kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Euro 2004
  » Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Çeyiz'in en eski adresi: MAHMUTPAŞA
Çeyiz'in en eski adresi: MAHMUTPAŞA
Fiyatları abartıyorlar

Çeyiz'in en eski adresi: MAHMUTPAŞA

İstanbul'un en eski semtlerinden biri olan Mahmutpaşa, tarihi hanları ve insan kaynayan yokuşlarıyla modern mağaza ve alışveriş merkezlerine karşın hâlâ dimdik ayakta duruyor Evlilik hazırlığı yapanların uğrak yeri olan Mahmutpaşa; gelinlikten, ev tekstiline, iç çamaşırından kıyafete kadar birçok ürün çeşidini bulunduran mağazalara ev sahipliği yapıyor.

Adını Fatih Sultan Mehmet'in sadrazamından alan Mahmutpaşa, 19. yüzyılda ticari özelliği iyice belirginleşerek, İstanbul'un en canlı alışveriş merkezlerinden biri oldu. Kapalıçarşı ve Mısır Çarşısı gibi iki önemli alışveriş biriminin arasında yer almasıyla önemini daha da artıran Mahmutpaşa, şimdilerde evlilik hazırlığı yapanların gözdesi. Yeni evlenecek çiftlerin, genel ihtiyaçları için alışveriş yaptığı en eski adrestir Mahmutpaşa. Yüzyıllardır süre gelen bir gelenekle, toplu olarak çıkılan alışverişlerde hem gelin hem de damat adayına hediyeler alınır, yeni evler süslenir, ihtiyaçlar giderilir. Fiyatların uygun olması da müşteri hareketini sıklaştırır Mahmutaşa'da. Semtin tarihi dokusuna zarar verilmeden açılan dükkanların esnafları ve müşterileri Mahmutpaşa'yı, İstanbul ve Anadolu'nun gelenekleri ve kültürüyle harmanlamaya devam ediyor.

KALABALIK GELİYORLAR
Yaklaşık 20 senedir Mahmutpaşa'da Kısmet Çeyiz Mağazası'nı işleten Bilal Erol, yılların verdiği deneyimle semte gelen müşterileri hemen ayırt edebildiğini söylüyor ve onları ikiye ayırıyor: "Genelde mağazaya sadece çift olarak gelmişlerse, pek alışveriş etmiyorlar. Çünkü onlar sadece beğenip, fiyat almaya geliyorlar. Bir de bizim 'düğüncü grubu' dediğimiz bir topluluk var. Bunlar gelin ve damadın yakınları olmak üzere, yaklaşık 9-10 kişi olarak çıkarlar alışverişe. Genelde alışverişi de onlar yapar. Zaten Mahmutpaşa'yı kalabalık gösteren de onlardır."

ÇEYİZİN KLASİKLERİ VAR
Mağazasında genelde toptan olmak üzere, ev tekstili ürünleri satan Bilal Erol, sektörün sürekli bir arayış içinde olduğunu, ancak bazı ürünlerin de klasikleştiğini anlatıyor. Erol, "Bizim sektör sürekli bir arayış içinde. Mesela bir kumaş çıkıyor, 3 - 4 sene gidiyor, sonra bir diğeri moda oluyor. Ama gene de; çeyiz genelde klasiktir. Mesela; beyaz iş Şanlıurfa'da da aynıdır, İstanbul'da da. Kasnak ve fisto işlerinin neredeyse bir asırlık geçmişi var ama hep kalıcı oldu ve değerinden de bir şey kaybetmedi" diyor. Bilal Erol bir genç kızın çeyizinde ev tekstili açısından olması gerekenleri şöyle sıralıyor: "Mutfak takımı, yatak örtüsü ve pike takımı, havlu takımı, banyo takımı olması gereken ana eşyalar. Salon takımı dediğimiz örtülerden oluşan ürünler ise, talebe göre veriliyor.

HİNT İŞİ ÖRTÜLER MODA
Türkiye'nin 81 iline toptan satış yaptığını söyleyen Bilal Erol, çeyizin olmazsa olmazlarının dışında, kırsal kesimlere daha geleneksel ürünler sattığını söylüyor ve şöyle devam ediyor: "Beyaz iş dediğimiz masa ve yatak örtüleri çeyizin klasikleri arasındadır ve bunları her ile gönderiyoruz. Ancak mesela perdeli yatak örtüsü gibi daha geleneksel ürünleri, daha çok kırsal kesimlere satıyoruz. Bu sene, yurtdışından gelen Yunan işi ve Hint işi örtülerden çok satıyoruz. Bir de bizim 'kırk yama' dediğimiz patchwork örtüler de çok revaçta, yani çizgiler daha modernleşti."

ESKİDEN ACELE EDİLMEZDİ
Sanayideki hızlı değişim ve ilerleme sayıca çok çeşitli ürünleri ve birbirinden farklı markayı piyasaya sunduğu için çeyizcilerin ürünleri de hızla çeşitlenmiş ve çoğalmış. Aynı ürünün birbirinden farklı markasıyla her türlü alıcıya hitap edebildiğini söyleyen 15 yıllık çeyizci Tülay Karataş şöyle diyor: "Eskiden sadece güpürden saten gecelikler vardı ve hepsi beyazdı. Şimdi her renk, her çeşit bulundurmak zorundayız. Genelde bir ya da iki markanın ürünlerini sattığımız için aslında alıcı için kolay oluyordu. Alıcıya ucuza geliyordu ama parça parça alıyordu. Çeyiz yavaş yavaş hazırlanıyordu. Şimdi çoğu eşyayı alıp, öyle gidiyorlar."

ÇOĞU EŞYA TARİHE KARIŞTI
Gelenekselliğin modernizm ile yarıştığı günümüzde, adetler de değişime uğruyor. Çeyizlik ürünler şekil değiştiriyor ya da yerini daha yeni modellere bırakıyor. Bazen de 'adettendir' diyerek bulunduruluyor ancak hiç kullanılmadan sandık ya da dolap bekliyor. Toker Çeyiz'in yetkilisi Tülay Karataş, bu konuyla ilgili şunları söylüyor: "Artık ya alım gücü düştü diye ya da gerek duyulmadığı için eskiden beri alınan bazı eşyalar satılmıyor. Mesela roptöşambr devri artık kapandı. Kız tarafı nişan çeyizi olarak erkeğe hep onlardan alırdı. Ama artık alt üst pijamalar ya da şortlu takımlar tercih ediliyor. Ayna tarak seti de artık unutulanlar listesinde. Çoğu genç kız gereksiz görüyor, 'nasıl olsa kullanmayacağım" diyor ve almıyor. Ben olsam, ben de almam, ne yapacağım ki? Zaten onun yerine kullanabileceğim bir sürü eşyam var. Ancak müşterilerin bir kısmı da adet yerini bulsun diye alıyor, umarım kullanıyorlardır."

REKABET UCUZLATIYOR
Mahmutpaşa, genelde birçok markanın ve ürünün taklitlerinin satıldığı ve dolayısıyla fiyatları da piyasaya göre çok ucuz olan bir semt olarak bilinir. Envai çeşit mağazası ile orta direğin göz bebeği konumunda olan Mahmutpaşa'da ürünlerin fiyatları kalitesi, markası ve diğer özelliklerine göre değişiyor. Tuba Çeyiz'in sahiplerinden 23 yaşındaki Tuba Şahin, Mahmutpaşa'ya ulaşım güçlüğü sebebiyle, diğer merkezlerle rekabet etmek zorunda oldukları için Mahmutpaşa'nın fiyatlarının daha ucuz olduğunu söylüyor.

AİLELER KARIŞIYOR
Tuba Şahin aileler ile birlikte yapılan çeyiz alışverişinin iç yüzüyle ilgili olarak sözlerini şöyle sürdürüyor: "İç çamaşırı satarken de ayrı bir sorun yaşıyoruz. Üst katımızda iç giyim ürünleri var. Genelde damadı yukarı almayız, sadece gelin ve yakınlarını yukarı çıkıyoruz. Çoğu zaman gelinler, kayınvalidelerinin yanında sutyen, külot almaya utanıyorlar. Biz açık çamaşırlar da satıyoruz. Kayınvalide ya da kayınpederin yanında kızarıp bozaran genç kızlar, hiçbir şey almadan çıkıyorlar. Zaten büyükler de çok karışıyor."

KIZ EVERMEK ZOR ZENAAT
Fatma Kızılırmak'a da, bir çeyizci dükkanında eylül ayında evlenecek kızı için alışveriş yaparken rastlıyoruz. 19 yaşındaki kızı Burcu'ya, Maraş usulü bir sandık aldığını ve artık yavaş yavaş içini doldurmaya başladığını söylüyor. Kızılırmak, "Şimdiye kadar toplam masrafımız 6 milyarı buldu" diyor ve fiyatların pahalılığından yakınıyor.

Evrim SABAK

DİĞER GÜNAYDIN HABERLERİ
 Cennet gibi bahçe her gün zarar ediyor
 Tepeli pelikanların nüfusu her yıl giderek artıyor
 'Kültürel farklılıklar' tuvallere taşınacak
 İstanbul ve Paris sergide buluşuyor
 Edirne'nin mimari mirası Saray'da
 Formula 1 ve yarış manyağıyım
 Eş dayağını en çok yiyen erkek Aydın'dan çıkıyor
 Tarkan dünya starı olamaz
 Başkentte gemi maketleri sergisi
 Hislerin 5 hükümdarı
 4 haftada kurtulun
 Ara danteller
 Milano'da moda rüzgarı
 Shrek 2'nin galasında aşk
 Türkiye'nin en yaşlı ili: KASTAMONU
HAKAN & UTKU
Rüyalarda buluşuruz
RÜYA: Rüyamda aslan olmuşum,...
REFİK DURBAŞ
Yaz kampları
Üniversiteler Sosyal İletişim ve Aktivite...
AYŞE TÜTER
Sebzeli topkek
Kepek unu, un ve kabartma tozunu bir kaba...
Havuzlar her gün temizlenmeli
Havuzlar her gün temizlenmeli
BURSA Sağlık Müdürlüğü Gıda ve Çevre Kontrol Şube Müdürü Yusuf...
Bilgisayar kullanırken dikkat!
Bilgisayar kullanırken dikkat!
BÜROLARDA olumsuz çalışma ortamı sonucu kas ve eklemler...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.