kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Hobi
    Çizerler
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Refik Durbas @ SABAH
Fax:
0212 354 34 72
 

Gürdal Duyar'ın vedası...

İki gün önce, 19 Nisan 2004'te Anadolu Ajansı'nın iki paragraflık haberinden öğrendim: "Rahatsızlığı nedeniyle yaklaşık 1.5 aydan bu yana Amerikan Hastanesi'nde tedavi gören Gürdal Duyar, dün akşam saatlerinde hayatını kaybetti."
Asmalımescit muhitinin en renkli kişilerinden, 60'lı yıllardan beri önce Refik, daha sonraları Yakup Restoran'ın en sıkı müdavimlerinden heykeltıraş Gürdal Duyar da bir tatil günü o her fani için kaçınılmaz ölüm yolculuğuna çıkmıştı.
20 Ağustos 1935 yılında Istanbul'da doğmuştu. İstanbul Haydarpaşa Lisesi'ni bitirdikten sonra, 1951'de girdiği Istanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (IDGSA) Heykel Bölümü'nde önce Alman heykeltıraş Rudolf Belling'in yanında, daha sonra da Hadi Bara atölyesinde çalışmıştı.
1959'da Akademi'yi bitirince bir süre Fransa ve İsviçre'de ikamet eyleyecek, 1963'te Türkiye'ye döndükten sonra serbest çalışmaya başlayacaktı.
Uşak, Burhaniye ve İskenderun Atatürk anıtlarını yapan Duyar'ın yapıtları arasında, Abdi İpekçi Caddesi'ndeki Abdi İpekçi Barış Anıtı, Beşiktaş Vişnezade Parkı'ndaki şair Necati Cumalı heykeli, ünlü öykücü Sait Faik Abasıyanık'ın Burgazada'da müze haline dönüştürülen evinin önündeki büstü, Akatlar Sanatçılar Parkı'ndaki Kemal Sunal, Barış Manço, Sadri Alışık ve Bedia Muvahhit gibi tanınmış sanatçıların büstleri yer alıyor.
Bir de çeşitli kuruluşlar için yaptığı Atatürk büstleri...
Bunların yanında bir önemli yapıtı da 1973 yılında, Cumhuriyet'in 50. yılı kutlama programı kapsamında gerçekleştirdiği "Güzel Istanbul" anıtı idi...
Klasik anıt anlayışının kalıplarını kırarak gerçekleştirdiği "Güzel İstanbul", Karaköy meydanına konmak üzere ısmarlanmıştı. Fakat "müstehcen" bulunarak zamanın belediyesi tarafından kaldırılacak, daha sonra sürgüne gönderildiği Yıldız Parkı'nda ise kayıplara karışacaktı.
Duyar'ın anıtını yasaklayan anlayış, daha sonraki yıllarda onun yapıtıyla bir anlam kazanacak meydanı da yok edecekti.
Eleştirmenlerin Duyar'ın sanatı üzerine değerlendirmeleri şöyle özetlenebilir:
"Malzemenin özünü zorlamadan, kendini onun doğal akışına bırakarak çalışmıştır. Doğaya bağlı kalmış ve plastik değerlere ağırlık verdiği büst ve figürlerinde modelin karakterini yansıtmıştır. Anıt çalışmalarında da aynı yöntemi izlediği görülür."
Bu sanat anlayışını Duyar'ın hayat felsefesinde de bulmak mümkün. Kişisel ilişkilerinde de insanı zorlamadan, kendi dünyasında yaşadı.
Refik'te ya da Yakup'ta içki masasının bir kenarına ilişir, gerektiği yerde gerektiği gibi konuşur, çoğu zaman da bir porselen tabağa, bir peçeteye karşısında oturanın desenini çizerdi bir tükenmez kalemle...
Bu "peçete" desenleri toplansa bir büyük serginin malzemesi olabilir.
"Güzel Istanbul"un nesli tükenmeye yüz tutan, güzel bir beyefendisiydi.
Muhabbetini özleyeceğiz.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 23 Nisan ve "Çocuk Hakları"   / 23-04-2004
 İmam hatip liseleri meselesi   / 22-04-2004
 Gürdal Duyar'ın vedası...   / 21-04-2004
 Verdi, son operası ile İzmir'de...   / 21-04-2004
 Lozan Antlaşması ve Annan Planı   / 19-04-2004
 Maliye Bakanı'na açık mektup   / 18-04-2004
 Müzede ayakkabı sorunu...   / 17-04-2004
 Safranbolu Evleri'   / 17-04-2004
 Gece sürüş yasağı...   / 16-04-2004
 Haydi kızlar okula...   / 15-04-2004
ERDAL ŞAFAK
Mezar ötesinden çığlık
Bugün öbür dünyadan bir sesi,...
MANSUR FORUTAN
Kültürel cebellezi
Arkadaş dediğin kitabını alır üzerine...
MEHMET BARLAS
Kıbrıs'la, bir yarım yüzyıl da Avrupa Birliği uğraşsın...
NEBİL ÖZGENTÜRK
Heykeltıraşın ölümü
Öyle bir racon ve terbiye vardır...
SAVAŞ AY
İsmet Ay'ın yalnızlığı, sizin kimsesizliğinizdir!
Tek...
HINCAL ULUÇ
Estergon'un sancağını gördüm!
Çocukluk ve ilk gençlik...
Aslan Santrfor: 2-1
Aslan Santrfor: 2-1
İlk yarısı golsüz biten maçta G.Saray, 65'te Ümit Karan'la öne geçti.
İyi yoldayız
İyi yoldayız
"Yavaş yavaş kendimizi buluyoruz. Denizli maçından sonra Malatya'da...
Zirvede derbi iddiası
Zirvede derbi iddiası
23 Nisan resepsiyonunda yarınki Beşiktaş-Fenerbahçe derbisi...
Kıbrıs birleşik olarak AB'ye girmeli
Kıbrıs birleşik olarak AB'ye girmeli
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı nedeniyle,...
Kıbrıs Türk Halkı 'EVET' dedi
Kıbrıs Türk Halkı 'EVET' dedi
AB Komisyonu, Kıbrıslı Rumların Annan Planı'na hayır oyu vermesinden...
Güneydoğu'da en hızlı büyüyen sektör: Fuhuş
Güneydoğu'da en hızlı büyüyen sektör: Fuhuş
Namus cinayetlerinin işlendiği, töre adına kadınların taşlanarak...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.