kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Euro 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Emre Akoz @ SABAH
Fax:
0212 354 36 19
 
Reytingleri Medyum Memiş ölçsün
Beş faule bir penaltı

Reytingleri Medyum Memiş ölçsün

Lafı uzatmadan konuya gireyim... Deniyor ki: "1951 denek kullanılarak koskoca ülkenin TV reytingleri saptanamaz."
Dün bu meseleyi 'rakam' açısından ele aldık. Yani önemli olanın denek sayısı değil, bu deneklerin halkın farklı kesimlerini temsil edip etmemesi olduğunu söyledik. Sen ister 5 bin kişi kullan, ister 1951, ister 1500... Önemli olan sonucun geçerli olup olmaması.

***

Gelin olayı başka bir açıdan ele alalım.
Diyelim ki reytingleri Medyum Memiş ölçüyor... Yani ne yapıyor? Cinlerle ilişkiye girip dün akşam hangi programın daha çok seyredildiğini saptıyor.
Böyle bir durum olduğunda önce kim ayağa kalkar? Kim anında itiraz eder?
"Tabii ki üniversite hocaları" dediğinizi duyar gibiyim. Akademisyenlerin, "Bu ne rezalet? Reyting saptamak, sosyoloji ile istatistiği buluşturmaktır. Gaipten haber alarak reytingler belirlenemez" diyeceğini düşünüyorsunuz. Değil mi?
Hayır! Yanılıyorsunuz.
Eğer reytingleri Medyum Memiş belirlerse ilk ayaklanacak olan reklam veren şirketlerdir.
Çünkü bu adamlar reytinglere bakarak reklam bütçelerini ayarlıyor. Her yıl trilyonlar harcıyorlar.
Siz Coca Cola'nın, Unilever'in, Ülker'in, Renault'nun yöneticilerini aptal mı sanıyorsunuz? Hiç cine periye teslim ederler mi onca parayı? Bunlar reytingleri değil günü gününe, saati saatine takip ediyorlar.
Bir soru daha: Reyting ölçümleri doğru olmasa... Yani hatalı ölçülse... Ne olur? Cevap basit: Satışlar düşer!
Satışlar düşünce de cinayet soruşturmasını andıran bir araştırma başlar. Önce medya planlama, pazarlama, promosyon, dağıtım müdürleri sorgulanır. Bakarlar ki sorun orada değil... Ardından sıra reytingleri ölçen kuruluşa gelir.
"Arkadaş..." derler, "senin ölçümlerin bir işe yaramıyor. Biz trilyonları sokağa atıyoruz. Ya şunu doğru dürüst ölçersin... Ya da biz başkasıyla çalışırız." Derler mi? Derler!
Hem de öyle bir derler ki... Bu ültimatomun muhatabı olan 'reyting ölçücü' yerin dibine geçer.
Demek ki neymiş: Sonuçlarını beğenmeseniz de... TV reytingleri üç aşağı beş yukarı gerçeği yansıtıyor...
RTÜK Başkanı Fatih Karaca işin bu yönünü bir daha düşünsün.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Niyetinizi anlıyorum!   / 22-06-2004
 Kökenimiz nerede?   / 21-06-2004
 Bütün kadınlar çikolatayı sever mi?   / 19-06-2004
 Bırakın çocuk ne yerse yesin!   / 18-06-2004
 Tom Miks'in tabancası   / 17-06-2004
 Ahmet Piriştina için   / 16-06-2004
 Dünyada inanmam!   / 15-06-2004
 Siz ne hissettiniz?   / 14-06-2004
 Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk'e açık mektup   / 13-06-2004
 Zanalar yeni dünyaya uyum sağlayacak mı?   / 12-06-2004
MEHMET TEZKAN
Eza çekmektense cezaevine razılar
Turizmden bu yıl...
EMRE AKÖZ
Reytingleri Medyum Memiş ölçsün
Lafı uzatmadan konuya...
UMUR TALU
Vicdan dostlarıma şahsi mektup
"Neden eksildik böyle,...
Clintonmania dün resmen başladı
Eski ABD Başkanı Bill Clinton'un yazdığı ve piyasaya çıkmadan çok...
Avrupa, Avrupa duy sesimizi işte bu Türkler'in ayak sesleri
Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi (AKPM), Türkiye'yi...
Vikink kardeşliği:2-2
Vikink kardeşliği:2-2
Maç öncesindeki "2-2 bitecek" iddiaları gerçek oldu. Danimarka'nın...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.