kapat
29.11.2003
YAZARLAR
ATV
EKONOMİ


TÜRKİYE
DÜNYA
POLİTİKA
SPOR
MEDYA
SERİ İLANLAR
METEO
TRAFİK
ŞANS&OYUN
ACİL TEL



Bayram-sünnet-karne yoksa, oyuncak da yok

Türkiye'de çocuk başına oyuncak tüketimi yılda 10-12 dolar. Bu rakam AB ülkelerinde 250 dolardan başlıyor. Satışlar en çok bayram, sünnet ve karne dönemlerinde artıyor

Çocuk ihtiyaçları dünyada büyük bir pazar yarattı. Bu pazar Türkiye'de de gün geçtikçe büyüyor. Yerli yabancı birçok firma büyüyen bu pazara hızla adım atıyor. Pazarın en cazip ürünü kuşkusuz oyuncak. Türkiye'deki oyuncak pazarının büyüklüğü 250 milyon dolar civarında. Nüfus yapısına bakıldığında Türkiye'de 0-14 yaş arasında 22 milyon çocuk var. Ve çocuk başına yıllık oyuncak tüketimi 10-12 dolar seviyesinde. Bu rakam AB ülkeleri ve ABD'de yılda 250-500 dolar arasında değişiyor.

Aradaki bu büyük farkı keşfeden yabancılar da soluğu Türkiye'de alıyor. Bu firmalardan biri de yaptığı Barbie ve Scrabble gibi oyuncakların yaratıcısı Mattel. ABD merkezli Mattel'in Doğu Avrupa, Orta Doğu ve Afrika Satış Direktörü Michiel Das, Türkiye'de oyuncak sektörünün çok gelişmiş olduğunu söylüyor ve şöyle devam ediyor "Türkiye çok önemli bir pazar. Pazarda gözle görülür büyüme var. Yaptığımız araştırmalara göre de Türkiye'de marka bilinirliğimiz bir hayli fazla. Ayrıca Türkiye'de bulunan Carrefour ve Real gibi perakende satış merkezlerinin bolluğu da bizi bu pazarda güçlü konuma getiriyor."

İTFAİYECİ YERİNE ASKER
Türkiye'de 0-3 yaş arasındaki çocukların oyuncakla oynama oranlanın bir hayli düşük olduğuna dikkat çeken Das, "Avrupa ve ABD'de bu dönemde oyuncakla oynama oranı çok daha yüksek. Anne ve babaların çocuklarını oyuncakla oynatmaları konusunda eğitmeleri gerekiyor" diye konuşuyor ve ekliyor

"Her yaşta oyuncak zevkleri değişir çocukların. Onların da trendleri vardır. Nasıl moda her yıl değişiyor, biz de bebeklerin kıyafetlerinde oynamalar yapıyoruz. Daha trendy kıyafetlere öncelik vererek çocukların dikkatini çekemeye çalışıyoruz. Şimdi de My Scene diye bir marka yarattık." Deprem ve terör gibi toplumsal olayların oyuncak satışlarını etkilediğini belirten Das, "Etkilenmeler satışları düşürmüyor. Ancak oyuncak satışlarında değişiklik yaratıyor. Örneğin 11 Eylül terör saldırısından sonra ABD'de en çok satılan oyuncaklar itfaiyeciler ve lego tarzı inşaat oyuncakları oldu" dedi. Türkiye'de ise asker, tüfek gibi oyuncakların tercih edildiğini belirten Das, şöyle devam ediyor "Bazı dönemlerde satışlar inanılmaz artıyor. Türkiye'de 3 ayda oyuncak satışı yüzde 60 arttı. Özellikle bayramlarda büyüklerin elini öptükten sonra alınan paralar oyuncağa yatırılıyor. Ama nedense 23 Nisan'da satışlarımız artmıyor. Yaz aylarında yapılan sünnetler ve karne dönemleri de satışlarımızı tetikleyen diğerunsurlar. Avrupa ve ABD'de de yeni yılın yaklaşması nedeniyle satışlar yüzde 70 artış gösterdi."

PSİKOLOGLARDAN YARDIM ALIYORUZ
Michiel Das, Mattel'in yıllık gelirinin 5 milyar dolar civarında bulunduğunu söylerken, oyuncak işinin aslında çok ciddi bir sorumluluk olduğunu da belirtti. Bir oyuncağın araştırma ve geliştirme aşamasının tam 2 yıl sürdüğünü ifade eden Das, "Sadece ABD'de Ar-Ge'de 100 kişi çalışıyor.

Çok uzun bir süreçten geçiriliyor oyuncaklar. Yüzde 100 doğru yapmak zorundasınız.

Yoksa inanılmaz tazminatlar ödemeye mahkum olabilirsiniz. Bu özellikle ABD için geçerli. Psikologlarla çalışarak oyuncakların çocukları nasıl etkileyeceğini de öğreniyoruz. Ayrıca oyuncakları test eden gruplarımız var. Bunlar sayesinde çocukların dünyasına girebiliyor ve nelerden hoşlandıklarını anlıyoruz. Bir de global isteklere çok dikkat ediyoruz" diyor.

Global isteklere dikkat ederken her ülkenin kültürünü incelediklerini belirten Das şöyle konuşuyor "Oyuncak reklamlarını her ülkenin kendi kültürü belirliyor. Örneğin Suudi Arabistan'da daha farklı tanıtımlar yapıyoruz. Bizde her çeşit oyuncak var."

İrem OKUMUŞ


Haberleri gazete sayfası görüntüsünde okumak için
SABAH e-Medya"ya tıklayın

<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
hibe destekler

Sarı Sayfalar
GreenCard
TEMA

Copyright © 2003, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır