Şehirlerarası otobüsün bagajındaki valizinize turşu suyu ya da zeytinyağı bulaşırsa sanmayın ki tazminat hakkınız var! Size yapacakları en büyük jest, kuru temizleme masrafını ödemek.
Tatil dönüşü, gardrobunuzun en nadide parçalarının yer aldığı valiziniz, otobüsün bagajından salça, zeytinyağı ya da turşu suyu gibi yöresel lezzetlerle tatlandırılmış olarak çıkabilir, hiç şaşırmayın... Böyle bir durumda ne yapacaksınız? Okurumuz Ahmet Yavuz, tamamı turşu suyuna bulanmış valizini tepeden tırnağa yıkamaktan başka bir şey yapamadı. Kamil Koç Turizm'in 1 Ağustos Pazar günü İzmir-İstanbul otobüsüne binen Yavuz, İstanbul'a indiğinde valizinin turşuyla ıslandığını gördü. Otobüs şirketine, "Bunu nasıl tazmin edeceksiniz?" diye soran Yavuz'a, "Yıkarsınız, temizlenir" karşılığı verildi. Konuyla ilgili olarak Kamil Koç Halkla İlişkiler Müdürü Armağan Çetin ile görüştük. Çetin, daha çok valizden bir eşya çalınması ya da valizin kaybolması gibi durumlarda gidilen uygulamayı anlattı. Çetin, sözkonusu durumla ilgili olarak yönetim kurulu kararının beklenmesi gerektiğini belirterek şu bilgileri verdi: "Eğer valizde değerli bir şey varsa yolcu binmeden önce içini açtırıp ihtirazi kayıt tutturabilir. Bu durumda valizde eksik çıkması ya da hasar gibi bir olayda tazminat eksiksiz ödenir." Peki aksi durumda? Yani ihtirazi kayıt tutulmamışsa? İşte o zaman çalınma, kaybolma ve hasara karşı bagaj sigortası devreye giriyor. Ama şirket valizin içinde ne olduğunu bilmediği için iş yönetim kurulunun alacağı karara kalıyor. Şirket içi prosedürde, otobüs şoföründen, görevli personelden yazılı görüş alınıyor, yolcunun haklı olduğu kanıtlanırsa ödeme yapılıyor. Konuyla ilgili olarak Varan Turizm'den de görüş aldık. Varan Halkla İlişkiler Müdürü İlke Söyler, önceden içindekilerin kaydı tutulmamışsa, valizler bilet bedeli kadar sigortalandığını söyledi. Biletlerin arkasında bu durumun belirtildiğini anlatan İlke Söyler, "Tabii bizim takdir yetkimizi kullandığımız durumlar da var. Bir yolcumuz valizinden 3 milyar liralık saatinin çalındığını iddia etti. Karşılıklı görüşmeyle 1 milyar lira ödedik" diyor.
BAGAJLAR RESTORAN GİBİ Yolcunun mağduriyeti sadece valizin kaybolması durumunu içermiyor. Türkiye'de sık yaşanan sorunlardan biri de valizinizin yolculuk esnasında turşu suyu, zeytinyağı, salça, peynir suyu ile berbat olması. Bu durumda da otobüs şirketi sorumluluk kabul etmiyor. Çünkü aslında bir çok şirket bu tür gıda maddelerinin yolcu beraberinde taşınmasını yasaklamış. Ama bagajlar XRay'den geçip aranmadığı için çoğunlukla kaçak olarak taşınıyor. İlke Söyler, özellikle Gaziantep, Adana, Mersin seferlerinde bagajların restoran gibi doldurulduğunu anlatıyor. Söyler, "Özellikle öğrencilerin tatil dönüşlerinde salça, bakliyat, peynir gibi akla gelmeyecek pek çok şey valizle İstanbul'a, Ankara'ya taşınıyor. Yolcunun valizini, kolisini açamıyoruz. Ancak örnek olayda olduğu gibi tatsızlıklar yaşandığında, en fazla kuru temizleme ücretini ödeyebiliriz" dedi. İlke Söyler, geçmişte hava yolu şirketlerinde de çalışmış. Orada kuralların daha net olduğunu belirterek, karoyuluyla seyahat eden yolculara şunu öneriyor: Siz siz olun, değerli hiçbir şeyinizi bagaja vermeyin.