YÖK Yasasına Veto
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, YÖK Yasası'nın 1, 5, 6 ve 7'inci maddelerini TBMM'ye iade etti.
Yasa 13 Mayıs 2004 tarihinde Meclis Genel Kurulu'ndan geçmiş ve aynı tarihte Cumhurbaşkanlığına gönderilmişti. Sezer'in, yasayı 15 günlük inceleme süresi bulunuyordu.
*** Sezer YÖK Yasasını Meclis'e iade etti
Cumhurbaşkanlığı Basın Merkezi'nden gelen açıklamada, ''Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer tarafından yayımlanması kısmen uygun bulunmayan, 5171 sayılı "Yükseköğretim Kanunu ve Yüksek Öğretim Personel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun", 1., 5., 6. ve 7. maddelerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi'nce bir kez daha görüşülmesi için, Anayasa'nın değişik 89. ve 104. maddeleri uyarınca Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı'na geri gönderilmiştir'' denildi..
Cumhurbaşkanı Sezer, YÖK Yasası'nı kısmen veto etmesinin gerekçelerini sıraladı. Sezer, Yükseköğretim Kurulu'nun 5 üyesinin Bakanlar Kurulu'nca seçileceğinin belirtildiği; ancak, bu 5 üyenin hangi nitelikleri taşıyacağına ilişkin herhangi bir kurala yer verilmediğini kaydederek, "Böylece, Bakanlar Kurulu, Yükseköğretim Kurulu'na üye seçme konusunda mutlak bir takdir yetkisiyle donatılmıştır" ifadelerini kullandı.
Anayasa'nın, "Yükseköğretim Kurulu, üniversiteler ve Bakanlar Kurulunca seçilen ve sayıları, nitelikleri, seçilme usulleri kanunla belirlenen adaylar arasından rektörlük ve öğretim üyeliğinde başarılı hizmet yapmış profesörlere öncelik vermek sureti ile Cumhurbaşkanı'nca atanan üyeler ve Cumhurbaşkanı'nca doğrudan doğruya seçilen üyelerden kurulur" şeklindeki 131. madde hükmünü anımsatan Cumhurbaşkanı Sezer, Bakanlar Kurulu'nca, Yükseköğretim Kurulu'na seçilecek adayların rektörlük ve öğretim üyeliğinde başarılı hizmet yapmış profesörler arasından olması öncelikli nitelik olarak belirtildiğini, diğer niteliklerin yasayla düzenlenmesi öngörüldüğünü belirtti.
Sezer, şunları kaydetti: "Nitekim, yürürlükteki düzenlemede, kendisine, üst düzeydeki devlet görevlileri ya da emeklileri arasından Yükseköğretim Kurulu'na üye seçme yetkisi tanınan Bakanlar Kurulu'nun bu yetkisi, seçeceği kişilerin mesleklerinde 'temayüz etmiş' olmaları koşuluna bağlanmış; ayrıca, yargıç ve savcı sınıfından olanların seçiminde ise Bakanlığın ve kendilerinin 'muvafakatlarının' alınması zorunlu kılınmıştır.
İncelenen Yasa'da, Bakanlar Kurulu'nca Yükseköğretim Kurulu'na seçilecek üye adayları için hiçbir nitelik öngörülmemiş olması Anayasa'nın 131. maddesiyle bağdaşmamaktadır.
Öte yandan, akademik yaşamı planlamak, düzenlemek, yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarındaki eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma etkinliklerini yönlendirmek gibi önemli görevleri bulunan Yükseköğretim Kurulu'na seçilecek kişilerde kimi niteliklerin bulunması ve bunların yasa ile belirlenmesi zorunludur.
Yükseköğretim Kurulu üyesi olmak için hiçbir nitelik aranmayan ve dolayısıyla görevin gerektirdiği asgari nitelikleri taşımayan, hatta kamu görevlisi bile olmayan kişilerin politik yaklaşımlarla bu göreve atanmalarının olanaklı kılınmasının sakıncaları açıktır.
Bu nedenle, Yükseköğretim Kurulu üyeliğine, Bakanlar Kurulu'nca yapılacak üye seçiminde herhangi bir ölçütün getirilmemiş olmasında 'kamu yararı' da bulunmamaktadır."
Sezer "Anayasa'nın 131. maddesinin yürürlükteki kuralına göre, Yükseköğretim Kurulu'na, ancak Cumhurbaşkanı, Bakanlar Kurulu ve üniversitelerce üye seçilmesi olanaklıdır. Bu durumda, incelenen Yasa'nın, 2547 sayılı Yasa'nın 6. maddesini değiştiren 1. maddesiyle, Yükseköğretim Kurulu'nun oluşumunda Genelkurmay Başkanlığı'nca da bir üye seçileceğinin öngörülmüş olması, Anayasa'nın, yasaların Anayasa'ya aykırı olamayacağına ilişkin 11. maddesine açık aykırılık oluşturmaktadır." ifadelerine yer verdi.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in YÖK yasasına ilişkin vetosuyla ilgili olarak veto gerekçesini görmeden yorum yapmasının doğru olmayacağını söyledi.
|