kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yavuz Semerci @ SABAH
 

Yolsuzluk öldürür!

Türkiye'nin en önemli sorunu nedir? Yolsuzluk.
Peki yolsuzluk öldürür mü? Evet.
Rakamları vereyim.
Her yıl yolsuzluk nedeniyle 6 bin vatandaşımız ölüyor.
111 bin kişi yaralanıyor.
AKP iktidara geldiğinde doğru bir teşhis yaptı. Türkiye'nin 31 bin kilometrelik devlet yolu iyileştirilecek, çağdaş seviyeye çıkarılacaktı.
İlgili bakanlar davul zurna eşliğinde 15 bin kilometrelik duble yol atağının başladığını ilan etti.
Hatta bu seferberlik için yeni ihale kanunu bile delindi.
Adı sanı duyulmamış kişiler ortaya çıktı. 1974'den beri taşeron firma kullanarak yol yapan karayolları, DSİ, Yol İşleri devreye girdi. Bu alanda bilgi birikimi ve makine parkı olan uluslararası başarılara imza atan firmalar devre dışı bırakıldı.
Yol dediğin ne ki!
Düzeltir, presler, asfaltı döker törenle açarsın!
Ama bir kaç bin kilometreyi bulmayan yeni yol hamlesi, AKP iktidarının 18'inci ayında dökülmeye başladı.
Strateji doğru, öncelik doğru, galiba yöntem yanlıştı.
Dökülen, çöken yeni yol, yapanı da yıpratmaya başladı.
Niye? Çünkü 1950'li yıllarda çağın teknolojisine uygun dizayn edilen ve yeni baştan üretilmesi gereken yolların sağı solu genişletilerek "al sana yeni yol" felsefesi güdüldü.
Var olan 63 bin kilometrelik (Devlet yolu, Otoban ve şehir yolları. Köy yolları eklendiğinde 133 bin kilometre) yol stoğumuzun büyük bölümü tek şeritli. Dalgınlık affetmiyor.
Kim ne derse desin. Eğitim elbette önemli ama 20 kilometre hızla giden onlarca kamyonun arkasında egsoz dumanıyla boğulurken, daima ve daima bir ses "solla, solla" diye diretir. Bu ses ölüme davettir. Bu ses yetersiz yollarda mesken tutan şeytanın sesidir.

***

Yollarımız yetersiz. Yani yolsusuz. 500 bin kilometrelik alana sahip Hollanda'da 20 bin kilometrelik otoban var. Türkiye'de 3 bin kilometre bile yok. Anlayacağınız AB kapısını "yolsuzluk" içinde çalıyoruz.
Önceki akşam mtv'deki Business Class programında konuğum Bursa Çevre Yolu'nu yapan Gülsan İnşaat'ın sahiplerinden Mehmet Gül'dü. Gül, en azından Türkiye'deki mevcut otobanların 5 bin kilometreye çıkarılmasını öneriyordu. 1 kilometrelik otoban onun hesabına göre 4 milyon dolara mal oluyor. Buradan yola çıkarsak, devletin bu iş için ayırması gereken kaynak 10 milyar dolar. Başlangıç ve bitiş için 3 ila 5 yıl süre gerekli. Her yıl yaklaşık 2 milyar dolar kaynak gerekli.
'Otobana gerek yok adam gibi bölünmüş veya duble yol yapacağım' derseniz, yılda 200-300 milyon dolar yeter.
Aslına bakarsanız, yemiyoruz, içmiyoruz ve her yıl bütçeden 12 milyar dolar ayırıyoruz. Ama bu miktarı (adına faiz dışı fazla diyorlar) toplam 265 milyar doları aşan borç stoğumuzun GSMH'ye oranını düşürmek için taze kaynak olarak kullanıyoruz. Siyasetçinin elini kolunu bu realite bağlıyor. Terör için onlarca milyar doları gözden çıkaran Türk devleti, öldüren yolsuzluk için bir kaç milyar dolar bile kaynak üretemiyor.
Yani biz artan miktarlarda ölmeye devam edeceğiz. Siz yine de şeytana uymayın... Alt yapısı bozuk yollarda sizi davet eden o sese kulak asmayın. Çünkü ölüm mevsimi başladı...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Sabancı'da denge dönemi başladı   / 19-05-2004
 Hakem-Ulusoy ilişkisi kopuyor!   / 18-05-2004
 Türk Silahlı Kuvvetleri   / 16-05-2004
 Emir yüksek yerden   / 13-05-2004
 Havuz bozulur mu?   / 12-05-2004
 5 bin 489 dolar milyoneri var...   / 07-05-2004
 Korkuyoruz...   / 06-05-2004
 Schröder mi haklı köpek mi?   / 28-04-2004
 Hakemliği bırakabilirim!   / 25-04-2004
 Körler sağırlar birbirini ağırlar   / 22-04-2004
YAVUZ SEMERCİ
Yolsuzluk öldürür!
Türkiye'nin en önemli sorunu nedir?...
SERVET YILDIRIM
Futbola akan kaynağa yazık
Bizde futbolun yeri ayrıdır.
GÜNTAY ŞİMŞEK
Enerjide yeni rota çiziliyor
Enerji sektöründe özel...
Facia sanığına 13.5 yıl hapis
Kartal'da caddeyi kan gölüne çeviren tanker sürücüsüne jet ceza...
Kıvanç'ı geziye yollamışlardı..
Kapadokya'ya giden Kıvanç ve arkadaşları tıraş köpüğüyle şakalaştı.
Sezen ile Ajda aynı sahnede
Sezen ile Ajda aynı sahnede
Sezen Aksu'nun Beyoğlu konserlerinin son sürprizi Ajda Pekkan oldu.
Akademi'nin son bayanı da veda etti
Akademi'nin son bayanı da veda etti
Blendax ile Akademi Türkiye'de dün akşam elenen yarışmacı Jale...
IMKB
E: 16,629 D:% 1.80
DOLAR
S: 1,554,000 D:% 0.00
EURO
S: 1,871,000 D:% 0.97
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.