Kütahyalı gurbetçilerin 'şehrimize yatırım yapalım' rüyası 1973 yılında Kütahya Porselen ile gerçeğe dönüştü Ancak asıl büyüme Güral Ailesi'ne geçiş ile başladı. Bugün Kütahya Porselin'in üretiminin yarısı ihraç ediliyor..
LEYLA ŞEN - HACER GEMİCİ
KÜTAHYA Porselen, bir kentin adını marka yapan "özel" bir örnek. Başlangıçta çok ortaklı bir şirket olarak kurulan Kütahya Porselen'in kurucuları arasında Kütahya'dan Almanya'ya giden bir grup gurbetçi, Sümerbank, Vakıfbank, Esbank ve İşbank gibi kurumlar bulunuyordu. 1984 yılına gelindiğinde kentin önde gelen ailelerinden Güral Grubu bankaların hisselerini devraldı ve şirketin finansman ve yatırım eksikliklerini tamamladı. Güral Ailesi bu ortaklık ile birlikte porselen işine de girmiş oldu. Öncesinde kerestecilik yapan Aile'nin Kütahya Porselen'i alması ile bir anda şirket yatırım atağına geçti İlk etapta kapasitesini 3 bin 200 tondan 7 bin 500 tona çıkaran Kütahya Porselen, 2002 yılına gelindiğinde bu rakamı çoktan 10 bin tona ulaştırmıştı. Bugün Türkiye'de her eve girdiklerini söyleyen Gürallar Şirketler Topluluğu ve Kütahya Porselen Yönetim Kurulu Başkanı Nafi Güral, " İddia ediyorum, Kütahya Porselen ürünlerinin kullanılmadığı hiçbir ev ve işyeri yoktur. İnanmayan kullandığı tabak veya fincanını çevirip bakabilir" diyor. Bugün Güral Ailesi, Kütahya Porselen ve daha sonra kurulan Güral Porselen ile pazarın yüzde 81'ini elinde tutuyor. Türkiye'de olduğu kadar yurtdışında da iddialı olan Kütahya Porsel'in üretiminin yüzde 50'si ihraç ediliyor. Nafi Güral, "Kütahya porselen öncülüğünde Türk porselen sektörünün elde ettiği başarılar karşısında İtalya, Fransa, İngiltere, İspanya, Almanya gibi ülkelerdeki üreticiler sektörden çekilmek zorunda kaldılar ve bugün Türkiye'nin müşterisi oldular" değerlendirmesinde bulunuyor.
ÇİN'E RAĞMEN! Porselenin emeğin yoğun bir sektör olduğunu da anlatan Güral, 365 gün 24 saat fırınların çalışmak zorunda olduğunun da altını çiziyor. Güral'ı ve Kütahya Porselen'i son dönemde en çok üzen konu ise Uzakdoğu ve Çin'in haksız rekabeti. "Bizde işçilik ücretleri Bazı Avrupa ülkeleri ile karşılaştırıldığında daha makul seviyelerde olsa da, Uzakdoğulu rakipleri ile karşılaştırılamayacak kadar yüksek. Başka bir deyişle Batı Avrupa'dan başlayıp Doğu Avrupa ve Türkiye'yi de içine alan bir yelpazede yaşananlar sektörel bir trajedi halini almıştır" diyen Nafi Güral, porselen sektörünün son derece zor ve riskli bir sektör olduğunu vurguluyor. Güral'ın bu sözlerinin doğruluğu son 15-20 yılda Avrupa'da yüzlerce, Türkiye'de ise beşe yakın porselen fabrikasının kapandığı düşünüldüğünde net olarak ortaya çıkıyor. 2003 'te 20 milyon Euro'luk ihracat yapan şirketin önümüzdeki yıllarda hedefi üretiminin yüzde 65'ini yurtdışına satmak. 23'ü franchising, 12'si kendine ait olmak üzere 35 mağaza bulunan Kütahya Porselen 1990'dan bu yanada İMKB'de işlem görüyor. Piyasa değeri 35.1 milyon dolar olan şirket aynı zamanda Münih Menkul Kıymetler Borsası şirketlerinden...