kapat
10.11.2003
YAZARLAR
ATV
EKONOMİ
limasollu
TÜRKİYE
DÜNYA
POLİTİKA
SPOR
MEDYA
SERİ İLANLAR
METEO
TRAFİK
ŞANS&OYUN
ACİL TEL



GREENCARD

Sabancı, bisküvide Ülker'e rakip olacak

Piyale'yi bir makarna markası olmaktan çıkaracaklarını belirten Sabancı Holding Gıda Grubu Başkanı Dinçer, "Piyale markalı bisküvi, çikolata, şekerleme gibi ürünler de olacak" dedi

Bisküvi ve çikolata, son dönemde büyük grupların en çok ilgi duyduğu alanlardan biri oldu. Sektörde Ülker'in ulaştığı büyüklük diğer holdinglerin de iştahını kabartıyor. Geçen yıl Yaşar Grubu, Pınar'la bu alana gireceğini duyurmuştu. Şimdi buna Sabancı Grubu da eklendi.

Holding 2001'de satın aldığı Piyale'yi, sadece makarna üreticisi olmaktan çıkarıp bisküviden çikolataya, şekerlemeden meyve suyuna kadar gıdanın birçok alanında faaliyet gösteren bir marka yapmak için çalışıyor. İşte bu çerçevede Piyale bir 'üst marka' olarak düşünülüyor. 2007 yılında 1 milyar dolar cirolu bir marka oluşturmak için çalıştıklarını belirten Sabancı Holding Gıda Grubu Başkanı Haluk Dinçer'le, grubun gıdadaki hedeflerini, yabancı ortakları ile ilişkilerini ve yeniden yapılanmasını konuştuk.

TEMEL MARKAMIZ PİYALE
* Sabancı Holding Piyale ile gıdada yeni bir dönem başlattı. Nasıl bir değişim var bu alanda?

Piyale gıdada temel markamız olacak. Markayı almadan önce bir araştırma yaptık. Piyasada en çok bilinen üç markadan birisi çıktı. Piyale'yi aldığımızda sadık bir müşteri kitlesi vardı. Şimdi yeni ürünlerle bu yelpazeyi genişletiyoruz. Makarna, un, nişasta gibi ürünlerin yanına kepekli ve diyet ürünler ekledik. Çocuklara özel Piyotto markasını yarattık. Renkli makarnalar, sütlü, yumurtalı spagettiler yaptık. Bunun dışında tüm kategorileri elden geçirdik. Girebileceğimiz alanları belirledik. Bir ürünü yapmak, Sabancı Grubu'nun 1 ile 3 ayını alır. Altyapı zaten var. 60 yıldır bu sektördeyiz. Piyale ise 81 yıllık bir marka. Tüm bunları Sabancı güvencesi ile birleştireceğiz.

* O zaman önümüzdeki günlerde sizi yeni ürünlerle piyasada göreceğiz...

Gıdada öyle alanlar vardır ki, bu alanlara girmeden büyük marka olunmaz. Bisküvi, çikolata gibi. Bir de niş ve prestijli alanlar vardır. Biz her iki alanda da olacağız. Gıda Grubu olarak süt, yağ ve suda varız. Ortağımız Kraft için Milka gofret üretiyoruz. Şimdi meyve suyuna başladık. Bunu bisküvi, çikolata, şekerleme ve sakız takip edecek. Temel gıdada daha fazla büyüme hedefimiz var.

* Şirket satın almaları olacak mı peki? Yoksa yeni yatırımlar mı tercih edilecek?

Sabancı Holding, gıdayı ana işlerinden biri olarak seçti. 2002'de Gıdasa'yı kurarken de 5 yıllık bir hedef koyduk. Bugün 400 milyon dolar ciroya 50 milyon dolar ihracata ulaştık. 2007 yılında 1 milyar dolarlık bir şirket yaratarak pazardaki en büyük markalardan biri olacağız. Bu strateji çerçevesinde şirket satın almaları da olacak tabii. Şu anda üzerinde çalıştığımız şirketler var. Zamanı geldikçe hepsi duyurulacak. Tüm rakiplerimizden daha iyi şartlar taşıdığımızı düşünüyorum.

PAZARDA HERKESE YER VAR
* Herkes bu alana yöneliyor. Sektör, daha ne kadar oyuncu kaldırır?

Gıda sektörü Türkiye'de henüz emekleme döneminde. Buradaki yarışlar da keyifli olacak. 40 milyar dolarlık gıda pazarında ambalajlı ve hijyenik ürünlerin payı yüzde 20. Yani pazarın yüzde 80'i hala merdiven altı dediğimiz ürünlerle dolu. Gelişmiş ülkelerde ise neredeyse pazarın tamamında ambalajlanmış, hijyenik ürünler var. Bu nedenle rekabet konusunda bir sıkıntı olacağını düşünmüyorum. Türkiye'de herkese yetecek kadar pazar var. Bu pazar 10-20 yıl içinde çok önemli bir büyüklüğe ulaşacak.

ABD ASKERİNE SU SATIYOR
* İhracatta durum nedir?

Yaygın olarak Batı Avrupa pazarına ihracatımız var. İngiltere, Fransa, Türk vatandaşların çoğunlukta olduğu Almanya... ABD'ye makarna gönderiyoruz. Şimdi Ortadoğu ve Irak pazarı güçlenmeye başladı. Irak'a ciddi biçimde ihracat yapıyoruz. Sıvı yağ ve margarin gönderiyoruz. Bu yılki ihracatımız 40 bin tonu bulacak. Bir de ABD askerlerinin en büyük su tedarikçisiyiz.

Tekel'e verilen fiyat bence az değil
* Tekel'in içki bölümü için teklif verdiniz. En yüksek teklif ise 292 milyon dolar ile Nurol-Limak-Özaltın-TÜTSAB grubundan geldi. Şimdi herkes rakamların düşük olduğunu düşünüyor.

Bence iki bölüm için de verilen teklifler iyi. Sorun yanlış beklenti yaratılmasından kaynaklandı. Özelleştirme süreci tüm dünyaya açıklandı. Fabrikalar ziyaret edildi, yeniden değerlemeler yapıldı. Özelleştirme İdaresi elinden geleni yaptı. Firmaların da anlaşıp düşük fiyat verdiklerini sanmıyorum. İçki bölümü için açıklanan rakam satılabilecek en iyi fiyattır. Bence bu fiyata satsınlar.

* Uzun zamandır Sabancı ile Danone'nin yollarını ayıracağı söyleniyor...

Ortaklar 200'de beklenenin altında bir mali tablo ile karşılaşmış. Bunun üzerine, 2003 sonunda şartları yeniden gözden geçirmek için sözleşilmiş. Bu süreç işlediği ve masaya oturma vakti yaklaştığı için bu tür söylentiler çıkıyor. Ama masadan mutlaka ayrılarak kalkacağız diye bir durum yok. Şimdi işlerin nasıl geliştirilebileceği arayışı içindeyiz.


Haberleri gazete sayfası görüntüsünde okumak için
SABAH e-Medya"ya tıklayın

<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
hibe destekler

Sarı Sayfalar
GreenCard
TEMA

Copyright © 2003, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır