kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Muharrem Sarikaya @ SABAH
 

Ekonominin oşinografisi

Hava durumu ile ilgili haberlerin, sonuna doğru hep bir cümle gelir: "Seyir Hidrografi ve Oşinografi Dairesi Başkanlığı'ndan bildirilmiştir..."
Bu uyarılar, tankerlerin, gemilerin ve teknelerin, hatta balıkçı kayıklarının sağlıklı seyir ve avlanmada bulunmaları için denizcilere uyarı mahiyetinde yapılır. Fırtınanın hangi bölgelerde olduğu, dalga boyunun yüksekliği, rüzgarın hangi yönden kaç şiddetinde estiği, enlem ve boylamlarla belirtilir. Denizciler de gemilerine veya teknelerine buna göre yol verir. Fırtınanın kenarından dolanır veya yelkenini rüzgarın şiddetini ve yönünü hesap ederek açar veya kapar... Bunlar, Devlet Bakanı Ali Babacan'ın, iki gündür gazete ve televizyonlara verdiği demeçlerde Türk ekonomisini bir büyük gemiye benzetmesi üzerine aklımıza geldi. Babacan, son günlerde döviz ve faizin artışı ile ilgili olarak bir benzetme yapıyor.
"Okyanusun her zaman ayna gibi dümdüz olmasının beklenemeyeceğini, zaman zaman yağmur, fırtına ile de karşılaşılacağını" söylüyor. YÖK Tasarısı ile birlikte ekonomi gemisinde yaşanan çalkantının da böyle bir durum olduğunu, güçlü gemiye bunların etki etmeyeceğini belirtiyor. Sorunun ABD'nin faiz artırımı ve petrol fiyatlarının birden yükselmesinden kaynaklandığını da vurguluyor.
Fırtınada tepinmek
Babacan, bunları söylese de YÖK Tasarısı ve Başbakan'ın İzmir İktisat Kongresi'nde, faiz dışı fazlanın bir puan aşağı indirilmesi gerektiği yönündeki açıklamalarının getirdiği yansımayı yeterince dikkate almıyor.
Yabancıların bir anda Türkiye'den kaçışının ardında yatan nedenleri tam olarak ortaya koymuyor. Ekonomi bürokratları, özellikle de bankacılıkla ilgili birimlerin başındaki kişilerin görüşleri dinlendiğinde, aslında fırtınanın geleceği, denizin patlayıp dalga boyunun yükseleceği önceden görülüyor. Buna göre tedbir alınması gerektiği vurgulanıyor. Ancak, ekonomideki bu durum ortada iken, etkisi olmadığı belirtilmiş olsa da YÖK Tasarısı gemiyi fırtınaya daha hızlı yaklaştırıyor.
Motorlara tam yol verilmesi, flok, cenova ve ana yelkenlerin tam basılmasına benzer bir durum yaratıyor. Oysa, denizcilikte fırtına içine doğru yaklaştıkça, motora zarar vermemek veya yelken yırtmamak için gerekli tedbirler alınır. Bunun başında da motora yarım yol vermek gelir.
Veya, teknenin en ucunda yer alan burundan orta direğe kadar uzanan flokların tamamen kapatılması veya yelken alanının küçülmesi gerekir.
Hatta, ana yelkenin alanını da aşağı çekip daraltmadan başka yöntem de bulunmaz. Yani, camadana sarıp, halatları da sımsıkı bağlamadan olmaz. Bunlar yapılmadığı takdirde teknenin yelkenlerinin bağlı olduğu ıskota halatları kopar, yelken yırtılır, bir daha toparlamak da bağlamak da olası olmaz. Bir daha düzeltmek için depodaki yeni yelkeni çıkarıp çekmek gerekir. Eğer fırtına çok fazla ise sığınacak bir yer bulup, saçakaltına kaçmaktan başka çare de kalmaz.
Bütün bunlar olurken, kaptanın da teknenin içindeki yolcuların da sağa sola, öne arkaya koşuşturup, tepinmemesi gerekir. Böylece teknenin dümen tutması da kolaylaşır.
Atmosfer farkı
Teknedeki bu kurallar ekonomi için de geçerlidir. Eğer tüketim cazip hale gelir, harcama ve kredilendirmeye baştan tedbir alınmaz, cari açık Gayri Safi Milli Hasıla'nın yüzde 5'i seviyesine doğru yelken açarsa, o zaman dümen tutmak zorlaşır. Dümeni, fırtına ele geçirir.
Dünya hampetrol fiyatlarındaki artışa rağmen, akaryakıt ürünlerine zam yapılmaması gibi, havanın kararıp geldiği görülmezse fırtınanın ortasında yelken toplamak zor olur.
Sonuçta, sağınızdaki solunuzdaki teknelere halat atmak zorunlu hale gelir. Yani, IMF'ye yedeklenip dümeninde gitmekten başka çare kalmaz.
YÖK Tasarısı dün Meclis'ten geçerken bundan sonrasında puslu atmosferden çıkılmasından başka rota bulunmuyor. Çünkü fırtına içinde tam yol verilmeye kalkıldığında sonuçlarının ne olduğu geçen hafta ekonomide yaşananlarda kendini gösteriyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Çiçek: YÖK tasarısı da sorunu çözmüyor   / 12-05-2004
 Sezer veto ederse, askıya alınacak   / 11-05-2004
 "Kostas, istersen gitmem"   / 09-05-2004
 Kardak'tan, Gümülcine'ye   / 07-05-2004
 Aş, iş talebi arasında demokratikleşme   / 05-05-2004
 Jelatinsiz, kurdelesiz, paket   / 04-05-2004
 Baykal: DGM'nin kalkmasına hayır diyemem...   / 02-05-2004
 DEP'lilere Yargıtay formülü   / 30-04-2004
 Avrupa Birliği yolunda lokomotif Almanya...   / 28-04-2004
 Önce ambargo, sonra devlet   / 27-04-2004
MUHARREM SARIKAYA
Ekonominin oşinografisi
Hava durumu ile ilgili...
YAVUZ DONAT
On dokuz saatin politik analizi
Meclis çarşamba günü...
Ebru'yu hayata döndüren dost
Bisikletten düşüp beyin kanaması geçiren Ebru komaya girdi. Can dostu...
Asiye okulunun kapısında öldü
Adıyaman'da aşırı hız nedeniyle kontrolden çıkan otomobil, bir...
Kıskançlık kavgası!
Kıskançlık kavgası!
Komedyen Cem Yılmaz ile Buz Bar'ın patroniçesi Lal...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.