Sanayi Bakanlığı'ndan çıkan ve marketlerin kuruluşunu düzenleyen tasarıya AMPD Başkanı Demir Sabancı 'dan sert eleştiri geldi
Demir Sabancı, “Karşı görüşlerimize rağmen bu şekliyle çıkması, yerel seçim döneminde gündeme getirildiğini düşündürüyor” dedi.
SANAYİ ve Ticaret Bakanlığı'na geçmiş hükümetten devredilerek yeniden düzenlenen ve 400 metrekarenin üzerindeki mağaza ve marketlerin işleyiş kurallarını düzenleyen yasa tasarısına ilk yüksek sesli tepki, dün Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği'nden (AMPD) geldi. AMPD Başkanı Demir Sabancı, Tüketim Maddeleri ve İhtiyaç Malzemelerinin Satışıyla İştigal Eden Büyük Mağazalar Hakkında Kanun Tasarısı'nın, Anayasa'ya aykırı olduğunu belirterek, "2003 Nisan'ından bu yana her fırsatta hükümetle biraraya geldik. Ancak tasarının bakanlıktan bu şekliyle çıkması, yerel seçimlerin yaklaştığı bir dönemde gündeme getirildiğini düşündürüyor" dedi.
TÜRKİYE İÇİN ERKEN Geleneksel perakendecileri korumak adına getirilen düzenlemeleri eleştiren Demir Sabancı şöyle devam etti: "Geleneksel perakendecilerin toplam pazardan aldıkları pay yüzde 70'tir. Gelişmiş ülkelerde bu yüzde 15-20 arasındadır. Evet Avrupa'da da büyük marketlerin açılışı çeşitli kurallarla sınırlıdır ama bu, sektör oturduktan 40 yıl sonra getirilmiştir. Avrupa'da 1 milyon kişiye ortalama 15 hipermarket ve 150 süpermarket düşerken, Türkiye'de 1 milyon kişiye düşen hipermarket sayısı 2, süpermarket sayısı ise 16'dır." Sabancı, bu tasarının perakende sektörü ve tüketicinin aleyhine olduğunu, üretici, satıcı ve hatta esnafa bile zarar vereceğini savundu.
BAĞIMSIZ KURUL ÖNERİSİ AMPD Gıda Perakendeciliğinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Servet Topaloğlu da, perakende sektöründe gerçek bir reform için merkezi teknik birim desteği gerektiğini söyledi. Topaloğlu, şöyle devam etti: "Bu birim, BDDK, Telekomünikasyon Kurumu, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Şeker Kurulu, Tütün ve Alkollü İçecekler Piyasası Düzenleme Kurulu gibi genellikle TBMM'ye hesap veren bağımsız düzenleyici üst kurumlar olabileceği gibi Başbakanlık veya Sanayi Bakanlığı bünyesinde kurulacak bir uzman birim de olabilir.'' Servet Topaloğlu, hipermarketler yoluyla 2002 yılında Türkiye'den 800 milyon dolarlık ihracat yapıldığını, fiyatların verimlilik ve ölçek ekonomisi nedeniyle geleneksel perakendecilere göre yüzde 20-30 daha ucuz olduğunu hatırlattı.