kapat

17.12.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Ramazan Özel
Spor
Magazin
Sabah Künye
Ata Online
Cumartesi Eki
Pazar Eki
Melodi
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

YeniBinyil
Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
İşte Türk Yıldızları
Onların işi müthiş gösterileriyle nefes kesmek. F-5 uçaklarıyla havada harikalar yaratan Türk Yıldızları Akrobasi Timi, üssünü SABAH'a açtı

Onlar Türk havacılığının gururu. Türk havacılığının eriştiği düzeyin simgesi olan Türk Yıldızları Akrobasi Timi... Haftanın 7 günü çalışıyorlar. Bunun 5 günü eğitim, 2 günü de gösteriyle geçiyor. Sivrihisar'da bir gösteri öncesi, SABAH'ın sorularını yanıtlayan Türk yıldızları başarının anahtarını şöyle özetliyor: Eğitim, eğitim ve eğitim... Çünkü eğitimsizlik risk demek.

Her gösteriden sonra medyada çıkan "nefes kestiler" manşetlerinden sıkılmışlar. Ne kadar mütevazı olurlarsa olsunlar, vatandaşların da gösterilerden etkilendiğinin farkındalar.

2008'DE F-16 KULLANACAKLAR
Türk Yıldızları Konya'da konuşlanmış. Buradaki 3'üncü Ana Jet Üssü'nde 134'üncü filo olarak görev yapıyorlar. Ama biz onlarla röportajımızı, Sivrihisar'da gerçekleştirdik. Filo Komutanı Binbaşı Ahmet Civelek "Bizim yaptığımız bir güç gösterisi. Kesinlikle yarışma değil. Amacımız Türk insanına havacılığı sevdirirken, yurt dışına da Türk havacılığının eriştiği düzeyi göstermek. Ulaşılan eğitim düzeyini ve disiplini, bir ülkenin barıştaki gücünü gösterir. Türk Yıldızları'nı izleyen yabancılar, Türkiye'nin geldiği noktayı anlıyorlar."

2008'den itibaren uçakları F-16 savaş uçakları olacak. Kullanılan F-5 uçakları tanker uçaktan yakıt alamıyor. Bu nedenle uçaklar gösteri için ABD'ye gidemiyor.

Dünyanın ilk üçünde
* NF-5 A/B Tipi yüksek performanslı 12 adet jet uçağı kullanıyorlar. Şimdilik gösterileri 7 uçak ile gerçekleştiriyorlar.

* Türk Yıldızları halen dünyada süpersonik (sesten hızlı) jet uçakları ile akrobasi gösterileri yapan üç timden biri ancak 7 uçakla gösteri yapan tek tim.

* Gösteri yapılacak yerlerde, gösteri öncesi bir veya iki sorti uçuyorlar. Bu uçuşlarda gösteri yapılacak alan ve çevresinde keşif yapılıyor. Böylece akrobasi hareketlerinin başlangıç noktaları tespit ediliyor. Gösteri öncesi, gösteri yapılacak yerin özelliklerine göre uçuşla ilgili bir saat brifing alıyorlar. Her şey yeniden gözden geçiriliyor.

* Gösteriler sırasında sade bir vatandaş için günlük koşuşturma içinde anlamı olmayan saniyenin ve hatta salisenin bile çok büyük önemi var.

* Binbaşı Civelek, "Hareketlerin zamanlamasında daha önce belirlediğimiz noktaların yanı sıra uçak içindeki sıfır hata ile çalışan kronometre ve uçuş sisteminden yararlanılıyor.

* Bir gösteride 5 bin 500 kalori harcanıyor.

* "Otomobil sürmek mi yoksa, havada akrobasi yapmak mı daha tehlikeli?" sorumuza, hep bir ağızdan, "Uçuşta sorun yok. Ama araba kullanırken trafik strese sokuyor. Tabi uçarken hata yapma hakkımız yok. Ama yerdeki trafiğin emniyetsizliği daha fazla." yanıtını veriyorlar.

37 AKROBASİ HAREKETİ VAR
Tono (alçak) ve loop (yüksek) denilen akrotim gösterilerinde tek bir vücut gibi hareket etmek zorundalar. En ufak bir hata ağır bir fatura ödenmesine yol açabilir. Tim "Alçak Paket" gösteri uçuşunda 19, "Yüksek Paket" uçuşunda da 18 akrobasi hareketi sergiliyorlar. Ancak hava durumu, gösteri alanı gibi dış etkenler nedeniyle tüm hareketler aynı anda gerçekleştirilemiyor. Gösteri yapılan yer önemli. Öncelikle arazi düzgün olmalı. Tepe, anten, yüksek bina olmamalı.

NEDEN F-5 UÇAĞI KULLANILIYOR?
Bu soruya "Bakımı, uçuşu, idamesi ucuz ve kolay, manevra kabiliyeti de çok yüksek" yanıtını veren akrobasi ekibinin kullandığı F-5 tipi uçakların teknik özellikleri şöyle:

Uzunluk: 14.15 m

Genişlik: 8.53 m

Yükseklik: 4.38 m.

Ağırlık: 6 bin 670 kg.

Kalkış sürati: 280 km/s

Motor adedi: 2 adet

Motor tipi: J-85-CAN-15

Hız: Süpersonik (Sesten daha hızlı)

Türrk Yıldızı nasıl olunur?

6 yıl eğitim gerek
Türk Yıldızları'na seçilmek çok kolay bir iş değil. Karakter, uyum ve uçuculuk Türk Yıldızları'na seçimde önemli unsurlar. Önce 4 yıllık Hava Harp Okulu. Daha sonra pilot adayı teğmenler 1.5-2 yıl arasında İzmir'deki Uçuş Okulu'na devam ediyor. Burada 6 ay uçuş eğitimi alıyorlar. Nakliye uçaklarının pilotları, T-37'den sonra; F-4 ve F-5 pilotları ise T-38 eğitiminden sonra belirleniyor. Daha sonra Konya'da 6 ay harbe hazırlık eğitimi yapılıyor. Ardından ilgili birliklerine tayin oluyorlar. Yani bir genç pilot ancak 6 yıllık eğitimden sonra Türk Yıldızı olabiliyor.

VATANDAŞIN GÖZÜYLE...
Nee!.. Bunlar Türk mü?

Neredeyse Türkiye'nin her karış toprağında gösteri yapan Türk Yıldızları hakkında vatandaşlardan olumlu tepkiler geliyor. Binbaşı Civelek tepkilerden bazılarını şöyle sıraladı:

* Bunlar Türk mü?

* Türk Yıldızı olduğumuzu söyleyince, dalga geçtiğimizi sanarak, 'Ya öyle mi? İyi zaten ben de pilotum' diyorlar.

* Türk Yıldızları tanıtım ürünleri satış standına gelen zabıta, 'Kaldırın bunu kimden izin aldınız' diye tepki gösterdi.

* O hareketleri nasıl yapıyorsunuz? Korkmuyorsanız deli olmalısınız.

* Neler neler yapıyorlar, kalp yapıyorlar, papatya açıyorlar, bir görseniz.

Mahmut BULUT


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır