kapat
18.11.2001
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
banner
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 GALOP
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPÜS
 HYDEPARK
 ANKETLER
 SİNEMA
 SANAT
 KİTAP
 MÜZİK
 TARİH
 GURME
 GEZİ
 OTOMOBİL
 YAT&TEKNE
 HIGH-TECH
 WEEKEND
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 CANLI
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 

Yaşlı araçlar hurdaya

'KDV indirimi ha çıktı ha çıkacak' diyerek alımlarını erteleyen tüketici, araçların 1-1.5 milyar lira arasında ucuzlamasıyla otomobil alma planlarını tekrar devreye soktu. Araçların ucuzlamasına paralel olarak şirketlerin de hemen kampanyaya başlaması, yılın son iki ayına daha umutlu girilmesi sağladı. Otomotivciler, yılsonuna kadar 10 bin adet otomobil satışı hedeflerken, şimdi bu rakam 25 bine çıktı. Satışların iki katına çıkmasıyla birlikte otomatik olarak devletin de vergi gelirleri artacak. Ama 'sütten ağzı yanan' otomotivciler, önümüzdeki yılın daha iyi geçebilmesi için şimdi devlete başka bir öneri getiriyor:

10 yıllık aracını hurdaya çıkarıp, yeni araç alanlara devlet belirli miktarda vergi indirimi yapsın. Türkiye'de 3 milyona yakın 10 yaşından büyük motorlu taşıtın bulunduğunu belirten sektör yetkilileri, bu tür bir uygulamayla hem pazarın hareketleneceğini hem de çevre kirliliğinin büyük oranda önleneceğini belirtiyor.

Bu tür teşvikler Avrupa'da ve dünyanın birçok ülkesinde otomobil satışlarını artırmak için uygulanıyor. Avrupa Birliği ülkeleri vergi indirimi teşviklerinin yanı sıra çevreyi daha fazla kirlettiği gerekçesiyle, 10 yaşından büyük araçlardan daha fazla Motorlu Taşıt Vergisi alıyor. Örneğin Almanya'da Euro 4 standartlarında 1600 cc'lik bir otomobilin vergisi 160 mark iken, Euro 2 standartlarındaki bir aracın vergisi 208 marka kadar çıkıyor.

İspanya'da satışlar yüzde 57 arttı
1994 yılında Fransa'da satışların azaldığını gören devlet ve özel sektör, pazarı hareketlendirecek kararlar almıştı. 1 yıl süreyle 10 yaşın üzerindeki araçları hurdaya atarak, orta segment otomobil alanlara devlet 5 bin frank, üst sınıf araç alanlara da 7 bin frank vergi indirimi yaptı. Şirketler de tüketicilere 5-12 bin frank arasında indirim yaptı. Alınan bu teşvik önlemleri ile, otomobil satışları yüzde 30 oranında arttı.

İspanya'da da 1994 yılında sadece 6 aylık dönemde 10 yaşındaki taşıtını hurdaya çıkaranlara, 100 bin peseta (yaklaşık 850 milyon lira)vergi indirimi sağlandı. Bu satışlara yüzde 17.4 artış olarak yansıdı.

İskandinav ülkesi Danimarka'da yine 10 yaşın üstündeki motorlu taşıtların hurdaya atılması şartıyla, 1.5 yıl boyunca 6 bin 500 kron ile 2 bin 500 kron arasında indirim yapılarak, satışlarda yüzde 57'lik bir artış sağlandı. İtalya'da satışların azalması nedeniyle 1997-1998 yılları arasında benzer bir uygulama yapılmış ve satışların artması sağlanmış. Bu artışlar karşısında Avrupa pazarı aynı dönemde sacede 5.4 oranında artış gösterdi.

Ford JR: Annem CEO'luk yapmamı hiç istemedi
Dünya otomotiv sektörü geçtiğimiz günlerde şok bir haberle sarsıldı. Yaklaşık 2 yıldır Ford Motor'un CEO görevini yürüten Lübnan asıllı Jac Nasser, Ford Ailesi tarafından görevinden alındı. 170 milyar dolarlık şirketin başına ise halen Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürüten Henry Ford'un ikinci kuşak torunu William Clay Ford Jr, (Bill Ford) geldi. Alınan bu şok kararla, 1979 yılından bu yana ilk defa Ford ailesinden bir kişi şirketin CEO'luğu görevine getirilmiş oldu.

Nasser'ın görevden alınmasının en büyük nedeni olarak, şirketin 10 yıl aradan sonra bu yılını üçüncü çeyreğinde 692 milyon dolar zarar etmesi ve Explorer'larda kullanılan hatalı 13 milyon Firestone lastiğin toplatılması gösterilmişti. Şimdi işlerin başında 44 yaşındaki Bill Ford var. CEO'luk görevine geldikten sonra Newsweek Dergisi'ne röportaj veren Bill Ford, bu görevi nasıl kabul ettiğini, Nasser'la yolları ayırmalarının nedenlerini ve şirketin geleceğini anlattı. İşte sizlere röportajdan ilginç notlar...

* İlk önceleri bu göreve gelirken korkuyordum. Çok gencim, ufak çocuklarım ve aile yaşatınısını seven bir kişiliğim var. Şimdi başarılı olacağıma inanıyorum. Ancak şu an büyük vizyonların zamanı değil.

* Annem açıkçası bu işi üstlememi hiç istemedi. Bütün hayatımı kaybedeceğimi ve kendime hiç zaman ayıramayacağımı düşünüyordu. Annemin babası Firestone'nun CEO'suydu. Nasıl bir hayatım olacağını tahmin ettiği söyledi. Zaten söyledikleri birebir tutmaşa başladı. Bir anne olarak endişeli ve nelerden fedakarlık ettiğimi görünce üzülüyor ama bir yandan da işi yürütebildiğim için mutlu.

* CEO adaylarını daha önce dışarıdan hiç izlememiştim. Sadece çok hürmet ettiğim birkaç tanesiyle konuşmuştum. Ama bu işe geçmeden önce bu iş için kimseyle bir diyaloğa girmedim. Kimsenin fikrini almak gibi bir kaygım olmadı, çünkü biliyordum ki ben bu işi bir gün yapacaktım ve yönetim kurulu da benim bu işi yapmam konusunda ortak bir fikre sahipti.

* Ford ailesi yılda 3 kez toplanır. Ailem benim kararlarıma direk olarak karışmaz. Sadece ne olması gerektiği ile ilgili bana üstü kapalı olarak sinyal verir. Ben kararımı verdikten sonra onlar sadece desteklerler.

* Jack Nasser ve ben, onun ofisinde oturup konuştuk, çok normal bir konuşmaydı. İkimiz de farkındaydık ki, şirkette meydana gelen yeniden yapılanma şirket için en iyisiydi.

* Jack Nasser her an her yerde iş bulabilir. O da bence bunu biliyordu. Birkaç yıldır pek çok iş teklifi alıyordu. Ama burada çalışmayı tercih ediyordu.

* Ben Nassar'ı çok beğenirim. Tüm dedikodulara rağmen onun da beni beğendiğini bilirim. Biz çok farklı iki kişiyiz ve bu iyi birşeydir. Burada şahsi bir ilişki içinde değiliz. Şirketin geleceği ve dünya genelinde yayılmış 350 bin çalışan için ne daha iyi olacak önemli olan ve tartışılması gereken bu.

Yeni Vectra gün sayıyor
Yeni başkanları Carl Peter Foster ile tekrar yapılanan Opel, önümüzdeki yıl orta sınıf segmente yeni Vectra ile hızlı girmeyi hedefliyor. 800 milyon euroluk yatırımla yenilenen Opel Vectra'nın dünya tanıtımı ise Mart 2002'de Cenevre Otomobil Fuarı'nda gerçekleştirilecek. Yeni Vectra ilk olarak 4 farklı motor versiyonu ve dört kapılı sedan versiyonu ile pazara sunulacak. Opel. Manuel değiştirme fonksiyonun da yer aldığı 5 kademeli otomatik şanzımanı ilk olarak Vectra'da sergileyecek. Şirket, otomobilin model serisini iki yıl içinde yenileyecek. Aracın yollara çıkış tarihi ise Nisan ayını bulacak.

Arazilerin korkulu rüyası Range Rover yenilendi
31 yılda üçüncü kez yenilenen Range Rover'ın fotografları dünya basınıyla aynı anda ilk kez karşınızda. Borusan Otomotiv tarafından önümüzdeki yılın Şubat ayında Türkiye'ye de ithal edilecek aracın iki farklı motor seçeneği bulunuyor: 4.4 litre 8 silindirli benzinli motor ve 3.0 litre 6 silindirli dizel motor. Yeni Range Rover dört çeker özelliğinin yanı sıra ön ve arkada bağımsız süspansiyonlara da sahip. Arazi yetenekleriyle, sürüş performansını birarada toplayan aracın dünya lansmanı ise Ocak ayında Amerika'da yapılacak.

Sınırları zorlayan konsept Chrysler
Ekim ayında Japonya'da yapılan Tokyo Motor Show'da otomotivciler, geleceğin araçlarını sergiledi. ABD'li Chrysler de bunlardan biriydi. Ödül kazanan Jeep Willys konseptini daha da geliştirerek, Jeep Willys 2'yi Tokyo'da sergiledi. Dört çekerli olmasına karşın, 100 km/h'ye 10.5 saniye gibi kısa bir sürede ulaşan aracın maksimum sürati 140 km/h. Farklı tasarımıyla ilgi odağı haline gelen Jeep Willys 2'nin ne zaman yollara çıkacağı ise hala bir sır olarak saklanıyor.

Toyota'nın lüks Camry'si siparişle satılacak
Toyotasa lüks sedan sınıfındaki yeni Toyota Camry modeli siparişle Türkiye pazarına sunacak. Camry 2.4 otomatik 84 bin 297 mark (yaklaşık 59.5 milyar lira) artı 3 milyar 506 milyon 990 bin lira, Camry 3.0 otomatik ise 100 bin 400 (yaklaşık 70.9 milyar lira) mark artı 3 milyar 506 milyon 990 bin liradan satılacak. ABD'de en çok satılan otomobil unvanını kazanan Camry, "Lüks dünya sedanı" sloganıyla tanıtılıyor. Yeni bir platform üzerine kurulan yeni Camry'de geliştirmeler iç kabin, performans, güvenlik ve çevre konularında yapıldı.

Araç, 153 beygir güç üreten 2.4 lt'lik ve 187 beygir güç üreten 3.0 lt'lik motora sahip. Yeni Camry, Türkiye'de 3 yıl/100 bin kilometre mekanik, 6 yıl paslanmazlık ve 3 yıl boya garantisiyle pazara sunuluyor.

Şirketlerden....
* BP, tüm ürünleriyle birlikte tüm istasyonlarını da kapsayacak bir marka değişim başlattı. Geleneksel BP logosu yerini, şirketin enerji sektöründe kullandığı ve yeşil sarı ve beyaz renklerinden oluşan Helios logosuna bıraktı.

* Goodyear kış lastikleri, Alman otombil dergisi Autobild'in yaptığı performans testinde en iyi lastik unvanını aldı.

* Ford Otosan ve Elf Selyak işbirliği ile üretilen Ford Motor Yağları, 16 ilde yaklaşık bir ay sürecek programla Türkiye turuna çıktı. Tur kapsamında Ford Motor Yağları, perakendicilere ve tamircilere tanıtılacak.

* Borusan Otomotiv bayii Borusan Oto, Türkiye'de bir ilki gerçekleştirerek, Avcılar'daki BMW merkezinin sınırları içerisinde ayrı bir Araç Teslim Merkezi oluşturdu. Yeni merkezin devre girmesiyle BMW, Land Rover ve Rover marka araçlar müşterilere randevu sistemiyle teslim edilecek.

* Dünya otomotiv devlerine jant üreten CMS Jant, tüketicilere 7 yeni Jant modeli daha sundu. İhracatını bu yıl 45 milyon dolara çekmeyi hedefleyen şirket, yaptığı 8 milyon dolarlık yatırımla Türkiye'de ilk kez Isıl İşlemli Jant üretimine de başladı.

Dünyadan...
* ABD pazarında Honda Accord en çok satılan otomobil, Honda Civic de en çok satılan kompakt otomobil unvanını aldı. Bu arada ABD Honda'nın 2001 model otomobil satışları, 1.1 milyon adetle tüm zamanların en yüksek adedine ulaştı.

* Nissan, bu yılın ilk yarısında arka arkaya üçüncü kez rekor karlılık açıkladı. 2000 yılına oranla yüzde 39 kar eden şirket, 2002 yılında ise 13 yeni modeli pazara sunmayı hedefliyor.

* Volkswagen, Shell ürünleriyle dünya hız rekoru kırdı. İtalya'daki hız pistinde yeni 12 silindirli W12 Coupe, saatte 295.2 km/h hızla dünya 24 saatlik dünya hız rekorunu elde etti.

İspanya'da satışlar yüzde 57 artmıştı
* 1994 yılında Fransa'da satışların azaldığını gören devlet ve özel sektör, pazarı hareketlendirecek kararlar almıştı. 1 yıl süreyle 10 yaşın üzerindeki araçları hurdaya atarak, orta segment otomobil alanlara devlet 5 bin frank (1 milyar), üst sınıf araç alanlara da 7 bin frank (1.5 milyar)vergi indirimi yaptı. Şirketler de tüketicilere 5-12 bin (1 milyar-2.5 milyar) frank arasında indirim yaptı. Yapılan bu teşviklerle, otomobil satışları yüzde 30 oranında arttı.

* İspanya'da 1994 yılında sadece 6 aylık dönemde 10 yaşındaki taşıtını hurdaya çıkaranlara, 100 bin peseta (yaklaşık 850 milyon lira)vergi indirimi sağlandı. Satışlar yüzde 17.4 arttı.

* Danimarka'da yine 10 yaşın üstündeki motorlu taşıtların hurdaya atılması şartıyla, 1.5 yıl boyunca 2 bin 500 kron ile 6 bin 500 kron (600 milyon-1.5 milyar lira) arasında indirim yapılarak, satışlarda yüzde 57'lik bir artış sağlandı.

* İtalya'da satışların azalması nedeniyle 1997-1998 yılları arasında benzer bir uygulama yapılarak, satışlar artırılmıştı.

* Ülkeler bazında sağlanan bu artış artış karşısında Avrupa pazarı, aynı dönemde sacede 5.4 oranında artış gösterdi.

* Doğuş Motor, yeni Audi A4 1.6 modelini 40 milyar liralır etiketle satıyor. A3 modeli ise 30.2 milyar lira.

* Tofaş, Vergi Reformu kampanyasına devam ediyor. Taşıt Alım Vergisi'nin tamamını karşılayan Tofaş, Ek Taşıt alım Vergisi'ni de karşılıyor. Brava 1.6 ELX'in satış fiyatı 14 milyar 3 milyon lira.

* Hyundai Assan, Accent modellerinde KDV hariç tüm vergileri karşılıyor. Ayrıca şirket Sadık Müşteri Programı ile en az bir yıldır birinci el Hyundai araç sahibi olanlara uygun fırsatlar sunuyor.

* Renalut, yılsonuna kadar yüzde 18'e indirilen KDV oranını Kangoo Pampa, Scenic RXE, Twingo gibi modellerinde sıfırlıyor.

* Opel, Vectra 1.6 Comfort modelinde 3 milyar 760 milyon lira indirim uyguluyor. Aracın satış fiyatı 17 milyar 900 milyon liradan başlıyor.

* Seat Leon 1.6, 16 milyar 600 milyon liralık etiketle satılıyor.

* Baylas otomotiv'de Citroen Xsara 2 modelini 16 milyar 547 milyon liradan satıyor. Piccasso modeli ise 17 milyar 833 milyon lira.

Genoto, peşin ödemede 18 milyar 950 milyondan başlayan fiyatlarla Volkswagen Transporter 2.4 D Panel Van modelini tüketicilere sunuyor.



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
  Kasko sigortanıza en uygun  
 rakamı ödediğinizden emin  misiniz?
Evet
Hayır
Bilmiyorum
Kaskom yok
Arabam yok
   
HAFTANIN SOYLEŞİSİ
Nuriye Akman'ın bu haftaki söyleşisi için tıklayınız

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır