İspanyollar'ın ünlü markası Zara'ya ürettiği mayolarla yıldızı parlayan Nelson, şimdi Calvin Klein gibi markalara ürün veriyor. Şirketin bu yılki ihracat hedefi 2 milyon dolar.
40 yıl önce fanila üretimi ile hazır giyim sektörüne adım atan Nelson, şimdi Zara'yı mayocu yaptı. 1980'de mayo üretimine geçen firma, krizle birlikte azalan satışları Calvin Klein, Victoria's Secret, Zara gibi dünyaca ünlü firmaların kataloglarına ürün vererek artırdı. Nelson Yönetim Kurulu Başkanı Moris Eskinazi, bu yıl 2 milyon dolarlık ihracat hedeflediklerini söyledi. Aslında Nelson'un hikayesi oldukça ilginç. 1964 yılında dönemin önemli tekstilcilerinden Nesim Hason tarafından kurulan şirket, önce fanila üretimine girer. 1980'e kadar da fanila üretimi devam eder. Zamanla büyüyen şirket iplik, mus ipliği ve çorap üretimine atılır. 1979'a gelindiğinde bin kişinin çalıştığı iplikten kumaşa tekstilin hemen her alanında üretim yapan bir grup çıkar ortaya. Sonra sendika olayları nedeniyle grup şirketleri birbirinden ayrılır. Nelson da Moris Eskinazi'ye geçer. Şu anda yıllık 500 bin adede yakın mayo üreten şirket, bunun yarıdan fazlasını ABD başta olmak üzere, Almanya, Fransa, İspanya ve İsrail gibi ülkelere ihraç ediyor. ABD'deki bütün büyük firmalara üretim yaptıklarını belirten Eskinazi, İspanyollar'ın ünlü markası Zara'yı mayoya nasıl başlattıklarını şöyle anlattı: "Mayo kumaşları İtalya ve İspanya'dan alınır. Mal aldığımız bir İtalyan'la bayağı dost olduk. Firma aynı zamanda Zara'ya da kumaş veriyordu. Şirketin patronu birgün gelip, 'Zara bu işe girmek istiyor. Gel bu işi birlikte alalım' dedi. Şimdi Calvin Klein, Victoria's Secret, Fransız Kindy gibi firmalara mal veriyoruz." Mayoculuğun zor bir meslek olduğunu belirten Eskinazi, "Sezonluk bir sektör. Altı ay çok iyi çalışmalısınız ki, diğer altı ayı rahat geçirebilesiniz. Ya da iyi ihracat alanları bulmak gerekiyor" diyor. Türkiye'de kaliteli kadın mayosu pazarının 2.5 milyon adet civarında olduğunu kaydeden Eskinazi, şöyle devam ediyor: "Halk pazarları, mağazalara ciddi anlamda rakip oldu. Çünkü toptan aldıkları için mağazalardan yüzde 30 daha ucuza satıyorlar. Bazı firmalar toptancısına, pazarcıya mal vermeme şartı koşuyor. Ama pratikte buna engel olmak çok güç."
ZAM YAPMAYI UNUTTUK İki yıldır neredeyse ürünlere hiç zam yapılmadığını kaydeden Eskinazi, eskiden tatil sezonunda iki-üç çift mayo alanların şimdi bir çift bile almadığından yakınıyor. "Ben karamsar biri değilim ama bunlar işin gerçeği. Türkiye turizm ve tekstil üzerine odaklaşmış ama Çin dev adımlarla geliyor" diyen Eskinazi, daha önce Türkiye'de ürettikleri erkek şortunu maliyet baskısı nedeniyle Çin'de ürettirmeye başladıklarını ekliyor.