdürlüğü'nün son yıllarda gösterdiği gayretten övgüyle söz ediliyor.
Yeni uygulamaya konduğu için tartışmalar sürüyor olsa da deniz taşımacılığının kuralları ilk kez disiplin altına alınmış.
Yönetmelikle, deniz araçlarında yıllardır yaşanan ticari ve amatör kavramı yerli yerine oturtulmuş.
Geçmişte konan birçok sınırlama da kaldırılmış.
Örneğin, geçmişte 18 grostona kadar tekne kullanma izni verilirken, yeni getirilen düzenlemede bu 150 grostona (üç otobüs boyu) çıkarılmış.
Yani, 30 metreden uzun teknelerin de kullanımına olanak sağlanmış.

14 yaşında kaptanlık

Gençlerin tekne kullanımını özendirici düzenlemeler de getirilmiş.
Her ne kadar eleştiri konusu yapılmış olsa da 14 yaşındaki gençlerin de sınava girmek ve dümende iken yanında bir büyük kişinin bulunması koşuluyla amatör denizci belgesi almasına olanak tanınmış.
Son yıllarda sürat motorlarının birçok kişinin denizde ölümüne neden olduğu anımsandığında, 14 yaşındaki bir gencin dümende bulunması eleştiri konusu yapılabilir.
Karayollarında 18 yaşına girmeyen kişilere ehliyet verilmezken, daha tehlikeli olan denizde bu yaştaki bir kişinin belge almasına tepki konulabilir.
Ancak, tutkunun bu yaşlarda başladığı anımsanırsa, aslında gençlere de denizi sevdirmek açısından önemi de unutulmamalıdır.
Ayrıca, yeni getirilen düzenlemeyle vergi kaçakçılığının da önüne geçilmiş.
Bir şirket üzerinden tekne alıp, daha sonra bunu ticari amaçlı kullanmanın önü kesilmiş.
Eğer bir kişi şirketinin üzerinden tekne aldıysa, kiralama yapmadan kendisinin kullanımına olanak sağlanıyor.
Ancak bunu ticari amaçlı kullanmak istiyorsa, vergisini de vermesi gerekiyor.
Sadece denizcilikte değil, kaliteli tekne yapımında da Türkiye büyük bir aşama kaydediyor.
Bir zamanlar, İngiltere, Fransa, ABD veya İtalya'dan tekne ısmarlanırken, son yıllarda tersine dönüş gerçekleşiyor, Türkiye'deki irili ufaklı tersanelere sipariş verilen tekne sayısında geometrik artış yaşanıyor.
Koylar, mavi yolculuk yapan teknelerle dolu.
Bu, herkes birbirini denetlediği için kullanılan deniz ve koyların korunmasını da beraberinde getiriyor.
Önüne gelen herkes istediği yere sintine basıp gidemiyor, koyda yaktığı ateşle veya kendisine yer açmak amacıyla hektarlarca ormanın yok olmasının da önüne geçiliyor.
SABAH-Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Kupası'nda gemi adamlarına kupalarını verirken, Türk insanının denizle barışına da tanıklık ediyoruz.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 AB'ye petrol baskısı   / 08-08-2004
 Mutfakta biri mi var?   / 06-08-2004
 Kadrolaşma virajındaki kaza   / 04-08-2004
 Kuruşun hesabını yapanlar   / 30-07-2004
 Denizle barışmak   / 28-07-2004
 Demokratik aile örgütü   / 27-07-2004
 "Demiryolu komünist işi..."   / 25-07-2004
  ÖSS sonucu ve tren kazası   / 23-07-2004
 Başkanlık makamının kaderi   / 21-07-2004
 AB'nin orantılı kuvvet kullanımı   / 20-07-2004
MANSUR FORUTAN
Kimse mecbur kalmadan gönüllü olmaz ki
Muhteşem bir...
SAVAŞ AY
Bu ülkede insan hayatı mı? Peeeh!..
Geçtiğimiz gün bu...
HINCAL ULUÇ
Vergi kaçırma cenneti ülkem..
"Bravo" diye yazmıştım..
EMRE AKÖZ
Tembellik zor bir iştir!
Haber eğlenceli: 2 bin...
ERGUN BABAHAN
Milli Eğitim'e yeni düzen
8 yaşında bir kızım var. Bu...
İran'ı özgürleştirme harekatı sinyalleri
ABD Ulusal Güvenlik Danışmanı Rice, İran'ın nükleer amaçlarıyla...
Kim bu El Kaideci Türkler?
ABD'deki turuncu alarm sonrası başlayan operasyonlar zincirinde dün...
Sahtekarlık yok
Sahtekarlık yok
Uluslararası Atletizm Federasyonu'nun açtığı soruşturmada iddiaları...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.