kapat

04.01.2001
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Sabah Künye
Ata Online
Cumartesi Eki
Pazar Eki
Melodi
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

YeniBinyil
Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.

Canavarın anatomisi (2)

Leeds Üniversitesi'nden Nicholas Ward, "İstanbul tipi trafik canavarı"nın profiline oldukça yaklaşan şu analizi yapıyor: "İngiliz sürücülerin yüzde 25'i korna çalmak, flaşör yakmak, başka aracın kuyruğuna takılmak gibi saldırgan davranışlar sergiliyor. Araçtan inip diğer sürücü ile kavgaya bile tutuşabiliyor. Bunlar öfkenin dışa vurumunun kendilerini rahatlatacağına inanıyor."

Psikolog Brad Bushman başkanlığında Iowa Üniversitesi'nin hazırladığı çalışma da "stres altındaki bazı kişilerin kendilerini daha iyi hissedebilmek için direksiyon başında öfkesini dışa vurduğunu, saldırganlaştığını" saptıyor. Bushman, "Oysa öfkenin dışa vurumu insanı kısa vadede rahatlatır. Bedeli ise ağırdır. Çünkü kişi, daha uzun süre öfkeli kalır. Araç kullanırken bu bir tehlikedir" diye uyarıyor.

CHICAGO Üniversitesi'nden Emil Coccaro bazı sürücülerin beyin kimyalarının öfkelenmek üzere programlandığına dikkat çekiyor; "Beyinde çok sayıda nörokimyasal kanal öfke ve saldırganlığı başlatır" diyor. Washington Üniversitesi'nden Marcus Raichle'in saptaması ise, "İstanbul tipi trafik canavarı"na dört dörtlük bir öğüt niteliğinde:

"TAŞ devrinde atalarımız yırtıcı bir hayvanla karşılaşınca, tepkisel bir davranışın uzun uzadıya düşündükten sonra bulunan mantıksal çözümden daha yararlı olduğuna inanırdı. Onlar kendi can güvenlikleri açısından haklıydı. Ancak bu inanış, 21. Yüzyıl trafığinde geçerli olmamalı."


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır