kapat
09.10.2003
YAZARLAR
ATV
EKONOMİ
limasollu
TÜRKİYE
DÜNYA
POLİTİKA
SPOR
MEDYA
SERİ İLANLAR
METEO
TRAFİK
ŞANS&OYUN
ACİL TEL



GREENCARD

YAVUZ SEMERCİ


Vergide inat işe yaramadı

Anayasa Mahkemesi, ikinci kez çıkartılan Ek Taşıt Vergisini de iptal etti ve kafalar karıştı. Hükümet, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edileceğini bile bile milyonlarca insandan Ek Taşıt Vergisi aldı.

Şimdi ne olacak?

Vergisini ödemeyenler, şu anda Maliye kayıtlarına göre borçlu gözüküyor. Bu borçlar terkin (kaldırılacak) edilecek. Ama bu iş zaman alacağı için alım-satımlarda mükellefler borçlu gözükebilir.

Ödeyenler parayı nasıl geri alacak? Mahkemeye gidebilirler. Ama en doğru yol, Maliye'nin iade için karar vermesi. Nitekim dün Maliye, 2004 yılı vergilerinden alacaklarının mahsup edileceğini duyurdu. İyi bir gelişme.

Anayasa Mahkemesi'nin kararı geriye yürümeyeceği gerekçesiyle (Anayasa Md. 153/5), ödeyenlerin Ek Taşıt Vergisini geri alamayacakları ya da 2004 vergisine mahsup ettiremeyecekleri belirtiliyordu.

Dün Prof. Şükrü Kızılot'a bunu hatırlattım.

Kızılot, "Anayasa'nın 153/5. maddesindeki, iptal kararının geriye yürümezliği, kazanılmış hakların korunması açısından geçerli (Yargıtay Hukuk Genel Kurulu'nun 5 Şubat 2003 Tarih ve E.2003/21-3, K.2003/57 Sayılı Kararı.) Bu nedenle, haksız ve yasaya aykırı olarak alınan vergiler açısından, Anayasa Mahkemesi kararının geriye yürümesi mümkün" dedi.

Ayrıca, vergi hukukçusu Dr. Bumin Doğrusöz'ün ve Dr. Veysi Seviğ'in Dünya Gazetesi'ndeki yazılarında da belirttikleri gibi, ihtirazi kayıtla ödeme yapmayanların da, ödeme tarihinden itibaren 30 gün içinde dava açmaları bir başka hukuk yoluymuş.

Bir detay daha var. İlk çıkan Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi Yasası, Anayasa Mahkemesi'nce iptal edilmişti. Ardından ikinci yasa çıktı. İlk yasaya göre ödenen ilk taksitin, ikinci yasaya göre ödenecek vergiden mahsup edileceği belirtilmişti. Şimdi ikinci yasa da iptal edildi. Yani mahsup olanağı ortadan kalktı. Maliye'nin bu konuya da açıklık getirmesi gerekiyor.

Otomobilden değil boyasından vergi al!
Bir otomobilin üzerinde kaç kilo boya vardır? Tofaş Fabrikası'nı gezerken öğrendim. Tam 5 kilo. Yaklaşık 7 kilo da izolasyon malzemesi (macun) kullanılıyor.

200 bin otomobil üretildiğine göre, yıllık boya tüketimi 1 milyon ton.

Fabrikalarda 450 bin boş kapasite var. Yani iç piyasa ölü!

İç piyasa canlandığında boya yan sanayi yılda 1 milyon ton yerine, 3 milyon ton boya üretecek. Lastik sanayi 800 bin adet lastik yerine, 2.4 milyon adet lastik satacak.

Koltuk üreten firmaların kapasitesi yüzde 300 artacak...

Bu örnekleri çoğaltmak mümkün. Bir otomobilde 5 bin ile 20 bin arasında parça kullanılıyor. Varın hesabını siz yapın...

Türk otomotiv yan sanayi BMW'ye koltuk, GM'e rulman üretecek seviyeye geldi.

Maliye, yabancı sermayeyi getirmek için yurtdışında dolaşıyor. Dolaşsın. Ama neredeyse tek kuruş yatırım yapmadan ekonomiyi büyütecek otomotiv sektörü ağır vergi yükleri nedeniyle kaderine terk edilmiş durumda. 'Mum dibini aydınlatmaz' deyimini haklı çıkaran bir çarpıklık yaşanıyor. Her alanda AB standardı arayan Ankara, yanı başındaki sektörü görmüyor. İstenen aslında basit. Otomobildeki yüzde 50 vergi yükünü dünya standardına çekmek. Bu yapıldığında vergi kaybı yerine vergi tahsilatı artacak. En başta da KDV tahsilatı...

Bugünlerde AB, hükümete "ikinci el otomobil ithalatına izin ver" diye baskı yapıyor. Gümrük Birliği anlaşmasının bir maddesi bu. Türkiye o dönem haklı olarak süre istemişti. Artık bu sürenin bitirilmesi isteniyor.

Eğer hükümet, otomotivcilerin yıllık ihracatının 20 milyar dolarlara çıkmasını istiyorsa, elini çabuk tutmalı. AB'ye taviz verilecekse, vergi yüklerinin de AB standartlarına çekilmesi gerekli.


Haberleri gazete sayfası görüntüsünde okumak için
SABAH e-Medya"ya tıklayın

<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
hibe destekler

Sarı Sayfalar
GreenCard
TEMA

Copyright © 2003, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır