kapat

17.02.2001
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Superkupon
Magazin
Sabah Künye
Cumartesi Eki
Pazar Eki
Melodi
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2001
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Finansinvest
Kod adı 44
Karayolları'nın 13 trilyonluk Kocaeli-Gölcük ihalesi kurcalandıkça altından İhale Kanunu'nun 44. maddesi çıkıyor. Bu madde, işi hızlandırırken, siyasi tercihlerin rahat kullanılmasına da ortam hazırlıyor

Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından geçtiğimiz hafta yapılan 13 trilyonluk yol ihalesinin Taşyapı firmasına verilmesi, yıllardır uygulanan Devlet İhale Kanunu'nun 44. maddesini tartışmaya açtı. İhale Kanunu'nun "Belli İstekliler Arasında Kapalı Teklif Usulü" başlıklı 44. maddesi, savunma sanayii, demiryolları, köprüler, karayolları vb. gibi özelliği olan yapım işlerinde ihale ilanına çıkılmaksızın davet yoluyla işin bir şirkete verilebilmesini olanaklı kılıyor. Maddede, "teknik yeterlilikleri ve güçleri idarece kabul edilmiş en az 3 istekli arasında kapalı teklif usulü ile yaptırılabilir" diyor.

Bu madde, acelesi olan işlerde ve özellikle de afet bölgelerinde uygulanıyor. Maddenin yazılı olmayan bir amacı da, firma seçiminin siyasetten arındırılmasını sağlamak. Yani araya milletvekili ya da siyasilerin girerek ricacı olmasına engel olmak. Ancak madde gizliliği sayesinde idarenin inisiyatiflerini daha rahat kullanmasına da olanak tanıyor.

MÜTEAHHİT ÖFKESİ
Sabah'ın yayınları, Karayolları Genel Müdürlüğü başta olmak üzere devlet ile iş yapan ya da yapamayan tüm müteahhitleri ayaklandırdı. Devlet ile yıllardır iş yapan karayolu müteahhitleri, Taşyapı firmasının sahibi Emrullah Turanlı'nın daha önce yol yapımına ilişkin deneyimi olmadığını iddia ederek, bu tercihte siyasi müdahalelerin olduğunu savundular. Dün bir kez daha görüştüğümüz Emrullah Turanlı ise bir kez daha diğer müteaahhitlerin iddialarına konu olan siyasilerle hiçbir ilişkisi ya da yakınlığı olmadığını savundu.

Anadolu Yakası İnşaatçılar Derneği Başkanı Mehmet Emin Dumankaya da açıklamalarıyla olaya ilginç bir boyut kattı. Ekonomik krizler nedeniyle yap-satçılığın çok zor durumda olduğunu ve bu işi yapan tüm müteahhitlerin devlet ihalelerine girerek çıkış yolu bulmaya çalıştığını vurgulayan Dumankaya, "Bizi ihalelere sokmuyorlar. O nedenle bu yapıyı kırdığı için Emrullah Turanlı'yı destekliyoruz. Biz özsermayemizle çalışıyoruz yine de devletin parasıyla değil. Dernek üyesi 2.450 kişi o arkadaşımızın arkasındayız. Gerekirse Ankara'ya yürürüz" dedi.

DİKKAT GEREKTİRİR
Konuyla ilgili olarak görüşünü aldığımız müteahhitler, 44. maddenin zorunlu olduğu hallere dikkat çektiler. Ancak yine her biri bu maddenin çok kolay suistimal edilebileceğini vurgulayarak "Dikkatli kullanılmalı ve mutlaka adil olmalı" koşulunu koydular. Müteahhitler Birliği yetkilileri maddeyi "Hız gerektiren durumlarda işi çabuklaştırıcı ancak tartışmaya da açık" diye yorumlarken, Akfen İnşaat'tan Hamdi Akın, maddenin şu özelliklerine dikkat çekti: "Karayolları genellikle bu maddeye göre çalışır. Bu, yıllardır uygulanan bir şey. İlan verilmez, firmalar da bakan onayı ile seçilir. Maddenin suistimal edilmiş halinde siyasi tercihler daha rahat kullandırılabilir. Bu, idarenin inisiyatiflerini kullandığı bir yöntemdir. Ama aslında bu madde olayı siyasetten arındırmak içindir. Bakan müdahale etmez ise tabii. Ancak tüm sakıncalarına rağmen kullanılması gereken bir madde. Ama çok adil olması gerek. Avrupa'da da birçok ülke bu şekilde ihale yolunu benimsiyor. Ancak bu ihalenin sonuçlarına firmaların yaptığı itirazların da değerlendirilmesi gerek. Bir firma çıkıp da 'beni niye çağırmadığınız' derse bu sorunun cevabının verilebilmesi gerek. Verilemiyorsa ihale adil değildir."

KKTC yol ihalesine Maliye vetosu
YazarImIz Metin Münir'in dile getirdiği Karayolları yol ihalesiyle ilgili tartışmanın ardından Maliye Bakanlığı, Bayındırlık Bakanlığı'nın Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde ihale ettiği ve yolsuzluk yapıldığı iddia edilen bir yol inşaatına vize vermeyi reddetti. Toplam 62 kilometre uzunluğundaki yol Kolin İnşaat adlı bir şirketin üzerinde kalmıştı.

Ancak bazı müteahhitler ihaleye fesat karıştığı iddiasıyla Maliye Bakanlığı'na şikayette bulundular. Bunlara göre sırf Kolin İnşaat'ın kazanması için ihale Resmi Gazete'de ilan yolu ile yapılmamış, yarışmaya sadece bazı seçilmiş şirketler çağrılmıştı.

Güvenilir kaynakların verdiği bilgiye göre, Maliye Bakanlığı, Bayındırlık Bakanlığı ile Kolin İnşaat arasında imzalanan mukavelede "gemi ile asfalt taşınması fiyatlarının sözleşmede olmaması" gibi bazı eksiklikler tespit etti. Bunların açıklığa kavuşturulması için Bayındırlık Bakanlığı'na mektup yazdı.

Ankara'daki müteahhitlik çevreleri Kolin İnşaat'ın eski karayolları genel müdürü Atalay Coşkunoğlu ile ilişkisi olduğunu iddia ediyorlar. Coşkunoğlu bazı ihalelere fesat karıştırdığı suçundan yargılanmış ve mahkum olmuştu.

Esen PİŞİRİCİ


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır