Erken büyüyen çocuklar, Çin'den daha büyük tehdit!
Dünyanın en büyük oyuncak üreticilerinden Hasbro'nun Güney Avrupa Sorumlusu Eric Rossi, "Çin tehdidi önemli. Ama bizi asıl düşündüren, çocukların erken olgunlaşıp oyuncakları terketmesi" diyor.
Dünya oyuncak devleri, ucuz Uzakdoğu mallarının yarattığı tehdidi, belki de tüm sektörlerden daha fazla hissediyor. Ancak oyuncak sektörü için görünmeyen bir başka tehdit daha var ki, onunla başetmek belki de çok daha zor: Erken büyüyen çocuklar... Dünyanın en büyük oyun ve oyuncak üreticilerinden Hasbro'nun Güney Avrupa Bölge Müdürü Eric Rossi, "Uzakdoğu sorun evet, ama katma değeri yüksek ürünlerle bu sorunla başa çıkabiliriz. Ama bir başta tehdit daha var, çocuklar artık oyuncakları çok erken terkediyor. 7 yaşından sonra farklı ihtiyaçlar doğuyor" diyor. Geçtiğimiz hafta Türkiye'ye gelen Eric Rossi, Fransa, İtalya, İspanya, Portekiz, Belçika, Yunanistan ve Türkiye pazarından sorumlu. Sorumlu olduğu pazarların satış hacmi 500 milyon dolar. 1999 yılında Türk oyuncak şirketi İntertoy'u satın alarak Türkiye'de Hasbro İntertoy adıyla faaliyet gösteren şirketin cirosu 12.5 milyon dolar. Eric Rossi, iş hayatına atıldığı 1991 yılının başından beri hep oyuncak şirketlerinde çalışmış. Çocuğu, oyuncakları, sektörü bu yüzden iyi biliyor...
Çocuklar Daha Küresel * Geniş bir coğrafyayı yönetiyorsunuz. Ürün sevkiyatında ülkelere göre değişiklikler var mı? Yani İspanya ile Türkiye'ye farklı oyuncaklar mı gidiyor? Hayır, bütün dünyaya aynı oyuncağı satıyoruz. Oyuncakta trendler bütün dünyada benzerlik gösteriyor. Zaten bizim hedef kitlemiz belli, o kitledeki çocuklar da Fransa'da, İspanya'da ya da Belçika'dakinden farklılık göstermiyor.
* Siyasi ya da ekonomik konjonktür, oyuncak talebine nasıl yansıyor? Şöyle bir örnek vereyim. Biz hiç silah ve savaş oyuncağı üretmeyiz. Ama geçtiğimiz yıl G.I Joe adlı bir kahramanımız vardı. Bu kahraman özgürlük ve adalet mücadelesini simgeliyor ve dünyayı ele geçirmek isteyen Cobra takımının planlarını bozmaya çalışıyordu. Tam da Irak Savaşı döneminde tanklar ve giysileri yüzünden Avrupa'da tepki gördü. Biz de üretimini durdurduk.
* Peki ya Uzakdoğu tehdidi? Çin büyük tehdit. Ancak diğer bir tehdit de çocukların erken yaşta oyuncaklarla vedalaşması. 7 yaşından itibaren çocuğun farklı ihtiyaçları doğuyor. Onlar için şimdi Video Now dediğimiz yeni ürünler çıkardık. Bunlar taşınabilir DVD, VCD, Game Boy gibi düşünülebilir. Teknolojisi çok gelişmiş değil ama çocuk yanında her yere götürebiliyor. Türkiye'ye gelmedi ama ABD ve Avrupa'da çok yaygın.
Amerikalı, İyi Müşteri * En çok hangi ülkenin çocukları tüketiyor? ABD'de çocuk başına oyuncak tüketimi 350 dolar, Avrupa'da 100 dolar, Türkiye'de ise 13 dolar. Dünya ciromuz 3.2 milyar dolar. Tüketim miktarları farklı ama dünyada en hızlı küreselleşen kesim çocuklar. Hepsi aynı oyuncağı seviyor.
* Bazı oyuncakların modası hiç geçmiyor. Action Man, yıllardır yaşıyor. Bunu nasıl sağlıyorsunuz? Action Man bizim lider markamız. 1965 yılında doğdu. Her yıl modelleri yenileniyor ve tahtını kimseye bırakmıyor. Action Man ile büyüyen bir nesil şu anda baba oldu. Ve anne-babalarda kendi oynadıkları oyuncaklarla çocuklarını da oynatmak gibi bir refleks vardır. İşte böyle oyuncaklar için bir kuşak sonra relansman yapıyoruz.