kapat
17.03.2002
 SON DAKÝKA
 EDÝTÖR
 YAZARLAR
 HABER ÝNDEKS
banner
 EKONOMÝ
 FÝNANS
 MARKET
banner
 TÜRKÝYE
 DÜNYA
 POLÝTÝKA
 SPOR
 GALOP
 MAGAZÝN
 SAÐLIK
 KAMPUS
 HYDEPARK
 ÝNANÇ
 ANKETLER
 SABAH
 FOTOMAÇ
 ÞAMDAN
 CÝNSELLÝK
 EMÝNE BEDER
 SABAH PAZAR
 KÝTAP
 SÝNEMA
 SANAT
 RENKLER
 GURME
 TARÝH
 SUNNY
 HÝGH-TECH
 YAT&TEKNE
 NET YORUM
 NET GÜNDEM
 MELODÝ
 ASTROLOJÝ
 SARI SAYFA
 METEO
 TRAFÝK
 ÞANS&OYUN
 ACÝL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARÞÝV
 
Buyrun bilinçaltýnýn sofrasýna

Zihin arada bir kendine ziyafet çeker. Anýmsama ziyafetleri. Ayin düzenler geçmiþe doðru; keyifli gezilere çýkar; bir kiþi için düzenlenmiþ özel yolculuklardýr bunlar. Zihnin bu yolculukta kullandýðý teknik, resim yapma ayininin tekniklerine benzer. Evet, zihin ayin düzenler, geçmiþe bakar; bu keyfi sürekli yaþar... Kimi zaman uzun, kimi zaman da iki saniye süren yolculuklardýr bunlar.

Zihin bazen boyar, bazen çizer, bazen kolaj yapar. Resim sanatýnda kolaj deyince anlýyoruz ki bu iþ yeni bir kompozisyon elde etmek için, elimizin altýndaki her türlü malzemenin bir yüzey üzerine yapýþtýrýlmasýdýr. Zaman zaman bu süreçte sanatsal olmayan malzemeler de kullanýlýr. Bu bir kompoze etme sürecidir.

Evet zihin de birbiriyle alakasý olmayan þeyleri bir araya getirme tekniðini kullanýr bu yolculuklarda. Bu kadarla yetinmez, bazen 'kžfi yazýsý' tekniði kullanýr ya da coþar iyice 'kum resmi' yapar. Eh anlatalým bunlarýn da neler olduðunu bari... Efendim kžfi yazýsý 8. yüzyýlda kurulmuþ bir Arap kenti olan Kžfa'da ortaya çýkmýþ hat sanatýnda kullanýlan bir yazý türüdür ki, yazýyý dökmesi büyük hüner ister. Kžfinin en büyük özelliði yazýnýn daire, doðru, dikdörtgen gibi geometrik biçimlere indirgenmiþ oluþudur... 'Süslü kžfi' diye adlandýrýlan türü, özellikle, mimari bezemede önemli yer tutmuþtur. Evet efendim, zihin bu geometrik tekniði kullanýr kendi resimlerini çizerken, hatta 'kum resmi' tekniðini bile dener.

'Kum resmi' Amerika yerlilerince yapýlan ve büyüsel iþlevi olan bir tür resimdir ki akýllara sezadýr. Düzletilmiþ kum zemin üzerine bir deðnekle açýlan yuvalara renkli kumlar doldurularak yapýlýr. Büyü töreni bittikten sonra silinir ve ortadan kaldýrýlýr. Evet efendim, zihin zaman zaman 'kum resimleri'i yapar, özel büyü törenlerinden sonra siler, her þeyi ortadan kaldýrýr.

YAMALI BOHÇA TEKNÝÐÝ...
Bir de artýk kumaþ parçalarýný bir araya getirip, birbirine ekleyip yatak örtüleri, kýrlentler, kanepe örtüleri yaparýz ya; hah, zihin en çok da bu tekniði kullanýr. Bu yamalý bohça tekniðine 'patchwork-kýrk yama' deniyor piyasada; iþte zihin týpký o yatak örtülerini yapanlar gibi birbiriyle ilgisiz, uyumsuz bir sürü rengi, deseni, dokuyu bir araya getirip uyumsuzluklardan uyum çýkarma ustalarý gibi davranýr. Bir nevi kolaj yapmak. Aslýnda yaþam da bir tür kolaj yapma sanatý deðil mi? Ýster istemez yaþadýðýmýz anlardan, olaylardan bazýlarý bilinçaltýmýzda daha derin izler býrakýp köþe baþlarýna yerleþiyor. Bir kýsmýný biz yerleþtiriyoruz oralara büyük bir özenle; çünkü onlar bizim için çok özel ve çok önemli. Bir kýsmý da biz farkýna bile varmadan özel çerçevelere yerleþip bilinçaltýmýzýn resim galerisinde duvarlarý dolduruyor.

TAMAMEN BÝZE AÝT SERGÝ
Ondan sonra, habire kendimiz dolaþýyoruz bu garip sergiyi; gittiðimiz her yere, ulaþtýðýmýz her yaþa taþýyoruz yanýmýzda. Sevdiklerimiz de var aralarýnda bu tablolarýn, nefret ettiklerimiz de. Kimini sürekli yeniden boyamaya, deðiþtirmeye uðraþýyoruz. Ya üstlerine yeni boyalar sürüp örtmeye uðraþýyoruz ya da kazýyýp bütün boyalarý, çerçevede bomboþ bir tuval kalsýn istiyoruz. Ya da kendi kendine, 'pentimento' dediðimiz olay gerçekleþiyor. Alttaki resmi yok etmek için üstüne sürdüðümüz boya kendiliðinden saydamlaþýyor; altta kalmýþ olan resim belirginleþip ortaya çýkýyor.

Bu galeride her þey biriktirilebiliyor. Týpký Rönesans döneminde Avrupa soylularýnýn oluþturduðu 'kunstkammer'ler gibi. Avrupa soylularý o dönemde sanat yapýtlarýndan, bitki, mineral örneklerine, aðaç köklerine, fosillere, hayvan iskeletlerine kadar her türlü ilginç nesneyi içeren koleksiyonlar oluþturmuþlar. Bu koleksiyonlarý barýndýran mekanlara Almanya'da 'kunstkammer-sanat odasý' adý veriliyor. Böylesi koleksiyonlar bütün Batý ve Orta Avrupa'da çok yaygýndý.

Bilinçaltýndaki galerinin kapýlarý bilincin yardýmýyla aralandýðýnda sanatsal yaratma süreci baþlamýþ demektir. Yeteneðiniz ve sabrýnýz varsa bilincin itici gücüyle herhangi bir yapýta dönüþebilir bu süreç; isterseniz ve de çok okuyup araþtýracak kadar sabýrlýysanýz, 'toplumsal bilinçaltý'na doðru bir zihinsel yolculuða da çýkýp yaþadýðýnýz ülkenin görünmez müzesinde kapanýþ saatine kadar dolaþabilirsiniz.

Her seferinde bu dolaþmalarýn sonunda ister bireysel ister toplumsal bilinçaltýnýn haftanýn 7 günü, 24 saat açýk olan müzesinde bir dolaþýn, dýþarý çýktýðýnýzda birbiriyle ilgisiz ilintisiz gibi duran bir sürü imgenin bir araya getirilmesiyle ortaya çýkmýþ bir yorganýn sýcaklýðý sarar zihininizi. Bu anlamaya, tanýmaya, yakýnlýk kurmaya çalýþmanýn verdiði huzur ayný zamanda 'yabancýlaþma'ya da baþkaldýrýdýr.

Oturduðumuz yerde çýktýðýmýz bu yolculuklar yaþamýmýzý tekdüzelikten uzaklaþtýrmak için bulduðumuz iki yoldan biridir.

Öbürü sizce, 'NE?'

Ýyi yolculuklar...



<< Geri dön Yazýcýya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap

Copyright © 2002, MERKEZ GAZETE DERGÝ BASIM YAYINCILIK SANAYÝ VE TÝCARET A.Þ. - Tüm haklarý saklýdýr