kapat
07.02.2002
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
banner
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
banner
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 GALOP
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPUS
 HYDEPARK
 İNANÇ
 ANKETLER
 ŞAMDAN
 DİYET
 TATLILAR
 CİNSELLİK
 PAZAR SABAH
 KİTAP
 SİNEMA
 SANAT
 RENKLER
 GURME
 TARİH
 SUNNY
 HİGH-TECH
 YAT&TEKNE
 NET YORUM
 NET GÜNDEM
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 

Bataklık sonunda meyvesini verdi...

Ford Otosan'ın bataklık arazi üzerine kurduğu Kocaeli Fabrikası'nda üretilerek dünyaya ihraç edilecek ticari araç Amsterdam'da tanıtıldı
Herkes onu uzun süre V 227 olarak bildi. Fotoğrafları basından uzun süre sır gibi saklandı. Hatta kimseler görmesin diye test için Avrupa yolları tercih edildi. Evet Ford Otosan'ın Kocaeli'nde bataklık üzerine kurduğu fabrikanın ilk meyvesi Ford Transit Connect, dün Amsterdam'daki RAI Uluslararası Ticari Araçlar Fuarı'nda dünya basınına tanıtıldı.

Ford Avrupa Başkanı David Thursfield, "Avrupa'daki 11 fabrikamızın 5'i kapandı. Buradan aldığımız kaynakları bu aracı üretmek için Türkiye'ye aktardık. Çünkü size güveniyoruz. Koç Ailesi saygın ve başarılı. Onlarla çalışmaktan mutluyuz. Sağlıklı bir ilişkimiz var. Uzun yıllardır, sürüyor, sürmeye de devam edecek" diye konuştu.

TEDBİRLİ İYİMSERİZ
Türkiye ekonomisindeki istikrarsızlığa rağmen yatırımdan vazgeçmediklerini belirten Thursfield, şöyle devam etti:

"Elimizi taşın altına soktuk. Yeni fabrikaya 750 milyon dolarlık yatırım yaptık. O yüzden ekonominin stabil olması bizim için çok önemli. Ekonomideki sorunu çözmek için devalüasyon ideal bir araç değil. Geçici bir süre için belki olumlu, ama üretim yapmak, büyümek gerekiyor. Arjantin bunu yapmadı ve başaramadı. Ocak ayındaki Genel Kurul'da Türkiye ekonomisinin 2001'den biraz daha iyi olacağını öngördük. IMF kredisi ve diğer genel iyileşme bizi tedbirli olmak kaydıyla bir iyimserliğe soktu."

Transit Connect projesi için İspanya, Portekiz, Rusya ve Türkiye'nin yarıştığını, mühendislik gücü ve Koç ailesiyle olumlu ilişkiler sayesinde tercihlerini Türkiye'den yana yaptıklarını kaydeden Thursfield, "Türkiye'ye inanmasaydık bu kadar yatırım yapmazdık. Pişman değiliz. Hızlı büyüme yerine, Türkiye'nin yavaş yavaş ve gerçekçi büyümesi gerekiyor" dedi.

İHRACAT REKORU
Şu aşamada Türkiye'de yeni bir otomobil üretme düşüncelerinin olmadığını da belirten Ford Motor Avrupa Başkanı Thursfield, "Dikkatli olmak lazım. Ford Otosan'ın üretimi binlerden 120 binlere çıkacak. İlk önce bunu hazmetmek gerekiyor. Tabii ilerde ne olur, bilemem" şeklinde konuştu.

Koç Holding, Transit Connect'le 2003 yılında otomotivle büyük bir atak yapacak. Tofaş'la 2003'te 800 milyon dolarla ihracat hedefleyen Koç Holding, Ford Transit Connect ile 1 milyar dolar ihracat planlıyor.

Ford Transit Connect, kademeli bir program çerçevesinde başta Avrupa olmak üzere tüm dünyaya ihraç edilecek. Başlangıç için, bu yılın ikinci yarısında İngiltere ve Türkiye'de satışa sunulacak olan araç, 2003 yılında tam kapasite ile üretimin başlamasıyla tüm Avrupa pazarında yerini alacak.

SİPARİŞ YAĞIYOR
* Yeni model yılın ikinci yarısında ihracata başlayacak. Ford'un Avrupa'daki 8 binden fazla bayisine yollanacak

* Transit Connect için miktarı açıklanmayan sayıda sipariş alındı. Özellikle İngiltere'de elektrik idaresinden posta kuruluşlarına kadar birçok kamu kuruluşuna filo bazında satış bağlantısı yapıldı.

* Araç, Eylül ayında Türkiye ve İngiltere ile aynı anda pazara sunulacak. Transit Connect için 3 yıldan bu yana 150'si Türk olmak üzere 220 mühendis ve yönetici çalıştı.

* Aracın 1'i benzinli, 2'si dizel motorlu olmak üzere 3 seçeneği var. Parça maliyetinde yerlilik oranı yüzde 60. Ancak fabrikadaki birçok birimle birlikte bu oran daha yukarılara çıkıyor.

* Araç özellikle Batı Avrupa pazarı için tasarlandı. İstek olursa Uzakdoğu ve Güney Amerika pazarları için de üretim yapılacak. Ancak bu durumda Türkiye'den direkt ihraç edilmeyip, parça olarak gönderilecek ve montajı yapılacak.

* Araç, bugüne kadar Arizona'nın sıcağından Finlandiya'nın soğuğuna kadar birçok bölgede test edildi.

* Önümüzdeki günlerde yurtdışından gazeteciler davet edilerek, fabrikanın kalitesi, gücü gösterilecek. Türkiye'de de test sürüşü yapılacak.

Yılmaz direndi Türkiye kazandı
"Bu yatırım için Çankaya Köşkü'nün bahçesini bile veririm." Dönemin Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel'in bu sözleri 1998'de Türkiye'nin gündemine bomba gibi düşmüştü. O günlerde Refah Partisi SEKA'ya ait olan fabrika arazisinin Ford Otosan'a bedelsiz verildiği iddiasını ortaya attı. Günlerce Ford-Otosan'ın fabrikasının kurulacağı Kocaeli'ndeki bataklık arazinin nasıl olur da bedava verileceği tartışıldı. Hatta Danıştay yatırımı durdurma kararı bile aldı.

Bütün bu olumsuzluklara rağmen dönemin başbakanı Mesut Yılmaz'ın tavrı net oldu: "Böyle bir projeyi bu şartlarda desteklememek için eğer kötü niyet yoksa deli olmak lazım. Bu yatırımı istemeyen vatan hainidir." Bu sözler, Yılmaz hakkında Meclis'te gensoru açılmasına neden oldu. Ancak Yılmaz aklandı. Neticede iki liderin kararlı tutumuyla sorun çözüldü. Koç ve Ford arazi karşılığında Kocaeli'nde bir hastane, bir Anadolu lisesi ve inşaatı yarım kalan bir yükekokulun tamamlanmasını üstlendi. Ve bölgeye bugüne kadar 10 milyon dolarlık sosyal yatırım yaptı.

Fabrikanın temeli 26 Temmuz 1998'de Demirel tarafından atıldı. 2001'de üretime başlayan fabrikada 2 bin kişi istihdam ediliyor. Bu rakam yan sanayi ile birlikte 3 bini buluyor. Yılda 150 bin adet üretim kapasitesi olan fabrika, üretiminin yüzde 65'ini ihraç edecek.

METE TANSU



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap

Copyright © 2002, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır