kapat

14.01.2001
Anasayfa
Son Dakika
Haber Ýndeksi
Yazarlar
Günün Ýçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Sabah Künye
Cumartesi Eki
Pazar Eki
Melodi
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Ýstanbul
Ýþte Ýnsan
Astroloji
Reklam
Sarý Sayfalar
Arþiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2001
MERKEZ GAZETE DERGÝ BASIM YAYINCILIK SANAYÝ VE TÝCARET A.Þ.
Amazon'un yerli rakibi ideefixe
Faaliyete on-line kütüphane olarak geçen ve bugün kitaptan CD'ye her türlü kültür ürününü satan ideefixe.com, ulaþtýðý hedef kitleyle Türkiye'nin amazon'u olma yolunda ilerliyor

Sevdiðiniz bir kitabevinden kitap almanýn keyfi þüphesiz çok baþkadýr. Kitabý karýþtýrýr, biraz okur hattâ koklarsýnýz. Alacaðýnýz kaset ya da CD bile olsa önce görmeyi ve dokunmayý istersiniz. Ama bu tür ürünlerin online satýþý da gün geçtikçe cazip hale geliyor. Hele hele Türkiye gibi kitabevi, müzik marketleri sýnýrlý bir ülke için bu çok daha önemli olabiliyor.

Malžm, bugün hala kitabevi olmayan, olsa da kýrtasiyeye benzeyen, çok ilimiz var.

Faaliyete önce on-line kütüphane olarak baþlayan ardýndan kitap satýþýna yönelen ideefixe.com ise bu açýðý kapatan bir on-line satýþ sitesi. Site, Türkiye'nin amazon.com'u olmaya aday. Ürün satýþýna önce kitapla baþlayan ideefixe, ürünlerini çeþitlendirdi ve kaset, CD, DVD, VCD, afiþ gibi kültür ürünlerinin de satýþýna yöneldi. Ýdeefix'in günde 10-11 bin ziyaretçisi, 12 bine yakýn da müþterisi var. Müþteriden

kastedilen siteden bir ya da 50 kere alýþveriþ yapmýþ olan herkes. Sitenin üye sayýsý ise 60 bin civarýnda.

Ideefixe'in sahibi Mehmet Budak, amaçlarýnýn tabii ki kâr olduðunu söylüyor: "Ancak bunun için kârý kýsa vadede geri planda tutuyoruz. Çünkü kalýcý bir kâr grafiði saðlamak için önce pazar liderliðini kazanmamýz gerek. Çünkü bu pazarda üçüncü firmanýn belki ama, beþinci firmanýn hiçbir þekilde þansý yok. 50, 100 yýllýk kalýcý kârý saðlamak için önce lider firma olmamýz lazým."

SOSYAL AFET
Ideefixe'in Türkiye'nin en büyük kültür ürünü on-line satýþ sitesi olduðunu da belirten Budak, bu baþarýnýn güçlü bir veri tabanýndan geçtiðini söylüyor. Bunun için de daðýtým kanallarýnýn, müzik firmalarýnýn sayýsýný yüksek tutmaya çalýþýyorlar.

Piyasa fiyatlarýnýn altýnda çalýþan ideefixe, bunun on-line satýþýn maliyetleri düþüren yapýsý sayesinde gerçekleþtiðini söylüyor ve ekliyor: "Bu da müþterilere cazip geliyor. Hele hele güçlü kampanyalar çok ses getiriyor. Örneðin, Warner Bros'un DVD'lerine düzenlediðimiz kampanyanýn sosyal bir afete dönüþtüðünü söyleyebilirim. Kampanyalar dýþýnda en çok sattýðýmýz ürün ise kitap."

Budak, anketle müþterinin nabzýný da tuttuklarýný belirterek, "Böylece onlarýn neleri tercih edeceklerini anlayabiliyor ve politikamýzý buna göre ayarlayabiliyoruz" diyor. Üyelerinin yüzde 70'inin kültürel zevklerini bildiklerinden bu çok da zor olmuyor. Bu iþ tutmuþ olacak ki ilk 250 müþteriden üç ayda 500 dolarýn üzerinde alýþveriþ yapan var. Hattâ 2 bin 500 - 3 bin dolarýn üzerinde bile.

Taþrada potansiyel var
Ýdeefixe'i, daha amazon.com yeni kurulmuþ ama adý henüz duyulmamýþken kurmaya karar vermiþ Mehmet Budak ve ortaðý: "Aslýnda sadece online satýþ yapmayý düþünüyorduk ve bunun ne üzerine olacaðýný bilmiyorduk. Sonra ABD'li uzmanlarýn hazýrladýklarý raporlarý okumaya baþladýk. Hep kültür ürünlerine dikkat çekiyorlardý. Bu fikir bize de cazip geldi ve iki yýl önce ideefixe'i kurduk. Bu tür sitelerin Türkiye'de þansý var çünkü özellikle üç büyük ilin dýþýndaki taþra denilen bölgede de çok büyük potansiyel var. Bunda da orada insanlarýn kitap, kaset vs. alma olanaklarýnýn az olmasý etkili. Demek ki orada tatmin edilmeyen bir talep var."

Buket Aþçý


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGÝ BASIM YAYINCILIK SANAYÝ VE TÝCARET A.Þ. - Tüm haklarý saklýdýr